• Anonym (Pk-morsan)

Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

• Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?
  • Deceree1
    Purple Haze of Sweden skrev 2025-03-29 15:49:34 följande:

Ett sådant smycke köpte farsan för många år sedan på Sweden Rock och han använder det dagligen och han är ju definitivt ingen rasist. Snarare en utpräglad hårdrockare. Hjärta

Det har min kille med och han spelar i ett hårdrocksband. Många hårdrockare använder det smycket. Och många andra med, för den delen. Har aldrig hört att det skulle vara något rasistiskt. Folk vänder och vrider på saker och ting så det är inte klokt. Men vi har ju vår sanning. Ska vi dölja vad vi är komma ifrån? Bara för att en del bär på okunskap?? Nej, det ska vi inte. Rock on !!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Pk-morsan) skrev 2025-03-29 11:16:25 följande:
    Är torshammaren en rasistisk symbol?

Mitt barn hittade en ett halsband med en torshammare hos en släkting som hen tyckte var jättefin och då fick. Det är säkert 20 år gammalt i silver. Jag fick bara en känsla av att den kan ha tveksam symbolik. Ja, jag är väldigt pk och vill absolut inte att mitt barn har en sådan om det kan uppfattas som att det har rasistisk/nazistisk koppling, även om det för mitt barn bara är ett fint halsband.

Nej det ÄR den inte. Den är lika rasistisk som ett kors eller en månskära eller en davids-stjärna.
  • Motherinlaw

Skulle vilja veta ts namn så man kan skriva en orosanmälan på den här tokiga mamman. 

• Anonym (VV)

Nä det var länge sedan en Torshammare vara "rasistisk". Typ på 90-talet.

Torshammare på en vuxen är mer "övervintrad hårdrockare" och på ett barn är den ingenting alls.

• Anonym (Big dick)
    Motherinlaw skrev 2025-03-31 01:37:17 följande:

Skulle vilja veta ts namn så man kan skriva en orosanmälan på den här tokiga mamman. 

Ja stabil verkar hon inte vara, vad hände med att låta barn få vara som de är och bilda sig egna uppfattningar? 
  • Anonym (AllaMänniskorsLikaVärde)

Med det smycket runt halsen kommer han troligtvis bli en nazist. Det börjar alltid någonstans.
    Kanske med något som är väldigt "svenskt" och som sänder nationalistiska signaler till andra. Sedan vill han ha en broderad Sverigeflagga på jackan osv...
    Inte alls bra.

• KimLinnefeldt

Jag skulle säga att torshammaren är "främlingsfientlig light". 

Det är ingen klockren nassesymbol, men tilltalar en del människor som hyllar svenskhet och ogillar andra kulturer i Sverige. Men tilltalar även andra, förstås.

Så den som bär smycket kan tvingas förklara varför hen har den, vilken mening hen själv lägger i smycket.

• Anonym (Fanny)
    Anonym (Big dick) skrev 2025-04-02 01:53:25 följande:
    Ja stabil verkar hon inte vara, vad hände med att låta barn få vara som de är och bilda sig egna uppfattningar? 
    Vuxna kommer alltid att påverka barn. Det finns inget barn som kan växta upp helt utan ledning av vuxna. Och har aldrig funnits.

Barnet hat ingen aning om bakgrunden till det fina smycket, varken när det gäller religion eller eventuella politiska kopplingar.
    Barnet har inte tagit ställning hit eller dit, det är bara ett smycke för honom.

Modern oroar sig för att barnet ska uppfattas rasistiskt av omgivningen, skola och grannar. Barnet vet inte om att en torshammare kan ge sådana associationer för en del människor. Det är av omtanke om barnet som hon funderar. 

Det viktigaste är att barnet mår bra, det är ju just det som modern funderar över. Vilket som blir bäst för barnet. 

Om pojken är lite äldre så kan han själv ta ställning, efter att han har fått hela bakgrunden till hur man kan uppfatta torshammaren. 

Barn ska inte behöva utsättas för sådant de intw har koll på.
  • ClumsySmurf
    KimLinnefeldt skrev 2025-04-02 11:19:47 följande:

Jag skulle säga att torshammaren är "främlingsfientlig light". 

Det är ingen klockren nassesymbol, men tilltalar en del människor som hyllar svenskhet och ogillar andra kulturer i Sverige. Men tilltalar även andra, förstås.

Så den som bär smycket kan tvingas förklara varför hen har den, vilken mening hen själv lägger i smycket.

Man kan ju "tvinga" någon att förklara varför h*n har en torshammare, det är inte olagligt att vara socialt eftebliven.
  • Anonym (symboler)

En symbol får sin mening i hur den tolkas av människor, och det finns ingen inneboende mening i någon symbol. Svastikan var som bekant en indisk symbol, men genom att nazisterna började använda den har den (åtminstone en av dess spegelformer) kommer att bli en nazistisk symbol för människor i allmänhet i stora delar av världen.

Tors hammare är naturligtvis inte en rasistisk symbol från början då den är förenad med asatron. Men eftersom den kommit att användas flitigt inom vit makt-rörelsen kan den delvis sägas ha fått en annan laddning idag för många människor. Till skillnad från svastikan, och t.ex. det kristna korset, som är symboler som har mer eller mindre samma innebörd för alla människor så är den mening som Tors hammare tillskrivs mer skiftande mellan olika människor, och förmodligen mellan olika samhällsskikt.

Det går alltså inte att säga att Tors hammare "är" rasistisk, så om det nu är viktigt för någon som vill bära den så kan man vara trygg i förvissningen att detta inte är en entydigt rasistisk symbol (till skillnad från svastikan som mer eller mindre helt entydigt är nazistisk, eller det kristna korset som mer eller mindre helt entydigt är en symbol för kristendomen).

Men man ska dock vara medveten om att det förmodligen finns många människor i samhället som skulle se det som en symbol som är associerat med vit makt-rörelsen och med rasistiska värderingar, så om man vill undvika att bli betraktad på det sättet kanske det är klokt att undvika att bära den symbolen.

Svar på tråden Är torshammaren en rasistisk symbol?