Anonym (DD) skrev 2025-03-27 06:14:00 följande:
Jag tror du felbedömer situationen.
Att Ibrahim finns på namntoppen har inget med saken att göra
.
Kritiken mot islam i Sverige har bara börjat och den kommer inte att bli mindre framöver.
Politiken är redan idag framme i att diskutera slöjförbud, moské-stopp och återvandring.
Kan du komma ihåg hur det officiella svenska samhället förhöll sig till islam år 2010, för 15 år sedan?
Om du ser hur det är idag och jämför med år 2010 - hur tror du att det svenska samhället kommer att se på islam år 2040 när sin son fyller 15 år?
Det kommer inte att handla om någon enstaka "fördomsfull arbetsgivare" eller att "man får vänja sig" med att Sverige skulle vara "mångkulturellt"
.
Att i det läget välja bort ett neutralt namn eller ett svenskt namn för ett muslimskt namn - det gör man i så fall mer för sin egen skull än för barnets.
Röstar du på SD? Det låter så.
Man diskuterar slöjförbud för
barn, inte för vuxna. Man diskuterar uppmuntran till återvändande, inte att kasta ut alla mot deras vilja.
Moskéstopp är emot religionsfriheten.
Jag ser apoteksanställda med slöja varje gång jag går på apoteket.
Det finns läkare och jurister med "exotiska" namn. För att inte tala om artister och idrottare. Så ja, de flesta har nog vant sig.
Är det alltid för "barnens bästa" att ligga lågt och dölja sin kultur och religion? Ska man uppfostra sina barn till feghet och undergivenhet inför främlingsfientliga och rasister? Ska man blondera sitt hår också?
TS har fått flera goda råd om mer interanationella namn. Men om TS och hennes namn nu älskar Ibrahim mest av allt, ska de verkligen välja bort det? Risk för att varje gång de säger namnet "Jakob" att de då känner "han skulle egentligen fått heta Ibrahim men vi valde bort det för att dölja vårt ursprung".