• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Anonym (L)

Fast din son är ju inte oskyldig, han har ju begått ett brott. 

Det må vara naivt och utan uppsåt men att ta emot stora belopp från människor man inte vet namnet på låter faktiskt mer än naivt och snällt. Låter snarare som något likaväl en råbarkad bedragare skulle säga. 

Han har begått ett brott och därmed har han blivit dömd.

Jag beklagar givetvis din och sonens situation men enligt lag o domstol så är det likväl ett brott och det är förmodligen väldigt många skyldiga och med uppsåt som också hävdar att de blivit lurade osv.

Kanske han inte ens vågar ?komma ihåg? osv. Ev ska du tyvärr vara glad att han åkte dit innan han dragits in i något betydligt värre.

• Anonym (G)

Killen hann alltså inte sätta in pengarna själv men hann instruera din son om detta, och litade på din son som han inte alls kände och gav honom en massa pengar? Och din son tyckte detta var normalt?

Låter inte så trovärdigt måste du förstå. 

Men visst, försök att överklaga. 

• Anonym (G)

Och han blev inte oskyldigt dömd, han begick ett brott. Kanske var han naiv och förstod det inte, men det var ett brott. 

• Tom Araya
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 17:45:32 följande:
    Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

För mig ger din berättelse ungefär 50/50 chans/risk till at din son är skyldig/oskyldig. Du har inte lämnat något information som väger över åt ena eller andra hållet.
  • Anonym (Risker med att bo i belastat område)

Jag misstänker tyvärr att det är du som är den lättlurade här.

Men det kan klart också vara så att sonen är rädd för att identifiera den personen, om den är med i ett gäng och han kan råka illa ut om han snackar.
    Har du frågat honom om han är rädd för den där killen?

En bekant till oss fick ett barn insyltat i ett brott, och en av killarna i det gänget hade redan dödat en person när han var minderårig. Det säger sig själv att man blir rädd för hela sin familjs skull då när ens barn ska vittna mot sådana psykopater.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-04-10 20:58:30 följande:
    Lite som folk som blir lurade att knappa in sin kod i bankID, eller blir sol och vårade eller släpper in bedragare i sin lägenhet eller går med på att installera saker i sin dator etc. etc. etc.

Varför reagerar de inte?
    Det var precis vad som hände. Bedragaren lurade en man att han hade en faktura att betala till ett byggföretag och han swischade 12000 kr med BankId. Jag tyckte det var väldigt konstigt att man går på det överhuvudtaget när det pratas så mycket om det nu. Tycker att den mannen är lite delskyldig också faktiskt men nu vill han ha tillbaka hela beloppet av min son som inte har några pengar av detta, han förde över åt "kompisen" i 3 omgångar så det var mindre belopp och reagerade tyvärr inte för han litar på människor, han har tyvärr ADD och har svårt att läsa av sånt här, men det tog tyvärr inte rätten någon hänsyn till heller tyvärr :(
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Risker med att bo i belastat område) skrev 2025-04-11 07:39:30 följande:

Jag misstänker tyvärr att det är du som är den lättlurade här.

Men det kan klart också vara så att sonen är rädd för att identifiera den personen, om den är med i ett gäng och han kan råka illa ut om han snackar.
    Har du frågat honom om han är rädd för den där killen?

En bekant till oss fick ett barn insyltat i ett brott, och en av killarna i det gänget hade redan dödat en person när han var minderårig. Det säger sig själv att man blir rädd för hela sin familjs skull då när ens barn ska vittna mot sådana psykopater.

Nej han är inte rädd för honom men kanske borde vara det. Han har gått tillbaka till det gymmet där bedragaren gick för att leta efter honom. Tyvärr hade han nåt utländskt namn som han inte kommer ihåg och dessutom svårt att uttala
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:07:49 följande:
    Det var precis vad som hände. Bedragaren lurade en man att han hade en faktura att betala till ett byggföretag och han swischade 12000 kr med BankId. Jag tyckte det var väldigt konstigt att man går på det överhuvudtaget när det pratas så mycket om det nu. Tycker att den mannen är lite delskyldig också faktiskt men nu vill han ha tillbaka hela beloppet av min son som inte har några pengar av detta, han förde över åt "kompisen" i 3 omgångar så det var mindre belopp och reagerade tyvärr inte för han litar på människor, han har tyvärr ADD och har svårt att läsa av sånt här, men det tog tyvärr inte rätten någon hänsyn till heller tyvärr :(
    Vilket brott blev sonen dömd för? Vad blev straffet?
  • Anonym (sv)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:07:49 följande:
    Betala tillbaka de 12000. Ta straffet. Se det som en läxa. 

Sedan kan man ju som utomstående fundera över hur mycket av grabbens story om "en okänd kille på gymmet som ber om hjälp" som stämmer men det är en annan sak
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (G) skrev 2025-04-10 23:32:12 följande:

Killen hann alltså inte sätta in pengarna själv men hann instruera din son om detta, och litade på din son som han inte alls kände och gav honom en massa pengar? Och din son tyckte detta var normalt?

Låter inte så trovärdigt måste du förstå. 

Men visst, försök att överklaga. 

Jag tyckte också detta var jättekonstigt och ifrågasatte det när jag fick veta det såklart, men då var det för sent :(
    Bedragaren påstog att hans kompanjon skulle göra insättningen men att han inte fick tag på honom. Jag vet att det låter sjukt och jag skulle aldrig gå på detta själv men han har som sagt en funktionsnedsättning och har svårt för sånt här. 
    Han har ju lärt sig nu men blir en dyrköpt erfarenhet som kommer följa honom i flera år vilket jag tycker är grymt eftersom de inte tar hänsyn till att han är helt grön i övrigt och dessutom ADD.
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd