Tyra myra skrev 2025-04-22 14:49:30 följande:
"En mycket tydligt skillnad brukar generellt vara att män väldigt ofta är mer visuella och porrsurfar och tittar på videoklipp etc,
medan det bland kvinnor är mycket vanligare att använda sina egna tankar och fantasier, inte ovanligt att fantasin uppmuntras genom läsa om erotik, sex (porr..?) i skriven text, typ romaner eller annan litteratur som innehåller erotik beskriven i text."
"För mig, liksom sannolikt för de flesta män, är det svårt förstå den stora skillnaden och varför det ena skulle vara ok medan det andra är fruktansvärt fel."
Skriver du i ditt inlägg.
Jag försöker förklara för dig skillnaden mellan mellan erotiska fantasier och att konsumera porr. Egentligen har detta ingenting med kön att göra, tror knappast att det är där skillnaden ligger utan det handlar om synen på porr.
Jag blir lessen och orolig eftersom vi ser hur porren tränger undan de naturliga erotiska fantasierna. När man normaliserar porr gör man detta på erotikens altare.
Om du gör dig till talesman för den svenske mannen och för all del även kvinnor, så blir jag alvarligt bekymrad. Känslolösheten som breder ut sig i samhället är inte av godo utan tvärtom.
När man dessutom blandar ihop porr och otrohet blir det helt snurrigt eftersom otrohet har en stor känslomässig komponent i sig medan porr helt saknar känslor. När unga kvinnor frågar oss om porr konsumtion är otrohet ? då har det gått för långt.
Jag förstår att du inte vill kännas vid mitt resonemang därför att för dig är porr normaliserat men vet du vad ett hälsosamt erotiskt samliv innebär?
Jag har åsikter och jag tycker att en del av det du skriver om kan vara intressant att diskutera.
Men nu har jag valt att framföra det jag skrev i mitt inlägg och att diskutera de två olika sätten att fantisera och skillnaden gällande vad som anses vara ok att fantisera om respektive inte ok.
Du skriver bl a om otrohet och om att konsumera porr och att normalisera porr
Det är helt andra saker än det jag skriver om.
Men ändå intressant att i detta forum, och i andra sammanhang, finns kvinnor som gör kopplingar mellan porrfilm och otrohet, medan samma personer inte gör kopplingar till otrohet när en kvinna fantiserar om en verklig person.
Detta trots att porrfilm är något som bara är ett påhittat manus och som gestaltas av skådespelare,
till skillnad då mot att fantisera om verkliga levande personer, som t ex sin egen mans bror, grannen eller en arbetskamrat som finns i verkligheten.
Denna skillnad, att den ena typen av fantasi om verkliga levande personer skulle vara ok medan fantasier om påhittade scenarier framförda av skådespelare inte är ok, dessa skillnader är för mig fortfarande begripliga.
Du skriver om erotiska fantasier vilket du verkar tro skulle vara förbehållet endast det ena könet, alltså kvinnor.
Medan jag tvärtom skriver att båda könen, såväl kvinnor som män, ägnar sig åt erotiska fantasier.
Du kan väl inte på allvar tro att män inte skulle ägna sig åt erotiska/sexuella fantasier?
Jag hävdar att alla ägnar sig åt erotiska/sexuella fantasier, men att det ofta och generellt skiljer mellan kvinnor och män på vilket sätt man använder för att inspireras i sina fantasier. Och det skiljer på ett för mig obegripligt sätt gällande vilka fantasier, vilka sätt, som många kvinnor generellt anser vara ok respektive inte ok.
Detta om fantasier, och skillnader på vilket sätt olika människor och människor av olika kön, väljer finna inspiration för sina fantasier, det var vad jag skrev om i mitt inlägg.
Du fortsätter citera mina inlägg men du väljer att inte resonera om dessa skillnader som jag har skrivit om.
Medan du i stället resonerar om synen på porr och liknande,
vilket borde vara uppenbart också för dig att jag i detta sammanhang har valt att inte skriva något om.