• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Egon den stora

Nej det är inte orättvist eftersom han begick ett brott och han är inte oskyldig bara för att han säger det. Polisen har ju med detta på sina informationer till högstadie elever så din son får ta sitt ansvar helt enkelt. 

• Egon den stora
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:07:49 följande:
    Det var precis vad som hände. Bedragaren lurade en man att han hade en faktura att betala till ett byggföretag och han swischade 12000 kr med BankId. Jag tyckte det var väldigt konstigt att man går på det överhuvudtaget när det pratas så mycket om det nu. Tycker att den mannen är lite delskyldig också faktiskt men nu vill han ha tillbaka hela beloppet av min son som inte har några pengar av detta, han förde över åt "kompisen" i 3 omgångar så det var mindre belopp och reagerade tyvärr inte för han litar på människor, han har tyvärr ADD och har svårt att läsa av sånt här, men det tog tyvärr inte rätten någon hänsyn till heller tyvärr :(
    Varför kan han svisha 12 000 om han inte har koll på ekonomi och har ADD?  Sätt en lägre gräns på banken till att börja med.  
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:22:11 följande:
    Jag tyckte också detta var jättekonstigt och ifrågasatte det när jag fick veta det såklart, men då var det för sent :(
    Bedragaren påstog att hans kompanjon skulle göra insättningen men att han inte fick tag på honom. Jag vet att det låter sjukt och jag skulle aldrig gå på detta själv men han har som sagt en funktionsnedsättning och har svårt för sånt här. 
    Han har ju lärt sig nu men blir en dyrköpt erfarenhet som kommer följa honom i flera år vilket jag tycker är grymt eftersom de inte tar hänsyn till att han är helt grön i övrigt och dessutom ADD.
    Vilket brott blev sonen dömd för? Vad blev straffet?
  • Anonym (Också mamma)

Varför skulle rätten ta hänsyn till ev ADD.
    Det är vårat föräldraansvar att lära ungdomarna vad som är rätt och fel.
    Ta det som en läxa, det kunde vara värre.
    Tänk din son blir erbjuden sjysta piller på gymmet , lite anabola, efter ett par år misshandlar han sin flickvän för en småsak ska han då skylla på att han har ADD?

• Jesper f

Det är givetvis jättesvårt när det finns NPF med i bilden, det komplicerar naturligtvis hela situationen, och du som mamma ser givetvis saken ur en annan synvinkel, iom att du känner din son och hans begränsningar, vilket rätten inte gör, och det är där verkligheterna till sist kraschar.

Jag har familj med NPF och jag tror inte din son gjorde det med något som helst  uppsåt, för att vara jyst helt enkelt. Det är inte lätt om man kommer från en bakgrund där man många gånger vart ensammast i världen, kanske tom mobbad - defenitivt alltid "ufo:t" i klassen, och helt plötsligt kommer en trevlig människa som vill umgås med dig, verkar gilla dig, och ger dig positiv uppmärksamhet. Jag tror de flesta kan förstå både den bilden och situationen.

Problemet är att det tar inte bort det "brottsliga" i vad agerandet av överföringen med pengarna enligt juridiken säger. Och det är därför det inte hjälper att diagnosen finns, även om den kan förklara. 

Nej, hans framtid är inte förstörd för alltid, utan det här är en "bump" på vägen. Det är inte mord han är dömd för, och vi har preskiberingslagar i Sverige. Han kommer att kunna söka både bostad, jobb - om än inte alla varianter av jobb under några år, och ta körkort. Så länge inget hamnar hos kronofogden - vilket är det viktigaste han just nu kan få hjälp med - kommer han heller inte ha någon ekonomisk prick. 

Sen att han kommer finnas i brottsregistret ett antal år, det är som det är, men han är lååååångt ifrån ensam att ligga under dom pga just detta, det är många tusentals till. Så det är inte slutet av alla hans möjligheter och karriär. Det är inte så. 

Jag tycker du ska torka tårarna, lägga det här bakom dig/er, och ta nya tag framåt. Inget är för alltid förstört, det finns gott hopp, och finns det gott gry i honom - allting KOMMER ordna sig, med tiden. Men inget händer över en natt, och det är svårt för alla ungdomar just nu att få den bra starten i livet de egentligen borde få.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Också mamma) skrev 2025-04-11 11:44:18 följande:

Varför skulle rätten ta hänsyn till ev ADD.
    Det är vårat föräldraansvar att lära ungdomarna vad som är rätt och fel.
    Ta det som en läxa, det kunde vara värre.
    Tänk din son blir erbjuden sjysta piller på gymmet , lite anabola, efter ett par år misshandlar han sin flickvän för en småsak ska han då skylla på att han har ADD?

För att advokaten sa att det var förmildrande omständighet.

Brottet var penningtvätt, vilket ses allvarligare i detta land än mord tydligen :o
  • Sahara95

Du utelämnar uppenbarligen en massa fakta i din text för baserat på det du skrivit så är det inget brott.

• Anonym (orolig mamma)
    Jesper f skrev 2025-04-11 12:44:13 följande:

Det är givetvis jättesvårt när det finns NPF med i bilden, det komplicerar naturligtvis hela situationen, och du som mamma ser givetvis saken ur en annan synvinkel, iom att du känner din son och hans begränsningar, vilket rätten inte gör, och det är där verkligheterna till sist kraschar.

Jag har familj med NPF och jag tror inte din son gjorde det med något som helst  uppsåt, för att vara jyst helt enkelt. Det är inte lätt om man kommer från en bakgrund där man många gånger vart ensammast i världen, kanske tom mobbad - defenitivt alltid "ufo:t" i klassen, och helt plötsligt kommer en trevlig människa som vill umgås med dig, verkar gilla dig, och ger dig positiv uppmärksamhet. Jag tror de flesta kan förstå både den bilden och situationen.

Problemet är att det tar inte bort det "brottsliga" i vad agerandet av överföringen med pengarna enligt juridiken säger. Och det är därför det inte hjälper att diagnosen finns, även om den kan förklara. 

Nej, hans framtid är inte förstörd för alltid, utan det här är en "bump" på vägen. Det är inte mord han är dömd för, och vi har preskiberingslagar i Sverige. Han kommer att kunna söka både bostad, jobb - om än inte alla varianter av jobb under några år, och ta körkort. Så länge inget hamnar hos kronofogden - vilket är det viktigaste han just nu kan få hjälp med - kommer han heller inte ha någon ekonomisk prick. 

Sen att han kommer finnas i brottsregistret ett antal år, det är som det är, men han är lååååångt ifrån ensam att ligga under dom pga just detta, det är många tusentals till. Så det är inte slutet av alla hans möjligheter och karriär. Det är inte så. 

Jag tycker du ska torka tårarna, lägga det här bakom dig/er, och ta nya tag framåt. Inget är för alltid förstört, det finns gott hopp, och finns det gott gry i honom - allting KOMMER ordna sig, med tiden. Men inget händer över en natt, och det är svårt för alla ungdomar just nu att få den bra starten i livet de egentligen borde få.

Tack <3
    Det är precis så, han är den snällarste i världen och skulle aldrig skada någon annan med vilje. Men nu gjorde han ju det utan att förstå det tyvärr. Han har väldigt stor ånger för allt detta och är den som mår sämst o jag är mest orolig för hans hälsa.
  • Anonym (sv)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 12:45:38 följande:

Brottet var penningtvätt, vilket ses allvarligare i detta land än mord tydligen :o
    Förmildrande omständighet innebär inte att en olaglig handling automatiskt inte längre är olaglig.

Din son kan möjligen ha fått ett mildare straff än annars på grund av sin diagnos men uppenbarligen anses inte diagnosen vara värre än att han förstått, eller borde förstått, vad han gjort och därför är skyldig.

Sådant där kan du läsa om i domen

Och nej, han dömdes inte värre än en mördare. Han fick lite böter om du skrivit korrekt i tråden.
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 12:45:38 följande:

Vad blev straffet, böter eller fängelse?

Sen blev han väl tvungen att betala tillbaka 12 000 kr?

Även om straffskalan för mord är högre än för peningtvättsbrott så ses det rätt allvarligt just för att peningtvätt möjligör grova brott.
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd