• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • RenLuft
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-22 21:36:09 följande:
    Efternamnet är arabiskt så på så sätt är namnet inte konstigt, mer att jag ville veta hur andra uppfattar namnet.

Fördomarna lär inte försvinna då barnet kommer ha ett arabiskt efternamn ändå.. Men har du förslag på andra pojknamn du tycker passar bättre i Sverige så tar jag gärna emot dem.
    Jag tycker Ibrahim är fint namn i alla fall och ser inte det konstiga om en etniskt svensk skulle välja ett arabiskt namn till sitt barn. :)

Nu har du ju skrivit att ni har ett arabiskt efternamn. Men det hade inte varit konstigt om ni hade svenskt efternamn, i mitt tycke.

Ibrahim är fint, välj det om det känns bra! :)
  • Anonym (DD)

Isak och Noah - om det är acceptabel muslimsk stavning - skulle också fungera i Sverige.

• Spucks
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-22 21:36:09 följande:
    Efternamnet är arabiskt så på så sätt är namnet inte konstigt, mer att jag ville veta hur andra uppfattar namnet.

Fördomarna lär inte försvinna då barnet kommer ha ett arabiskt efternamn ändå.. Men har du förslag på andra pojknamn du tycker passar bättre i Sverige så tar jag gärna emot dem.
    Nej, fördomar kommer såklart finnas även med efternamnet, men man behöver ju inte göra det ännu svårare för barnet genom att ge honom även ett arabisk förnamn.
    Så om planen är att barnet ska växa upp i Sverige, välj ett annat namn, för barnets skull.
  • Anonym (Jenny)

Fint! En liten Ibbe. :) 

Hade ni inte haft bakgrund i mellanöstern hade jag föreslagit Abraham istället. 

• Anonym (Namn)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-23 08:06:10 följande:
    Men Gud i himmelen! Ni ger ju förstås pojken ett svenskt namn om ni förväntar er att han och ni ska bo här i Sverige.

Adam och Elias är två namn som fungerar i både den svenska kulturen och i islam.

Det kommer att vara stor skillnad i livet för Elias och Adam jämfört med Ibrahim och Muhammed.

Väljer muslimska föräldrar namn som är "svenska" på sina barn så säger det något om hur pass villiga dessa föräldrar (och därmed kan man anta barnen) är att anpassa sig till Sverige
    Nu är dock de flesta fina namn som "fungerar" i både Sverige och inom Islam tagna.. barn inom den närmsta familjen har redan namn som Adam, Elias, Josef, Gabriel. 

Noah däremot som vissa i tråden föreslagit finns med på vår lista men känns inte helt rätt.. Får fundera mer på det. Även Benjamin har funnits/finns på listan men känns osmakligt att namnge ett barn det 2025. 
  • Anonym (DD)
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-23 09:42:31 följande:
    Nu är dock de flesta fina namn som "fungerar" i både Sverige och inom Islam tagna.. barn inom den närmsta familjen har redan namn som Adam, Elias, Josef, Gabriel. 

Noah däremot som vissa i tråden föreslagit finns med på vår lista men känns inte helt rätt.. Får fundera mer på det. Även Benjamin har funnits/finns på listan men känns osmakligt att namnge ett barn det 2025. 
    Tagna?

Ja vill du sätta den frivilliga tvångströjan på dig så gör du men i valet mellan ett muslimsk namn (Ibrahim) och ett svenskt namn (Elias) där det svenska namnet är "taget" så hade jag gett blanka tusan i det och döpt ungen till Elias trots det.

"Den närmaste familjen" har alltså redan tänkt genom saken och och gjort ett smart val och hann före er. So what?! Ni vill väl göra ett smart val ni också?

Er son skal eva med namnet, antagligen i Sverige, i 80 år framöver. Ska han hindras från att få ett svenskt namn bara för att "namnet är taget"?

Och en sak till. Undvik muslimsk kodade mellannamn också. Att heta Muhammed i mellannamn hjälper inte er son.

Noah Elias [Efternamn] är typ det smartaste ni kan göra om ni vill ha fler än ett namn
  • Anonym (Namn)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-23 10:21:28 följande:
    Tagna?

Ja vill du sätta den frivilliga tvångströjan på dig så gör du men i valet mellan ett muslimsk namn (Ibrahim) och ett svenskt namn (Elias) där det svenska namnet är "taget" så hade jag gett blanka tusan i det och döpt ungen till Elias trots det.

"Den närmaste familjen" har alltså redan tänkt genom saken och och gjort ett smart val och hann före er. So what?! Ni vill väl göra ett smart val ni också?

Er son skal eva med namnet, antagligen i Sverige, i 80 år framöver. Ska han hindras från att få ett svenskt namn bara för att "namnet är taget"?

Och en sak till. Undvik muslimsk kodade mellannamn också. Att heta Muhammed i mellannamn hjälper inte er son.

Noah Elias [Efternamn] är typ det smartaste ni kan göra om ni vill ha fler än ett namn
    Jag vet inte hur du tänker men för majoriteten så är det inte okej att ge sina barn namn som kusiner redan har. 

Våra barn har inga andranamn utan ett enda förnamn (tilltalsnamnet) och efternamnet.
    Mellannamn är något helt annat förresten.
  • Xenia
    Anonym (Trad) skrev 2025-03-23 05:20:37 följande:
    Är ju som att be om att barnet ska få problem i livet.

Döp till ett rekorderligt namn om ni har tankar på att bo kvar i Sverige.
    Nu kan man ha olika åsikter om vad som är ett "rekorderligt" namn.

Ibrahim låter välbekant pga Zlatan Ibrahimovic. Annars har Ibrahim och Abraham det emot sig att de är rätt långa (Ibbe och Abbe kanske de kallas av kompisar).

Om efternamnet är långt och krångligt tycker jag ett tvåstavigt förnamn passar bäst.

Jag förstår inte varför namnet skulle ge problem. Är vissa negativt inställda mot invandrare så kommer ändå efternamnet och utseendet att "avslöja" en.

Sedan vet ingen vart barnet flyttar till i framtiden. Han kanske inte stannar i Sverige för evigt.
  • Xenia
    ht1 skrev 2025-03-23 07:48:06 följande:

Ska ni bo i Sverige så väljer man ett Svenskt namn

Ska ni flytta till ett Muslimsktland så får du välja ett Muslimskt namn.

Det gäller att anpassa sig för vart barnet ska bo.

Och vem vet var barnet kommer att bo som vuxen?

Snarare att välja ett internationellt namn, och då passar ett bibliskt namn bra. Fast kanske hellre stavningen "Joseph" än "Yussuf", hellre David än Daoud etc.
  • Xenia
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-23 09:42:31 följande:

Benjamin är ju jättefint (fast lite långt). Och Israels premiärminister kommer väl inte att leva för evigt.

Det måste väl finnas några bibliska namn som inte hans kusiner redan har.

För att spinna vidare på Jakobs söner: Ruben, Simon, Levi och Dan.

Vilka mer namn har ni på listan så får vi tycka till om dem också. Glad
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?