• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 20:16:11 följande:
    vad kan man göra åt det?
    Är inte så insatt i juridik tyvärr men har god lust att överklaga men vet inte riktigt hur man gör Oskyldig
    Genom att läsa dom och förundersökning kan du kanske få en bredare och mer komplett bild av vad som hände.
  • Anonym (Ella)

Hur stort va beloppet? Har din son en funktionsnedsättning? tänker om det rör sig om småbelopp typ max 2000 kronor så kanske man inte reagerar. Men annars om det rör sig om större belopp, varför reagerar han inte? 

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-10 20:48:01 följande:

Hur stort va beloppet? Har din son en funktionsnedsättning? tänker om det rör sig om småbelopp typ max 2000 kronor så kanske man inte reagerar. Men annars om det rör sig om större belopp, varför reagerar han inte? 

Lite som folk som blir lurade att knappa in sin kod i bankID, eller blir sol och vårade eller släpper in bedragare i sin lägenhet eller går med på att installera saker i sin dator etc. etc. etc.

Varför reagerar de inte?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-04-10 20:58:30 följande:
    Lite som folk som blir lurade att knappa in sin kod i bankID, eller blir sol och vårade eller släpper in bedragare i sin lägenhet eller går med på att installera saker i sin dator etc. etc. etc.

Varför reagerar de inte?
    Detta drabbar ju väldigt sällan unga personer. Det finns en anledning till att sonen blivit dömd, varför har man gjort den juridiska bedömning? 
  • Shiba56

Man hjälper inte någon som man inte känner med att sätta över pengar, och det var förmodligen väldigt mycket pengar eftersom skadeståndet är så pass högt. Så det var nog inga småsummor. Jag vill inte strö salt i såret, men sonen är nog inte så oskyldig som han låtsas vara. Varför umgås han med sådana här personer som har stulit pengar och ägnar sig åt penningtvätt? Som mamma uppfattar man förstås sonen som "godtrogen och översnäll" men verkligheten är kanske någonting helt annat?

Sonen borde ju ha reagerat när han såg hur mycket pengar det var och bli misstänksam. Han borde ju ha undrat varifrån alla dessa pengar kommer. Och om han klarar att sätta in pengar på ett konto så är han ju inget barn, utan förstod nog vad det handlade om. Jag är ledsen, men jag tror inte att han är så oskyldig.

• Shiba56

Så sonen minns inte namnet, bara vilket gym han går på. Och denna helt okända person skulle alltså ha lämnat över en stor summa pengar (förmodligen en sexsiffrig siffra) till sonen som han knappast kände? Det stämmer inte.

• Anonym (Anna)

Existerar den andra killen, som de inte kan få tag på, eftersom sonen får ta på sig hela skulden? Eller är det bara en påhittad person att skylla på eftersom sonen inte ens vet vad han heter?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd