• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (VV)
    Anonym (Frågande) skrev 2025-04-03 22:02:03 följande:
    Varför ska man bry sig om vad ängsliga medelklassmorsor "drar för slutsatser"?
    Det är inte ens ängsliga medelklassmorsor som drar den typen av "slutsatser" utan enbart individer på den extrema vänsterkanten som ser "nassar" överallt.

Alla andra grupper i samhället har gått vidare i livet.
  • Cheers
    Anonym (VV) skrev 2025-04-04 08:13:09 följande:
    Det är inte ens ängsliga medelklassmorsor som drar den typen av "slutsatser" utan enbart individer på den extrema vänsterkanten som ser "nassar" överallt.

Inga barn går ju och köper eller skaffar själva ett halssmycke, utan folk uppfattar det naturligtvis som att det är föräldrarna som har hängt Torshammaren på barnet.

Aha, tänker de. Grabben har föräldrar som håller på med Asatro och sådant där fornnordiskt. Undrar om de bara är högerextremister eller kanske t.o.m. nazister? Torshammaren på barnet ger omgivningen intrycket att föräldrarna är lite mysko och kanske nazister.
  • Anonym (Man1n)

Om du nu är så pk som du skriver. Varför benämner du ditt barn som hen?? Mig veterligen föds det pojkar och flickor. Hen är ett hittepå ord och rent svammel

• Anonym (VV)
    Cheers skrev 2025-04-04 08:29:53 följande:
    Inga barn går ju och köper eller skaffar själva ett halssmycke, utan folk uppfattar det naturligtvis som att det är föräldrarna som har hängt Torshammaren på barnet.

Aha, tänker de. Grabben har föräldrar som håller på med Asatro och sådant där fornnordiskt. Undrar om de bara är högerextremister eller kanske t.o.m. nazister? Torshammaren på barnet ger omgivningen intrycket att föräldrarna är lite mysko och kanske nazister.
    Barnet hittade det hos en släkting och tyckte det var fint. Släktingen lyssnar säkert på Manovar och Meshuggah och spelar Warhammer på sin fritid.

Det är ungefär vad en Torshammare betyder idag.
  • Äsping

I den gamla bruksorten Torshälla i norra Sörmland, med anor från medeltiden, står statyn Tors hammare mitt i Torshällaån, precis intill stadsparken Holmbergsparken.

Ibland tror jag att man behöver ta saker och ting lite mer chill.

• Pehrmedh
    Anonym (VV) skrev 2025-04-04 08:13:09 följande:

Så är det. Det är de som letar rasism i allt som reagerar på detta sätt.
    De är så ängsliga att de inte vågar hälla mjölk i svart kaffe därför att det kan uppfattas som stötande.
  • Anonym (Larry Larsson)
    Anonym (Man1n) skrev 2025-04-04 10:14:22 följande:

Om du nu är så pk som du skriver. Varför benämner du ditt barn som hen?? Mig veterligen föds det pojkar och flickor. Hen är ett hittepå ord och rent svammel

Hen betyder "han eller hon". Inte konstigare än så. Om man inte vet könet eller inte vill berätta det så är hen praktiskt.

Sen tycker jag att det överanvänds, som en synonym till transsexuell och annat. Men det är ju inte heller så mycket att bli upprörd av.

Inte om man jämför med Donald Trump.
  • Anonym (Larry Larsson)

Att försöka förmå barnet att inte ha en torshammare runt halsen är ju bara för att skydda barnet mot att tvingas försvara symbolen, alldeles i onödan. Ge honom eller henne en ametist istället.

• Anonym (AllaMänniskorsLikaVärde)
    Anonym (Larry Larsson) skrev 2025-04-08 14:33:45 följande:

Att försöka förmå barnet att inte ha en torshammare runt halsen är ju bara för att skydda barnet mot att tvingas försvara symbolen, alldeles i onödan. Ge honom eller henne en ametist istället.

Varför tror du barnet kommer tvingas försvara hammaren?
  • Cheers
    Anonym (Larry Larsson) skrev 2025-04-08 14:30:36 följande:
    Hen betyder "han eller hon". Inte konstigare än så. Om man inte vet könet eller inte vill berätta det så är hen praktiskt.

Sen tycker jag att det överanvänds, som en synonym till transsexuell och annat. Men det är ju inte heller så mycket att bli upprörd av.

Inte om man jämför med Donald Trump.
    Vi har ju redan DEN. Mycket bättre än hen. Ja DEN har ju verkligen floppat ur. Kan även användas som pronomen. Ja DEN känner vi ju väl till. 
Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?