• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 14:27:11 följande:

Hur är det barnets problem? Barnet är uppenbarligen inte rasist så om någon anklagar barnet för det så får det stå för dem. 

Barnet gillar halsbandet och ska inte behöva anpassa sig efter vad andra möjligen tänker. 

Hur resonerar du om andra symboler? Ska en kvinna sluta bära hijab eftersom en del förknippar muslimer med terrorism eller ska hon klä sig som hon vill?  

Om TS berättar för barnet vad Mjölner är och historien bakom så kan barnet berätta det om någon, mot förmodan, skulle kalla barnet rasist. 

Min son har blivit kallad svennejävel och rasist för att han hade en Sverige-tröja i skolan. Jag tog upp det med läraren och sa att de måste markera konsekvent mot alla sådana grundlösa anklagelser och glåpord, oavsett vem det riktas mot. 

Det kan inte vara så att svenskar ska dölja sitt ursprung medan andra uppmuntras och försvaras när de visar upp sin kultur. 

Vad är vi annars - det enda folket i världen som inte har en egen kultur och historia?

Är vi mer upplysta än andra folk som vi tycker ska få ha sin kultur medan vi står över sådant eller hur går tankarna?

Jag tycker att man ska bespara barn från att blir kallad jävla rasist eller liknande.Hur kan du få det till att vara mer upplyst?

Mina söner får inte ha på sig sina halsband med Davidsstjärnor nu, jag tycker det är onödigt att de kan bli en måltavla för hat. Vi var i Belgien strax efter en svensk blivit skjuten där och jag vägrade packa med killarnas svenska fotbollströjor. Däremot får de ha sina smycken med runor, de missbrukas väl inte lika mycket av nassarna. En av killarna hade en pryl kopplat till en YouTubare. När YouTubaren sen anklagades för en negativ händelse, gjorde sonen sig av med denna pryl, ungdomar har koll på sådant. 

Det är skillnad om man är vuxen, då tycker jag man ska ha vilka symboler man vill och stå upp för det. 

• fornminne

Hur gammalt är barnet?

Precis som någon skriver, kan TS berätta för sitt barn om Tor och Mjölner, så barnet vet om någon mot förmodan skulle ifrågasätta halsbandet.

Jag blir inte lika provocerad som Anonym M av TS och andras undringar, man måste få ställa frågan. Men i sak har Anonym M rätt. Nordisk mytologi och fornnordiska symboler, är en del av svensk / skandinavisk kultur. Man kan inte uppmuntra andra att framhäva sin kultur, och samtidigt tycka att vi borde dölja våran. 

Ja, vissa fornnordiska symboler har tyvärr använts i rasistiska och nazistiska syften. Men då är det hög tid att ta dem tillbaka, vilket också har gjorts till stor del. De flesta som bär Torshammare är inte rasister, många är vänster och uttalade antirasister. 

• Anonym (e)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 14:31:04 följande:

Vad menar du? Jag förstår precis hur hon tänker men anser att det är helt fel. 

Det finns säkert personer som undrar om jag är högerextremist eftersom jag bär runor, inklusive Odal, men jag skiter i det för jag vet vem jag är, vilka åsikter jag har (vänster) och var jag kommer ifrån. 

Är det tydligt nog? 

Syftade jag på dig eller alla nedåttummar till trådstarten utan förklaring? Hm.
  • Meddelande borttaget
  • Goneril
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 13:16:14 följande:

Ursäkta men vad är detta för dumheter?!!

Mjölner är en symbol för vårt kulturella ursprung, ingenting annat.

Vi som nordbor kan inte ta ansvar för att våra kulturella symboler har approprierats av nazister och högerextrema. Vi ska däremot ta tillbaka det som är vårt. 

Du berövar ditt barn sitt ursprung när du problematiserar och förfular något som handlar om vår unika historia.

Jag antar att du är positiv till att andra får utöva och bevara sin kultur. Ska ditt barn vara historie- och kulturlös  till skillnad från alla andra? 

Jag har lärt mitt barn om vårt ursprung eftersom jag har ett särskilt intresse för vikingatiden. Han har burit Mjölner , runor och andra symboler från vikingatiden för att han själv vill det och ingen har reagerat negativt. 

Jag är en medelålders kvinna som ofta bär olika runor eftersom de har en betydelse för mig och stärker mig. Jag vet vem jag är och var jag kommer ifrån. 

Senast var det en bekant som är afroamerikan som frågade om mina runor och tyckte att det var jätteintressant, inte ett ord om högerextremism etc.

Det är nog bara personer som är väldigt pk, som du beskriver dig själv, som ser det som ett problem.

Låt ditt barn bära Mjölner och lär barnet om symbolens historiska betydelse för det är en del av ditt barns identitet, om ni nu är skandinaver. 

När jag är ute och reser får jag ofta kommentarer om vikingar. Till exempel var jag i Grekland för ett tag sedan och en grekisk man frågade om jag är från Norge och när jag svarade Sverige utbrast han ?Same thing - Viking people!?.

Det är vad många i andra delar av världen förknippar oss med hur mycket än du och andra identitetslösa nordbor försöker förneka det. 

Dessutom har serier som Vikings (även om de inte är historiskt korrekta) gjort att våra symboler har fått en helt ny spridning. Du verkar utgå från 80-talets skinheads men idag bär alla möjliga människor Mjölner. 

Jag bär ibland Odlarunan, en present från min son, och jag skiter fullständigt i att nazister använder den. Jag vet vad den står för och vad den betyder för mig. 

Man kan läsa mer i Eddan om man vill. Mjölner var viktig i mytologin. Det som har hänt är att SD har funnit  synergier mellan dataspelsbranchen och svensk mytologi och på det sättet färgat mångas synsätt. Personligen tycker jag inte att det är konstigt alls stt bära smycken som symboliserar asatron. RIsken - eller möjligheten, är väl bara att folk kommer fram och frågar, och det behöver ju inte vara otrevligt alls, snarare tvärtom.
  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2025-03-29 16:12:08 följande:

Jag tycker att man ska bespara barn från att blir kallad jävla rasist eller liknande.Hur kan du få det till att vara mer upplyst?

Mina söner får inte ha på sig sina halsband med Davidsstjärnor nu, jag tycker det är onödigt att de kan bli en måltavla för hat. Vi var i Belgien strax efter en svensk blivit skjuten där och jag vägrade packa med killarnas svenska fotbollströjor. Däremot får de ha sina smycken med runor, de missbrukas väl inte lika mycket av nassarna. En av killarna hade en pryl kopplat till en YouTubare. När YouTubaren sen anklagades för en negativ händelse, gjorde sonen sig av med denna pryl, ungdomar har koll på sådant. 

Det är skillnad om man är vuxen, då tycker jag man ska ha vilka symboler man vill och stå upp för det. 

Det var inte vad jag menade. Det jag syftade på är den här märkliga inkonsekvensen som vissa (inte du uppenbarligen) uppvisar när de uppmuntrar andras kulturer samtidigt som de misstänkliggör och försöker dölja det unikt svenska. 

Det brukar vara samma personer som hävdar att det inte finns någon svensk kultur utan det är bara en mix av yttre influenser medan de samtidigt kan tala om kurdisk, somalisk, eritreansk kultur etc. och uppmuntra att dessa kulturer ska bevaras. 

Det finns något unket kolonialt över det resonemanget. Som om andra kulturer är tidlösa och konstanta medan vi svenskar har kommit till någon form av nivå där kultur inte har någon betydelse. Vi är kulturlösa och moderna trots att vi fortfarande är präglade av vår högst unika skandinaviska kultur. 

Att dina söner inte får bära sina davidsstjärnor är ett stort misslyckande av Sverige. Jag blir ledsen när jag läser det , ingen ska vara rädd för att visa sin identitet i Sverige, samtidigt som jag självklart förstår hur du resonerar. 

Båda exemplen med davidsstjärnorna och Sverige-tröjorna i Belgien handlar ju om liv och död. Jag skulle inte heller låtit sonen ha en Sverige-tröja i Belgien efter terrordådet. 

Men min son har inte tagit skada av att bli kallad rasist någon gång för att han har haft en Sverige-tröja och runor i skolan. Han bryr sig inte för han är verkligen inte rasist och har vänner med olika ursprung. 

Jag tycker inte riktigt att det är jämförbart. 

Kul att dina söner bär runor! Jag tror inte att de yngre generationerna har samma associationer till Mjölner utan tänker säkert mer på TV-serier eller spel för den delen. 

• Anonym (M)
    fornminne skrev 2025-03-29 16:12:32 följande:

Hur gammalt är barnet?

Precis som någon skriver, kan TS berätta för sitt barn om Tor och Mjölner, så barnet vet om någon mot förmodan skulle ifrågasätta halsbandet.

Jag blir inte lika provocerad som Anonym M av TS och andras undringar, man måste få ställa frågan. Men i sak har Anonym M rätt. Nordisk mytologi och fornnordiska symboler, är en del av svensk / skandinavisk kultur. Man kan inte uppmuntra andra att framhäva sin kultur, och samtidigt tycka att vi borde dölja våran. 

Ja, vissa fornnordiska symboler har tyvärr använts i rasistiska och nazistiska syften. Men då är det hög tid att ta dem tillbaka, vilket också har gjorts till stor del. De flesta som bär Torshammare är inte rasister, många är vänster och uttalade antirasister. 

Anledningen till att jag blir provocerad är att jag känner starkt för mitt ursprung och minns fortfarande när jag insåg vilken felaktig bild av vikingatiden vi har matats med. 

Först var det kyrkan son tog tolkningsföreträdet och förbjöd det som (felaktigt) kallas asatro och vi skulle inbillas att vikingarna var skitiga och primitiva barbarer- en syn som präglade generationer av skandinaver. 

Sedan kom det ideologiska projektet där svenskarna skulle fostras till att tro att vi inte har någon egen kultur, till exempel Mona Sahlins berömda uttalande och Reinfeldt som hävdade att det ursvenska bara var barbari. 

Sanningen är att allt från vårt språk, vårt sätt att vara och vår samhällsutveckling fortfarande kan spåras till det forntida Skandinavien.

Man kan inte förstå samtiden utan att förstå dåtiden. 

Det gör mig ledsen att TS reagerar negativt när barnet hittar Mjölner och tycker att symbolen är fin. Det hade varit ett perfekt tillfälle att lära barnet mer om barnets ursprung. 

• Anonym (Perspektiv)

Kan se att Tors Hammare har en annan innebörd idag då skinhead kulturen är nästan obefintlig.

Jag tycker nästan det är dags att ta tillbaka alla symbolik. Det är ändå historia och nazister/rasister har inte patent på symboler.

Likadant som att jag kan teoretiskt sätt ha en koran och bönematta utan att för den sakens skull vara muslim.

Om han tycker den är fin och har sunda mänskliga värderingar tycker jag han borde få ha den och då får hsn väl förklara för folk innebörden av tors hammare.

• felicityporter

Förstår att tråden nog inte är riktigt seriös, men ändå, självklart är det inget rasistiskt med att bära Tors hammare och vi alla bör värna om vår kultur.
    Hade själv ett halsband med hammaren om halsen när jag träffade min pojkvän, som inte är svensk och invandrat från Rumänien. Fick bara nyfikna och positiva kommentarer.

• Anonym (Nora)

Jag har en utländsk förälder och en svensk så kan se det från lite olika håll. Personligen skulle jag inte se något rasistiskt med detta halsband. Aldrig hört att det skulle vara det. Jag kan inte säga hundra procent men med tanke på vad den symboliserar och historia ser jag inget rasistiskt med den.

Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?