• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (VV) skrev 2025-04-03 06:39:12 följande:
    Det är 2025.

Antalet efterblivna individer i Sverige som skulle kunna få för sig att gå fram till en annan människa och avkräva denne en förklaring för ett smycke måste vara näst intill noll.

En torshammare har samma chock-värde idag som vargtröjor. Ingen bryr sig.
    Barn frågar. Sedan kanske du inte gillar det, men de gör det. 
  • Anonym (VV)
    Anonym (Fanny) skrev 2025-04-03 08:16:24 följande:
    "Barn" kommer inte att kräva att någon förklarar "vilken mening denne själv lägger i smycket".

Efterblivna vuxna däremot kan säkert göra det men de är ytterst få i Sverige år 2025 och risken att stöta på en sådan är näst intill noll utanför specifika politiska kretsar
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (VV) skrev 2025-04-03 08:51:13 följande:
    "Barn" kommer inte att kräva att någon förklarar "vilken mening denne själv lägger i smycket".

Efterblivna vuxna däremot kan säkert göra det men de är ytterst få i Sverige år 2025 och risken att stöta på en sådan är näst intill noll utanför specifika politiska kretsar
    De flesta vuxna frågar kanske inte, men de kan dra slutsatser.
  • Anonym (VV)
    Anonym (Fanny) skrev 2025-04-03 08:59:21 följande:
    Men nu var påståendet från en signatur att barnet skulle få stå till svars och från dig att andra barn (specifikt) skulle ställa till svars.

Ja folk drar slutsatser - att barnets föräldrar är gamla avdankade hårdrockare.
  • Cheers

Torshammaren är ett heligt föremål som Koranen och en fatwa ska utfärdas mot de som kritiserar Torshammaren och alltså dömas till döden. 

• Anonym (Eli)
    Anonym (Fanny) skrev 2025-04-03 08:16:24 följande:
    Fast jag har svårt att tänka mig att ett barn skulle få för sig att ett annat barn är nazist pga ett halsband. De kommer möjligtvis fråga vad halsbandet föreställer och sen nöja sig med svaret för barn över fyra år tröttnar till slut på att ställa en massa frågor.
  • Cheers
    Anonym (Eli) skrev 2025-04-03 09:31:26 följande:
    Fast jag har svårt att tänka mig att ett barn skulle få för sig att ett annat barn är nazist pga ett halsband. De kommer möjligtvis fråga vad halsbandet föreställer och sen nöja sig med svaret för barn över fyra år tröttnar till slut på att ställa en massa frågor.
    Torshammaren heter också Mjölner för att den krossar fienden. Tor använde hammaren för att krossa fienden. Fienden blir s.a.s. pulvriserad som mjöl. F.ö. samma ord som mjäll. 
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Fanny) skrev 2025-04-03 08:59:21 följande:
    Varför ska man bry sig om vad ängsliga medelklassmorsor "drar för slutsatser"?
  • ClumsySmurf
    Anonym (VV) skrev 2025-04-03 06:39:12 följande:
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-02 11:19:47 följande:

Jag skulle säga att torshammaren är "främlingsfientlig light". 

Det är ingen klockren nassesymbol, men tilltalar en del människor som hyllar svenskhet och ogillar andra kulturer i Sverige. Men tilltalar även andra, förstås.

Så den som bär smycket kan tvingas förklara varför hen har den, vilken mening hen själv lägger i smycket.

Det är 2025.

Antalet efterblivna individer i Sverige som skulle kunna få för sig att gå fram till en annan människa och avkräva denne en förklaring för ett smycke måste vara näst intill noll.

En torshammare har samma chock-värde idag som vargtröjor. Ingen bryr sig.
    Jag tror att risken ökar med minst 367 x om det är en 9-åring som har en torshammare eftersom som det är lägre risk en 9-åring förklarar att det är socialt efteblivet
  • Anonym (Äldre människor)

På andra hälften av 90-talet kopplades torshammaren till de rasistiska grupperingarna som härjade då men jag upplever inte att det gjorts det därefter. Jag kan dock inte säga säkert att det inte uppfattas så i renodlade svensketniska miljöer då jag bott i blandat område samt arbetar med människor från hela jorden. Min personliga uppfattning är att det är mest äldre människor som var unga på 90-talet som skulle uppfatta torshammare som rasistisk.

Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?