• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Anonym (Fd lärare)

Socialtjänsten har jag sett hjälpa barn med psykiskt sjuka föräldrar och föräldrar med missbruksproblematik, så att barnen fått stödhem eller familjehem. Har flera exempel på det.
    De hjälpte ju också Lilla hjärtat/Esmeralda så att hon blev fosterhemsplacerad direkt ifrån BB. Att sedan rätten beslutade att hon skulle flytta hem till de biologiska föräldrarna trots socialtjänstens vittnesmål är ren tragik.
    Jag har sett människor få stöd i sitt föräldraskap av socialtjänsten på olika sätt.
    Detta under de år jag arbetade som lärare i mellan- och högstadiet 

Tycker att du skall ta emot dem. Det bör ju ligga i ditt intresse att veta vad ni blivit orosanmälda för. Åtminstone hade jag velat veta det om jag hade varit i samma situation.
    Kanske är det ogrundat, kanske finns det någonting ni behöver hjälp med....

• Anonym (Anna)
    Anonym (Fd lärare) skrev 2025-04-04 16:57:05 följande:

Socialtjänsten har jag sett hjälpa barn med psykiskt sjuka föräldrar och föräldrar med missbruksproblematik, så att barnen fått stödhem eller familjehem. Har flera exempel på det.
    De hjälpte ju också Lilla hjärtat/Esmeralda så att hon blev fosterhemsplacerad direkt ifrån BB. Att sedan rätten beslutade att hon skulle flytta hem till de biologiska föräldrarna trots socialtjänstens vittnesmål är ren tragik.
    Jag har sett människor få stöd i sitt föräldraskap av socialtjänsten på olika sätt.
    Detta under de år jag arbetade som lärare i mellan- och högstadiet 

Tycker att du skall ta emot dem. Det bör ju ligga i ditt intresse att veta vad ni blivit orosanmälda för. Åtminstone hade jag velat veta det om jag hade varit i samma situation.
    Kanske är det ogrundat, kanske finns det någonting ni behöver hjälp med....

Men det är väl sekretessbelagt? Du ska inte veta vad som händer efter du gjort en orosanmälan. 

Hur som helst är ju en förutsättning för lyckad hjälp att socialtjänsten har något att erbjuda så att situationen utvecklas till det bättre. 

Jag vet vad orosanmälan gäller. Den rör oönskat beteende hos mitt barn. Inget jag gör fel. Tror dessvärre inte att socialtjänsten har så mycket att erbjuda till hjälp där. 
  • Anonym (Anmäld)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-04 19:22:31 följande:
    Men det är väl sekretessbelagt? Du ska inte veta vad som händer efter du gjort en orosanmälan. 

Hur som helst är ju en förutsättning för lyckad hjälp att socialtjänsten har något att erbjuda så att situationen utvecklas till det bättre. 

Jag vet vad orosanmälan gäller. Den rör oönskat beteende hos mitt barn. Inget jag gör fel. Tror dessvärre inte att socialtjänsten har så mycket att erbjuda till hjälp där. 
    Oönskat beteende hos ditt barn och du har inget ansvar i det? På vilket sätt har du inte något ansvar då du är barnets förälder och är den som ska uppfostra barnet? Lära det hur man beter sig. Jag antar att skolan samtalat med dig flera gånger gällande barnets beteende bett om din hjälp och ingenting hänt? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anmäld) skrev 2025-04-05 08:16:46 följande:
    Oönskat beteende hos ditt barn och du har inget ansvar i det? På vilket sätt har du inte något ansvar då du är barnets förälder och är den som ska uppfostra barnet? Lära det hur man beter sig. Jag antar att skolan samtalat med dig flera gånger gällande barnets beteende bett om din hjälp och ingenting hänt? 
    Nej, läs en gång till. Jag skrev att jag inte gör något fel och den slutsatsen står jag fast vid. 
    Du har aldrig hört talas om barn som inte gör som man säger?  Barnet skiter i vad såväl jag säger, vad som skolan säger och kommer nu sannolikt även att strunta i vad Socialtjänsten säger. Mitt barn gör heller inget som är brottsligt och det är heller inte min vårdnad som brister - tvärtom. 
  • Anonym (Erfarenhet av ämnet)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-05 10:30:43 följande:
    Nej, läs en gång till. Jag skrev att jag inte gör något fel och den slutsatsen står jag fast vid. 
    Du har aldrig hört talas om barn som inte gör som man säger?  Barnet skiter i vad såväl jag säger, vad som skolan säger och kommer nu sannolikt även att strunta i vad Socialtjänsten säger. Mitt barn gör heller inget som är brottsligt och det är heller inte min vårdnad som brister - tvärtom. 
    Hur gammal är ditt barn?
  • Anonym (O)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-04 19:22:31 följande:
    Skolan är ofta delaktiga i både utredningen och det arbete socialtjänsten gör efteråt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (O) skrev 2025-04-05 11:16:12 följande:
    Skolan är ofta delaktiga i både utredningen och det arbete socialtjänsten gör efteråt. 
    Måste väl bli svårt att upprätthålla sekretessreglerna i enlighet med socialtjänstlagen då. 

Egentligen råder ju sekretess i allt från om det startas en utredning, vad den innehåller, samt vad den kommer fram till. Socialtjänsten får inte yppa något om de sakerna till skolan, för då bryter de mot socialtjänstlagen. 
    Skulle möjligen vara om föräldrar ger sitt medgivande. 
  • Anonym (J)
    Låter som typexempel på att behöva hjälp i föräldraskapet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (J) skrev 2025-04-05 12:27:35 följande:
    Låter som typexempel på att behöva hjälp i föräldraskapet.
    Tycker det låter som du behöver hjälp i din analysförmåga. 
  • Goneril
    Barnet lyder varken föräldrar eller skola. Det kommer förmodligen heller inte att bry sig om det som Socialtjänsten säger. Hur länge har du tänkt att den här ohörsamheten ska fortgå? Vilken åtgärd ska sättas in? Finns det ingen vuxen som barnet respekterar? Så här kan man ju inte ha det, med tiden kommer barnet att hamna hopplöst efter och det kan inte tas igen så lätt.                                                                                                         Du gör inte något fel, nja, något galet har du gjort med det resultat du ser nu;  ett barn som inte lyssnar. Olydiga  barn hör till vardagen, men då gäller det väl att visa vem som bestämmer. 
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?