• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Anonym (Anna)

Tillägg till mitt förra inlägg: Jag har nog varit lite väl hård mot mamman i mina inlägg och det ångrar jag. Förlåt. De kriminella kan både hota och locka, så vi vet inte vad sonen har gått igenom. Och detta skulle kunna hända vem som helst. Så försök istället att stötta mamman, de är i en hemsk situation. 

• Ezmeraldah
    Goneril skrev 2025-04-13 04:02:53 följande:
    Ja, det stämmer säkerligen. Här har man möjligheter tt spåra förövaren. Sen tror jag att TS son är rädd för honom och att det är därför som "han inte minns"..Får man fast bedragaren med sonens hjälp borde familjen, både mamman och sonen,  kunna känna sig lugnare.                                                                                                            Så snart penningtvätt började uppmärksammas borde mamman ha talat med sonen. Han är ju helt värnlös och kan bli indragen i vad som helst. Nu tror jag att straffpåföljden inte blir så allvarlig, men TS måste se till att sonen får hjälp med godmanskap.                                                                                                                                 Jag är själv god man; då har huvudmannen som regel ett kontantkonto som är kopplat till bankkortet, på några tusen, men inte Swish, i vart fall inte på något större belopp. Övriga tillgodohavanden  måste spärras. Det kan ju dyka upp nya "kompisar", alla oerhört skickliga när de väljer sina offer.Just snälla, godtrogna personer, kanske med en diagnos, är måltavlan.
    Annars kan nog banken se vart pengarna har gått? Du dom är god man kanske kan lite om det? Om TS son har fört över pengar till ett konto kan man väl se vem som har det kontot? Polisen kan väl få fram det? Och vilken bank det tillhör syns väl på clearingsnumret? Du som kunnig kanske vill berätta lite mer? 
  • Anonym (L)

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen

Till mamman: 
    Har du läst domen?
    Din son har begått ett brott även om han ?bara? fört över pengar, det är ju det som är penningtvätt. Det är ju därför han blev dömd, inte för att de ?inte fick tag på killen som var skyldig?. Din son var delaktig i detta.
    Hur mycket fick din son för att göra detta?

Brottsoffer myndigheten skriver: Ibland döms flera gärningspersoner för ett och samma brott och till att betala skadestånd. Då är var och en av gärningspersonerna oftast ansvarig för hela skadeståndsbeloppet. Det kallas solidariskt skadeståndsansvar. Tanken med det är att ge brottsoffret så stor chans som möjligt att få sina skador ersatta genom att rikta kravet mot alla som dömts samtidigt. Betalar en av de dömda hela skadeståndet kan den personen i sin tur kräva de andra på betalning.

Till er som vill tipsa mamman hur man ska få tag på mottagaren av pengarna: 
    Tror ni att det är polisens första brott av den här typen så att de inte vet hur de ska få tag på övriga skyldiga?

Historien är naturligtvis sorglig men kanske är en prick i brottsregistret ett litet bekymmer jämfört med att det nu satts stopp för ytterligare inblandning med personer fr kriminella kretsar? 

Som mamma förstår jag att du är förtvivlad.
    Jag hade förmodligen sagt till sonen att välja ett annat gym?.

• Anonym (L)

Vilken Påföljd fick sonen Förutom skadestånd?

Om du fick fängelsestraff som påföljd försvinner pricken ur registret efter 10 år från frigivningen. Om du istället dömdes till böter försvinner pricken efter 5 år från domen (17 § lag om belastningsregister).

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (L) skrev 2025-04-14 11:27:16 följande:

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen

Till mamman: 
    Har du läst domen?
    Din son har begått ett brott även om han ?bara? fört över pengar, det är ju det som är penningtvätt. Det är ju därför han blev dömd, inte för att de ?inte fick tag på killen som var skyldig?. Din son var delaktig i detta.
    Hur mycket fick din son för att göra detta?

Brottsoffer myndigheten skriver: Ibland döms flera gärningspersoner för ett och samma brott och till att betala skadestånd. Då är var och en av gärningspersonerna oftast ansvarig för hela skadeståndsbeloppet. Det kallas solidariskt skadeståndsansvar. Tanken med det är att ge brottsoffret så stor chans som möjligt att få sina skador ersatta genom att rikta kravet mot alla som dömts samtidigt. Betalar en av de dömda hela skadeståndet kan den personen i sin tur kräva de andra på betalning.

Till er som vill tipsa mamman hur man ska få tag på mottagaren av pengarna: 
    Tror ni att det är polisens första brott av den här typen så att de inte vet hur de ska få tag på övriga skyldiga?

Historien är naturligtvis sorglig men kanske är en prick i brottsregistret ett litet bekymmer jämfört med att det nu satts stopp för ytterligare inblandning med personer fr kriminella kretsar? 

Som mamma förstår jag att du är förtvivlad.
    Jag hade förmodligen sagt till sonen att välja ett annat gym?.

Hur menar du att nu har det satts stopp för ytterligare inblandning?

Förövaren är ju kvar därute och fortsätter säkerligen med att bedra oskyldigt folk. Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?

Min son är inte kriminell, han gick på detta av okunskap och naivitet.

Han hade bytt gym men är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände
  • Anonym (orolig mamma)

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Han har ingen aning om vad det ens står i domen, hur många gånger han än skulle läsa, än mindre få ihop en överklagan så det måste jag göra i så fall men det godkänns nog knappast med tanke på att man inte får göra någonting för barn över 18 år som förälder 

• Anonym (Ella)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:47:29 följande:
    Hur menar du att nu har det satts stopp för ytterligare inblandning?

Förövaren är ju kvar därute och fortsätter säkerligen med att bedra oskyldigt folk. Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?

Min son är inte kriminell, han gick på detta av okunskap och naivitet.

Han hade bytt gym men är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände
    Hur gammal är din son? Vad får han för hjälp i övrigt. Tror du din son haft mycket otur? 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:50:40 följande:

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Han har ingen aning om vad det ens står i domen, hur många gånger han än skulle läsa, än mindre få ihop en överklagan så det måste jag göra i så fall men det godkänns nog knappast med tanke på att man inte får göra någonting för barn över 18 år som förälder 

Varför har han inget juridiskt ombud? Har du pengar, satsa på sonen nu och se till att han får ordentligt med stöd framöver. 
  • Anonym (sv)
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-14 11:52:12 följande:
    Varför har han inget juridiskt ombud? Har du pengar, satsa på sonen nu och se till att han får ordentligt med stöd framöver. 
    TS har bekräftat att hennes son haft en advokat vid rättegången och denne lär vara aktiv i fallet tills överklagandetiden gått ut - antingen efter denna dom eller efter en dom i nästa instans
  • Spucks

Din son blev inte oskyldig dömd för ett brott någon annan har begått. Din son blev dömd för brottet han begick. Att han inte visste att han begick ett brott och att den andre so begick ett annat brott inte fångades, ändrar inte på saken.
    Hur rättvisst domen är, är en annan sak. Hur gammal är ditt barn och vilken dom fick han?

Sedan undrar jag hur det gick till. På vilket sätt har bedragaren gett din son pengarna, om pengarna swishades av offret? Och hur kan ditt barn sätter in pengarna på bedragarens konto och samtidigt inte veta bedragarens namn?

Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd