• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Anonym (Drabbar ofta unga)
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-10 21:02:43 följande:
    Detta drabbar ju väldigt sällan unga personer. Det finns en anledning till att sonen blivit dömd, varför har man gjort den juridiska bedömning? 
    Det drabbar framförallt unga och äldre personer. Det säkraste kortet när det gäller en ung person är väl framförallt att personen saknade uppsåt  Förutsatt att det inte fanns någon ekonomisk vinning eller liknande 
  • Snälla Killen
    Ezmeraldah skrev 2025-04-12 00:31:30 följande:

Ja, man får en "prick" i belastningsregistret om man är dömd för ett brott. Vem som helst kan gå in på Lexbase och söka på din sons namn och läsa domen. Även arbetsgivare. Att du som förälder inte vet det gör att jag får viss förståelse för att din son uppfattas som "godtrogen". Det tycker jag personligen borde ses som en förmildrande omständighet. Med tanke på hur lite du vet (inget fel med det, dömer inte dig) så är det kanske inte så lätt för din son att som ungdom ha koll på saker som penningtvätt och liknande. 

Enligt penningtvättslagen finns det väldigt få s.k "förmildrande" omständigheter...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Ezmeraldah
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 00:43:57 följande:
    Enligt penningtvättslagen finns det väldigt få s.k "förmildrande" omständigheter...
    Jag vet. Men som jag tydligt skrev så är det min personliga åsikt att det borde vara så. Vissa saker ingår i ämnet samhällskunskap och det finns en lag som säger att skolor måste följa läroplanen. Att man finns med i belastningsregistret när man är dömd för ett brott är ganska grundläggande. Så även att kunna läsa. Kan man lösa så förstår man att det var min åsikt och inget annat.
  • Snälla Killen
    Ezmeraldah skrev 2025-04-12 00:54:48 följande:
    Jag vet. Men som jag tydligt skrev så är det min personliga åsikt att det borde vara så. Vissa saker ingår i ämnet samhällskunskap och det finns en lag som säger att skolor måste följa läroplanen. Att man finns med i belastningsregistret när man är dömd för ett brott är ganska grundläggande. Så även att kunna läsa. Kan man lösa så förstår man att det var min åsikt och inget annat.
    Var inte meningen att trampa på någon öm tå..

Jag enbart försökte berätta utifrån egen erfarenhet och inget annat ❤️
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (H)
    Anonym (eh) skrev 2025-04-11 22:53:57 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-11 17:13:05 följande:

NPF-diagnoser är ingen ursäkt för att begå brott. Man vet vad som är rätt och fel vid dessa diagnoser och ingen hänsyn kan tas i en rättegång.

Fin människosyn på en ung person och... Personen förstod inte att det var fel.
    Hur gammal är grabben ifråga?
  • Ezmeraldah
    Snälla Killen skrev 2025-04-12 00:59:15 följande:
    Var inte meningen att trampa på någon öm tå..

Jag enbart försökte berätta utifrån egen erfarenhet och inget annat ❤️
    Vad är det du vill berätta för mig? Att du har erfarenhet av att tvätta pengar? 
  • Goneril

TS, grabben har en diagnos, den ursäktar ingenting men den förklarar i någon mån varför han lät sig luras. Den kan man inte skylla på när det blir rättegång.                                                                                                                     Det är viktigt TS, är att du förstår att penningtvätt är ett brott och du borde ha varnat sonen för kontakter där någon vill ha hjälp med penningöverföringar, det handlar alltid och utan undantag om skummisar.                                                                                                                                För någon med ett handikapp måste man vara tydlig. Aldrig ta emot och föra över pengar.  Som jag tidigare skrev vore det bra om han hade en god man. Skaffa det nu, genom kommunen! Du kan även kontakta Överförmyndarenheten på din ort.       

• Ezmeraldah
    Goneril skrev 2025-04-12 19:05:10 följande:

TS, grabben har en diagnos, den ursäktar ingenting men den förklarar i någon mån varför han lät sig luras. Den kan man inte skylla på när det blir rättegång.                                                                                                                     Det är viktigt TS, är att du förstår att penningtvätt är ett brott och du borde ha varnat sonen för kontakter där någon vill ha hjälp med penningöverföringar, det handlar alltid och utan undantag om skummisar.                                                                                                                                För någon med ett handikapp måste man vara tydlig. Aldrig ta emot och föra över pengar.  Som jag tidigare skrev vore det bra om han hade en god man. Skaffa det nu, genom kommunen! Du kan även kontakta Överförmyndarenheten på din ort.       

Fast att skylla på att bedragaren hade "ett utländskt namn som han inte minns men som är svårt att uttala" (haha good one!) har väl inget med funktionsnedsättning att göra? Jag har adhd och autism själv om det är relevant. Men polisen kan återskapa chathistorik och spåra killen via ip-nummer. Gymmet har antagligen namn och bild på sina medlemmar och om inte så kan de titta i övervakningskamerans film från de aktuella dagarna och TS son kan idenfiera killen den vägen. Att bara skylla på att han "har gått till gymmet och letat" håller nog inte riktigt... Det går nog att hitta killen om han finns och om TS son samarbetar med polisen. Ser inte kopplingen mellan add och den dåliga bortförklaringen? 
  • Goneril
    Ezmeraldah skrev 2025-04-12 20:26:24 följande:
    Fast att skylla på att bedragaren hade "ett utländskt namn som han inte minns men som är svårt att uttala" (haha good one!) har väl inget med funktionsnedsättning att göra? Jag har adhd och autism själv om det är relevant. Men polisen kan återskapa chathistorik och spåra killen via ip-nummer. Gymmet har antagligen namn och bild på sina medlemmar och om inte så kan de titta i övervakningskamerans film från de aktuella dagarna och TS son kan idenfiera killen den vägen. Att bara skylla på att han "har gått till gymmet och letat" håller nog inte riktigt... Det går nog att hitta killen om han finns och om TS son samarbetar med polisen. Ser inte kopplingen mellan add och den dåliga bortförklaringen? 
    Ja, det stämmer säkerligen. Här har man möjligheter tt spåra förövaren. Sen tror jag att TS son är rädd för honom och att det är därför som "han inte minns"..Får man fast bedragaren med sonens hjälp borde familjen, både mamman och sonen,  kunna känna sig lugnare.                                                                                                            Så snart penningtvätt började uppmärksammas borde mamman ha talat med sonen. Han är ju helt värnlös och kan bli indragen i vad som helst. Nu tror jag att straffpåföljden inte blir så allvarlig, men TS måste se till att sonen får hjälp med godmanskap.                                                                                                                                 Jag är själv god man; då har huvudmannen som regel ett kontantkonto som är kopplat till bankkortet, på några tusen, men inte Swish, i vart fall inte på något större belopp. Övriga tillgodohavanden  måste spärras. Det kan ju dyka upp nya "kompisar", alla oerhört skickliga när de väljer sina offer.Just snälla, godtrogna personer, kanske med en diagnos, är måltavlan.
  • Anonym (Anna)

När jag läste denna artikel så förstod jag vad som kan ha hänt sonen, och detta är så ledsamt. Så jag förstår att mamman är helt förtvivlad.

Risken för att ungdomar ska utnyttjas i penningtvättsbrott ökar. Därför går nu polisen ut med en varning och uppmanar föräldrar til vaksamhet. 

Det är kriminella nätverk som använder unga människor som s.k. "målvakter" för penningtvätt, ofta i samband med bedrägerier mot äldre. 

De kriminella letar ständigt efter personer som lånar ut sina bankkonton. Klassisk penningtvätt är att ungdomen får in brottsliga pengar på sitt bankkonto via Swish eller banköverföring. Ungdomen uppmanas sedan att ta ut pengarna i bankomat eller swisha/överföra pengarna vidare. Ofta får ungdomen behålla en liten del av pengarna som tack för hjälpen, eller lockas med dyra märkeskläder eller annat. 

Så jag hoppas att sonen inte blir dömd alltför hårt. Vad har hänt med vårt trygga och säkra Sverige? 

.

Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd