• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Anonym (Associationer)

I min studiegrupp håller vi på med ett arbete om brottslighet, kriminalitet och dess förändringar inom Sverige och EU, och just nu tittar vi särskilt på bl a terrorbrott och hedersbrott.

I många domar och brottsutredningar gällande sådana brott förekommer många namn med arabiskt ursprung, ett bland många exempel som förekommer är namnet Ibrahim.
    Däremot kan jag inte påminna mig att vi i någon enda dom har stött på t ex namnet Abraham, eller Abram?

Jag tror att jag kanske kan komma låta mig påverkas av sådana saker när jag i framtiden ska döpa min pojke. Jag skulle nog kunna låta mig påverkas av vilka associationer jag vill att min sons namn ska förknippas med, t ex när han vill söka något internationellt jobb, kanske något jobb med säkerhetsklassning.
    Men jag kanske låter mig påverkas alltför mycket av det som just nu upptar en del av min tankeverksamhet?

• Anonym (H)
    Anonym (DD) skrev 2025-03-24 15:06:30 följande:
    Valet mellan Leo och Ibrahim är en no-brainer för någon som ska bo i Sverige och uppenbarligen har dina syskon gjort precis det valet redan eftersom du säger att de har "paxat" de svenska namn du funderat på.

"WT" är så 00-tal. Med det antal Liam som fötts i Sverige kommer det inte att ses som WT när din son blir äldre.
    Jag jobbar på socialtjänsten. Och jo, Liam och även Kevin är namn som frekvent dyker upp på klientlistorna och namn jag aldrig skulle döpa min son till. 
  • Anonym (DD)
    Anonym (H) skrev 2025-03-24 20:13:39 följande:
    Jag jobbar på socialtjänsten. Och jo, Liam och även Kevin är namn som frekvent dyker upp på klientlistorna och namn jag aldrig skulle döpa min son till. 
    Säkert men det kommer att gå över i och med att Liam är det tredje mest populära pojknamnet i Sverige år 2024.

Framtidens Liam, som TS son i så fall skulle tillhöra, kommer att vara många och de allra flesta kommer att sköta sig. Liam kommer att bli ett helöt okrontroversiellt namn.

Det där med "WT" var på 00-talet. 

Sedan är som sagt alternativet "Ibrahim".
    .

Utan att veta vilket "muslimskt efternamn" som TS har så är exempelvis Sassi ett sådant efternamn från företrädesvis Nordafrika.

Det kommer att skilja på: 

Ibrahim Sassi

och 

Leo Sassi
    Liam Sassi
    Elias Sassi
    Isak Sassi
    Noah Sassi

och så vidare.
  • Anonym (Suck för alla fördomar)
    Anonym (H) skrev 2025-03-24 20:13:39 följande:

Då kanske det är människor med din attityd som har kastat bort deras CV pga ett namn.

Det är vanliga namn nu för tiden, och det du har är fördomar om vanliga namn.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Suck för alla fördomar) skrev 2025-03-25 13:21:26 följande:

Då kanske det är människor med din attityd som har kastat bort deras CV pga ett namn.

Och det är ju helt rätt
  • Anonym (H)

Jag jobbar inte på Arbetsförmedlingen, tar inte emot cv:n. Jag hanterar ansökningar om ekonomiskt bistånd (socialbidrag) och har noterat dessa namn frekvent. Eller snarare, har noterat att en hel del klienters barn har dess namn. Inte så sällan är barnen också ärenden hos enhet Barn- och unga pga olika problem/missbruk/kriminalitet/skolvägran.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (H) skrev 2025-03-25 15:16:49 följande:
    Jag jobbar inte på Arbetsförmedlingen, tar inte emot cv:n. Jag hanterar ansökningar om ekonomiskt bistånd (socialbidrag) och har noterat dessa namn frekvent. Eller snarare, har noterat att en hel del klienters barn har dess namn. Inte så sällan är barnen också ärenden hos enhet Barn- och unga pga olika problem/missbruk/kriminalitet/skolvägran.
    Du läser ju som en soc-anställd.
  • Anonym (H)
    Anonym (Rob) skrev 2025-03-25 15:22:32 följande:
    Du läser ju som en soc-anställd.
    Fattar inte vad du menar?
  • Anonym (S)

Och hon är inte ensam om att ha dessa fördomar. Kevin och Liam är fula namn som har en stämpel. Så är det bara. 

Det spelar ingen roll hur många Jimmy det finns, det kommer alltid vara ett fult namn reserverat för människor ur de lägre klasserna. Samma med Kevin och Liam. Sorry! 

Ibrahim låter helt normalt för någon med arabiskt ursprung, jag kan inte höra om det låter fult eller snyggt eftersom jag inte pratar arabiska. Men Ibbe lär det ju bli i skolan. 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (H) skrev 2025-03-25 15:27:19 följande:
    Fattar inte vad du menar?
    "Suck för alla fördomar" har aldrig antytt att du skulle ha med CV:n att göra.
    Personen skrev att det är folk med din inställning som slängt Liams CV och därmed orsakat att han hamnar hos dig.

Du behöver ju knappast förklara att du inte hanterar CV:n på AF.
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?