• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (Pk-morsan)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-29 11:37:14 följande:

Jag minns en flaggaffär som hade olika nationers flaggor...personen fick skit för för att han hade Svenska flaggan då den av vissa ses som en rasistisk/nazistisk symbol.

Det är bara en flagga.

Torshammare är ju inget för mig men tänker så här...att det passar kanske inte just till ett barn som kanske får en massa obehagliga frågar från främlingar...

Ja precis, det kan bli konstigt om både vuxna och barn gör associationer och så får barnet står till svars för det..
  • Anonym (Pk-morsan)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-29 11:46:06 följande:

Jag har en liten Torshammare i silver som jag bär runt halsen ibland. Det är inte det minsta rasistiskt, det är från nordisk mytologi. Många bär sådana smycken utan att vara rasistiska eller nationalistiska.

Låt ungen bära halsbandet och jobba på din pk-känslighet.

Det kanske jag behöver göra, men som någon skrev innan handlar det inte bara om mig. Du använder halsbandet själv och kan svara om någon ifrågasätter betydelsen. Svårare för ett barn som varken vet något om nordisk mytologi eller om hur rasister och nazister stulit symboler genom tiderna.
  • Anonym (Eli)

Något säger mig att en äkta pk person inte beskriver sig själv som pk...

Men hur som helst, nej, Tors hammare är inte en rasistisk symbol. Men vissa tolkar den som det. Det har inte hindrat mig från att bära hammaren runt halsen under flera års tid, inte heller att tatuera in runskrift på underarmen. Den som vill tro att jag är rasist får väl tro det då, de kan ta den diskussionen med min man som är historiker med ett stort intresse för skandinavisk historia. Han är från Afghanistan.

• Anonym (Cecilia)

Vaddå hittade ett halsband? Går ungen omkring och rotar hemma hos folk? Varför är han inte bättre uppfostrad? 

• Anonym (Pk-morsan)
    Anonym (Eli) skrev 2025-03-29 12:40:19 följande:

Något säger mig att en äkta pk person inte beskriver sig själv som pk...

Men hur som helst, nej, Tors hammare är inte en rasistisk symbol. Men vissa tolkar den som det. Det har inte hindrat mig från att bära hammaren runt halsen under flera års tid, inte heller att tatuera in runskrift på underarmen. Den som vill tro att jag är rasist får väl tro det då, de kan ta den diskussionen med min man som är historiker med ett stort intresse för skandinavisk historia. Han är från Afghanistan.

Haha kanske inte, kanske konflikträdd är ett bättre ord? Och då vi bor i ett väldigt homogent och privilegierat område är jag mån om att barnen lär sig respektera andra, allas lika värde etc. Har märkt av en del smygrasism och då vill jag verkligen inte att vår familj uppfattas så. 
  • Freddie K

Rasistisk, nej. Patriotisk, ja. Från början var det ju som många redan har påpekat en symbol för nordisk mytologi, men nazisterna har ju tagit andra symboler som betydde något helt annat och gjort det till sina symboler. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Pk-morsan)
    Anonym (Cecilia) skrev 2025-03-29 12:47:11 följande:

Vaddå hittade ett halsband? Går ungen omkring och rotar hemma hos folk? Varför är han inte bättre uppfostrad? 

Älskar slutsatserna folk drar här på familjeliv :D 

Ville bara förenkla historien, kände inte riktigt att det var relevant hur barnet "hittade" halsbandet..
  • Anonym (Nopp)

Jag bär alltid en torshammare runt halsen. (Pysslar en del med vendeltid till medeltid.
    Jag ser det för vad det är. En gammal symbol för asaguden Tor.
    Inte rasistiskt alls och om andra anser det så är problemet deras inte mitt.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (B) skrev 2025-03-29 12:01:18 följande:
    Hakkorset var ursprungligen en symbol för sol, lycka osv, men nuförtiden tänker man snarast på något annat om man ser det. Nazzarna har tyvärr lagt beslag på diverse mytologiska symboler. 
    Ingen bär numera hakkors av förklarliga skäl. Finns säkert andra olämpliga symboler som ursprungligen var harmlösa och / eller betydde något annat.

Men Torshammare är som sagt ett smycke som bärs av många, långt utanför den rasistiska miljön. Det är bara vissa som tror att det är rasistiskt. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Pk-morsan) skrev 2025-03-29 12:51:42 följande:
    Haha kanske inte, kanske konflikträdd är ett bättre ord? Och då vi bor i ett väldigt homogent och privilegierat område är jag mån om att barnen lär sig respektera andra, allas lika värde etc. Har märkt av en del smygrasism och då vill jag verkligen inte att vår familj uppfattas så. 
    Hur yttrar sig smygrasismen? Varför bor ni inte i ett mer blandat område om ni tycker det är bättre? 
Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?