• Anonym (Namn)

Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?

Jag undrar vad ni tycker om pojknamnet Ibrahim?

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

• Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Leila) skrev 2025-03-22 13:02:37 följande:

Säger som ovan att är ni estniskt svenska skulle jag föredra Abraham av den enkla anledningen att namnet Ibrahim tyvärr väver in så mycket mer än att det endast är ett namn. 

Kanske som mellannamn om det är en nära anhörig med namnet Ibrahim man vill föra vidare? 

Min dotters pappa heter Mohammed och hade vårat barn blivit en pojke hade vi överhuvudtaget inte valt det namnet, inte ens som mellannamn då det är så förknippat med så mycket hat.

Jag är helsvensk, pappan från Nordafrika.

Vad har ni för etnicitet själva om jag får fråga ? 

Abraham är ovanligt i Sverige så det är inget alternativ, känns lite som att ge en pojke namnet Jesus. Vissa bibliska namn är inte lika vanliga att använda och Abraham känns som ett sådant namn.

Men vi är från Mellanöstern båda två.  
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-22 21:36:09 följande:
    Efternamnet är arabiskt så på så sätt är namnet inte konstigt, mer att jag ville veta hur andra uppfattar namnet.

Fördomarna lär inte försvinna då barnet kommer ha ett arabiskt efternamn ändå.. Men har du förslag på andra pojknamn du tycker passar bättre i Sverige så tar jag gärna emot dem.
    Har barnet arabiskt påbrå och ett arabiskt efternamn, är Ibrahim helt ok. Själv tycker jag att t ex Amir är ett finare namn, men det är väl en smaksak.

Ni ska i första hand välja ett namn ni gillar. Men det är bra om det passar med barnets övriga namn och kulturella bakgrund. På gott och ont behöver man även ta hänsyn till hur namnet uppfattas, om det är lätt eller svårt att stava eller uttala på svenska, osv.

Det är inte konstigare än att svenska par som väljer äldre svenska namn till sina barn, eller fornnordiska namn (bådadera är ganska populärt), gärna väljer bort namna med konstiga uttal, eller å, ä och ö i sig, för att namnet ska funka bättre i engelskspråkiga länder.
  • Anonym (X)
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-22 12:15:50 följande:

Det är ett utav alternativen vi har (det som känns mest rätt just nu för mig), men namnintresserad som jag är så hade jag gärna velat veta hur andra här uppfattar namnet och vad ni tycker om det.

Fult!
  • trollhona

Det är ju en arabisk variant på ett namn vars motsvarighet finns inom kristendomen: Abraham. Så direkt skulle jag anta att ni är av arabiskt ursprung om ni valt det till ert barn.

Personligen tycker jag inte att namnet är särskilt fint, jag tycker det låter hårt. Ismail och Idris är namn som jag tycker är finare.
  • Anonym (När)
    trollhona skrev 2025-03-23 01:18:41 följande:

Fler namnförslag: Sami, Josef, Khalil, Abbas, Nasser, Tareq, 

• Anonym (Trad)

Är ju som att be om att barnet ska få problem i livet.

Döp till ett rekorderligt namn om ni har tankar på att bo kvar i Sverige.
  • asdfgh

Våra barn har ett långt och inte helt lättstavat utländskt efternamn eftersom deras farfar kom från ett annat land. Vi har valt korta, tidlösa internationella namn till dem. Namnen funkar utmärkt i bägge länderna, vilket var viktigt för oss.

En snabbkoll på de populäraste pojknamnen just nu inkluderar Adam och Noah som kanske skulle kunna vara alternativ?

• ht1

Ska ni bo i Sverige så väljer man ett Svenskt namn

Ska ni flytta till ett Muslimsktland så får du välja ett Muslimskt namn.

Det gäller att anpassa sig för vart barnet ska bo.

• Anonym (DD)
    Anonym (Namn) skrev 2025-03-22 21:36:09 följande:
    Efternamnet är arabiskt så på så sätt är namnet inte konstigt, mer att jag ville veta hur andra uppfattar namnet.

Fördomarna lär inte försvinna då barnet kommer ha ett arabiskt efternamn ändå.. Men har du förslag på andra pojknamn du tycker passar bättre i Sverige så tar jag gärna emot dem.
    Men Gud i himmelen! Ni ger ju förstås pojken ett svenskt namn om ni förväntar er att han och ni ska bo här i Sverige.

Adam och Elias är två namn som fungerar i både den svenska kulturen och i islam.

Det kommer att vara stor skillnad i livet för Elias och Adam jämfört med Ibrahim och Muhammed.

Väljer muslimska föräldrar namn som är "svenska" på sina barn så säger det något om hur pass villiga dessa föräldrar (och därmed kan man anta barnen) är att anpassa sig till Sverige
Svar på tråden Pojknamnet Ibrahim, vad tycker ni?