• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (Frågande)
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-02 11:19:47 följande:

Jag skulle säga att torshammaren är "främlingsfientlig light". 

Det är ingen klockren nassesymbol, men tilltalar en del människor som hyllar svenskhet och ogillar andra kulturer i Sverige. Men tilltalar även andra, förstås.

Så den som bär smycket kan tvingas förklara varför hen har den, vilken mening hen själv lägger i smycket.

Människor som avkräver "förklaringar" ifrån andra människor är inget annat än moderna inkvisitorer. Bajsnödiga, hetsiga människor som vanligt folk upplever som obehagliga. Borde vara straffbart och falla in under ofredande.
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Frågande) skrev 2025-04-02 14:48:16 följande:
    Människor som avkräver "förklaringar" ifrån andra människor är inget annat än moderna inkvisitorer. Bajsnödiga, hetsiga människor som vanligt folk upplever som obehagliga. Borde vara straffbart och falla in under ofredande.
    Jättekonstigt, varför får man inte fråga? Man kan däremot aldrig kräva ett svar. 

Meningen "att tvingas förklara" ska inte tolkas bokstavligen, utan det handlar om att man kan få frågor om man bär den symbolen som ett smycke. 

Människor har alltid varit nyfikna på varandra, det kan vi nog inte få bort.
  • Anonym (Grabb)

Kulturhistoria är intressant, likaså symboler och symbolik...

Ser att en del drar referenser till skinheads... Även där kan man "läsa på lite" om man är intresserad.

I Sverige så tänker vi skinheads sedvanligt 80-90-tal, möjligen sent -70tal. Det associeras inte sällan med den begynnande rasismen i Sverige, BSS (minns ni klistermärkerna som ofta satt på lyktstolpar i average vanlig Svensk stad?!), och efterföljande vit-makt (VAM).

Saken är dock att Skinheadskulturen i sitt ursprung, härstammar från immigranter från Västindien till "UK". En kultur som i sin första våg var oerhört multietnisk, som i grund handlade om musik, klädstil. Som inte hade något med "rasism" att göra till en början. Detta var -60tal. -70tal så var det mycket en markör för arbetarklassen.

Sen under de tuffa tiderna (slutet -70, inledning -80tal) i UK så approprierades skinheadskulturen av vit-makt kulturen i UK. Somliga musikband gick öppet ut och deklarerade att de var "rasister" och tog även "patent" på skinheadskulturen.

Vilket gör att många gör kopplingen mellan Skinheads och rasister och vitmaktrörelsen. Men glömmer bort att Skinheads startade redan på -60talen som en offspring från mods-kulturen, och de i allra högsta grad var multietnisk kultur.

Vill grabben bära ett halssmycke låt grabben göra det. MEN förklara gärna historiken. 

Det finns inget mer tillfredsställande att kunna sin historik och därmed kunna trycka till "förståsigpåare" - oavsett om det handlar om pk-människor, eller folk som ligger långt ut på högerskalan eller vänsterskalan...

Extremister kommer alltid att vara inskränkta och historielösa...

• Pehrmedh

Det är ingen klockren nassesymbol, men tilltalar en del människor som hyllar svenskhet och ogillar andra kulturer i Sverige. Men tilltalar även andra, förstås.

Så den som bär smycket kan tvingas förklara varför hen har den, vilken mening hen själv lägger i smycket.

Ok, guilt by association?
  • Anonym (tm)

Så sa du det, och du har fel.

Du får nog läsa på lite om fornnordisk mytologi och kopplingen till... norden!

Ingen behöver förklara sina smycken. Ingen. Oavsett vad.
  • Anonym (Trams)

Blir så trött på den här Sverigehatande attityden bland många här.

Mångkultur hyllas till skyarna, men vår egen ska vi skämmas över tydligen....

Klart grabben ska använda halsbandet som en symbol för vår historia och kulturarv.

Nu som tycker det är naturligt att ifrågasätta om någon bär en Torshammare, går ni fram till muslimer och ifrågasätter deras val av kläder också? Om ni ser någon med ett kristet kors, ska det också ifrågasättas och bäraren ska behöva förklara sig?

Skärpning!

• Anonym (Fanny)
    Anonym (tm) skrev 2025-04-02 16:28:26 följande:
    Så sa du det, och du har fel.

Du får nog läsa på lite om fornnordisk mytologi och kopplingen till... norden!

Ingen behöver förklara sina smycken. Ingen. Oavsett vad.
    Vi pratar om en liten pojke som kan få frågor om sin torshammare. Hur ska du förhindra det, gå bredvid honom hela dagen i skolan, på vägen hem och till fritidssysselsättningen?
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Trams) skrev 2025-04-02 16:51:59 följande:

Blir så trött på den här Sverigehatande attityden bland många här.

Mångkultur hyllas till skyarna, men vår egen ska vi skämmas över tydligen....

Klart grabben ska använda halsbandet som en symbol för vår historia och kulturarv.

Nu som tycker det är naturligt att ifrågasätta om någon bär en Torshammare, går ni fram till muslimer och ifrågasätter deras val av kläder också? Om ni ser någon med ett kristet kors, ska det också ifrågasättas och bäraren ska behöva förklara sig?

Skärpning!

Folk frågar andra om allt möjligt.

Jag skulle aldrig själv fråga om sådant, vare sig det ena eller det andra,  men jag har hört etniskt svenska personer på jobbet ifrågasätta att en person bär hijab t.ex.

Sedan kan folk, som inte är så insatta, även dra slutsatser utan att fråga. Så det kanske ändå är bättre att folk frågar.

Vem hatar Sverige? Vi pratar om en liten pojke som inte är insatt i bakgrunden och vilka frågor han kan tänkas få om han bär en torshammare. 
  • Pehrmedh
    Anonym (Frågande) skrev 2025-04-02 14:48:16 följande:
    Ja, det är ett väldigt skitnödigt beteende. 
  • Anonym (VV)

Det är 2025.

Antalet efterblivna individer i Sverige som skulle kunna få för sig att gå fram till en annan människa och avkräva denne en förklaring för ett smycke måste vara näst intill noll.

En torshammare har samma chock-värde idag som vargtröjor. Ingen bryr sig.
Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?