• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (Pk-morsan) skrev 2025-03-29 12:53:00 följande:
    Älskar slutsatserna folk drar här på familjeliv :D 

Ville bara förenkla historien, kände inte riktigt att det var relevant hur barnet "hittade" halsbandet..
    Klart det är relevant, speciellt om det är så som du säger att torshammare är rasistiskt. Då betyder det ju att ni har rasister i släkten samt att ni umgås med dom. 
  • Anonym (M)

Ursäkta men vad är detta för dumheter?!!

Mjölner är en symbol för vårt kulturella ursprung, ingenting annat.

Vi som nordbor kan inte ta ansvar för att våra kulturella symboler har approprierats av nazister och högerextrema. Vi ska däremot ta tillbaka det som är vårt. 

Du berövar ditt barn sitt ursprung när du problematiserar och förfular något som handlar om vår unika historia.

Jag antar att du är positiv till att andra får utöva och bevara sin kultur. Ska ditt barn vara historie- och kulturlös  till skillnad från alla andra? 

Jag har lärt mitt barn om vårt ursprung eftersom jag har ett särskilt intresse för vikingatiden. Han har burit Mjölner , runor och andra symboler från vikingatiden för att han själv vill det och ingen har reagerat negativt. 

Jag är en medelålders kvinna som ofta bär olika runor eftersom de har en betydelse för mig och stärker mig. Jag vet vem jag är och var jag kommer ifrån. 

Senast var det en bekant som är afroamerikan som frågade om mina runor och tyckte att det var jätteintressant, inte ett ord om högerextremism etc.

Det är nog bara personer som är väldigt pk, som du beskriver dig själv, som ser det som ett problem.

Låt ditt barn bära Mjölner och lär barnet om symbolens historiska betydelse för det är en del av ditt barns identitet, om ni nu är skandinaver. 

När jag är ute och reser får jag ofta kommentarer om vikingar. Till exempel var jag i Grekland för ett tag sedan och en grekisk man frågade om jag är från Norge och när jag svarade Sverige utbrast han ?Same thing - Viking people!?.

Det är vad många i andra delar av världen förknippar oss med hur mycket än du och andra identitetslösa nordbor försöker förneka det. 

Dessutom har serier som Vikings (även om de inte är historiskt korrekta) gjort att våra symboler har fått en helt ny spridning. Du verkar utgå från 80-talets skinheads men idag bär alla möjliga människor Mjölner. 

Jag bär ibland Odlarunan, en present från min son, och jag skiter fullständigt i att nazister använder den. Jag vet vad den står för och vad den betyder för mig. 

• Anonym (M)
    Anonym (Pk-morsan) skrev 2025-03-29 12:51:42 följande:
    Haha kanske inte, kanske konflikträdd är ett bättre ord? Och då vi bor i ett väldigt homogent och privilegierat område är jag mån om att barnen lär sig respektera andra, allas lika värde etc. Har märkt av en del smygrasism och då vill jag verkligen inte att vår familj uppfattas så. 

Ok, så dina barn ska lära sig respektera andras ursprung men andra ska inte respektera dina barns ursprung? 

• Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-03-29 13:32:15 följande:

Ok, så dina barn ska lära sig respektera andras ursprung men andra ska inte respektera dina barns ursprung? 

Tycker du det är bättre att barnet anklagas för rasism? 
  • Anonym (e)

Konstigt att det är så illa att fråga en sån här sak? Kan inte folk ha intelligens nog att se var frågeställningen kommer ifrån och varför det kan vara känsligt? Prata ur skägget mer i stället för att rösta ner TS.

• Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2025-03-29 14:11:53 följande:
    Tycker du det är bättre att barnet anklagas för rasism? 

Hur är det barnets problem? Barnet är uppenbarligen inte rasist så om någon anklagar barnet för det så får det stå för dem. 

Barnet gillar halsbandet och ska inte behöva anpassa sig efter vad andra möjligen tänker. 

Hur resonerar du om andra symboler? Ska en kvinna sluta bära hijab eftersom en del förknippar muslimer med terrorism eller ska hon klä sig som hon vill?  

Om TS berättar för barnet vad Mjölner är och historien bakom så kan barnet berätta det om någon, mot förmodan, skulle kalla barnet rasist. 

Min son har blivit kallad svennejävel och rasist för att han hade en Sverige-tröja i skolan. Jag tog upp det med läraren och sa att de måste markera konsekvent mot alla sådana grundlösa anklagelser och glåpord, oavsett vem det riktas mot. 

Det kan inte vara så att svenskar ska dölja sitt ursprung medan andra uppmuntras och försvaras när de visar upp sin kultur. 

Vad är vi annars - det enda folket i världen som inte har en egen kultur och historia?

Är vi mer upplysta än andra folk som vi tycker ska få ha sin kultur medan vi står över sådant eller hur går tankarna?

• Anonym (M)
    Anonym (e) skrev 2025-03-29 14:14:45 följande:

Konstigt att det är så illa att fråga en sån här sak? Kan inte folk ha intelligens nog att se var frågeställningen kommer ifrån och varför det kan vara känsligt? Prata ur skägget mer i stället för att rösta ner TS.

Vad menar du? Jag förstår precis hur hon tänker men anser att det är helt fel. 

Det finns säkert personer som undrar om jag är högerextremist eftersom jag bär runor, inklusive Odal, men jag skiter i det för jag vet vem jag är, vilka åsikter jag har (vänster) och var jag kommer ifrån. 

Är det tydligt nog? 

• Anonym (Göran)

Svårt att säga om det är en symbol för rasism.  Kände du din släkting?

Halmstads Hammers är ett ishockeylag från Halmstad som har Tor och hans hammare som symbol.  Det är inte rasism.  

• Purple Haze of Sweden

Ett sådant smycke köpte farsan för många år sedan på Sweden Rock och han använder det dagligen och han är ju definitivt ingen rasist. Snarare en utpräglad hårdrockare. Hjärta

• Anonym (Fanny)
    Anonym (Pk-morsan) skrev 2025-03-29 11:16:25 följande:
    Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

Om barnet vill bära smycket så behöver man berätta för barnet både om hammarens historiska ursprung OCH att en del personer kan koppla den symbolen till nutida rasister. Så att barnet vet att det skulle kunna komma kommentarer på det. Och i sådana fall kan förklara hur det hela ligger till för egen del.

Det här bygger på att barnet är så gammalt att det förstår sådana resonemang.

Jag tycker alltid att man ska tänka ur barnets perspektiv, hur det kan bli för barnet i olika situationer!

Inte vara kategorisk, det är de vuxnas sak att stå upp för olika saker. 
Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?