• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (Fanny)

När jag skrev om att man ska värna om den svenska kulturen menade jag att kulturen ska få resurser, för att annat än bara konsumtion ska prägla samhället. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Fanny) skrev 2025-03-29 19:49:12 följande:

När jag skrev om att man ska värna om den svenska kulturen menade jag att kulturen ska få resurser, för att annat än bara konsumtion ska prägla samhället. 

Klokt tänkt.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Eva-Lotta) skrev 2025-03-29 18:20:01 följande:

Tor och de flesta andra gudarna var uttalade nazister

Om du anser det så vet du inte vad nazismen står för. 
  • Anonym (Therealme)
    Motherinlaw skrev 2025-03-29 11:32:23 följande:

Stackars barn med en sådan morsa, Nej det är rasistiskt. Patriotiskt absolut! 

Nej, en kulturhistorisk symbol är inte nödvändigtvis patriotisk. 

Ts: Låt sonen ha torshammaren om han vill. Jag har ofta haft fornnordiska symboler på mig och har i princip aldrig blivit tagen för rasist.

Jag misstänker att det är för att:

1. Jag står stadigt i min antirasism och sådant snappar människor upp rätt snabbt.

2. Jag kombinerar inte fornnordiska symboler med kläder och andra attiraljer som förknippas med högerextremism.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Eva-Lotta) skrev 2025-03-29 18:20:01 följande:

Tor och de flesta andra gudarna var uttalade nazister

Nämen vah? Var asagudarna nazister 🤣? Hahahhh hjälp.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Eva-Lotta) skrev 2025-03-30 00:35:58 följande:
    Ja de var nazister
    Hahah nä sluta nu. Fanns de ens. Det är mytologi. De var inte nazister. Bara för att nazister burit fornnordiska symboler betyder inte det att asagudarna var nazister.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Eva-Lotta) skrev 2025-03-30 00:48:09 följande:
    Ja de fanns men det var längesen nu. De var nazister. Det står att läsa på en massa ställen. Det var himla tur att de inte finns mer.
    Du tror på att asagudar fanns på riktigt? 
Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?