• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:50:40 följande:

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Han har ingen aning om vad det ens står i domen, hur många gånger han än skulle läsa, än mindre få ihop en överklagan så det måste jag göra i så fall men det godkänns nog knappast med tanke på att man inte får göra någonting för barn över 18 år som förälder 

Så varsågod, nu kan du fortsätta fråga 10 gånger till hur man gör! 

Tack Ezmeraldah, antar jag att du inte kommer säga! 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Suck..) skrev 2025-04-11 13:00:27 följande:

Har han swishat finns ju mottagarens namn och uppgifter lättillgängligt.

Men jag misstänker att ts nu kommer lämna nya uppgifter om att det var ett anonymt bankkonto med okänd mottagare som pengarna förts över till. Det brukar vara så i den här typen av trådar, info utelämnas eller måste dras fram. 

Det här kanske TS har lust att svara på?
  • Anonym (orolig mamma)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-14 16:35:24 följande:
    Det här kanske TS har lust att svara på?
    Tack för all info :)

Bedragaren hade såklart sopat igen alla spår för detta är ju hans business, det är så han tjänar sina pengar, genom att bedra oskyldiga människor.

Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" Ja, exakt, vilken människa som helst hade stoppat av att bara se namnet men min son har som sagt nedsatt funktion och har diagnos för det :( och tror på människor men kanske han lär sig på detta att bli lite mer skeptisk i framtiden. Förhoppningsvis Oskyldig
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 17:07:51 följande:

Bedragaren hade såklart sopat igen alla spår för detta är ju hans business, det är så han tjänar sina pengar, genom att bedra oskyldiga människor.

Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" Ja, exakt, vilken människa som helst hade stoppat av att bara se namnet men min son har som sagt nedsatt funktion och har diagnos för det :( och tror på människor men kanske han lär sig på detta att bli lite mer skeptisk i framtiden. Förhoppningsvis Oskyldig
    Vad blev han straff, fängelse eller böter?
  • Anonym (J)

Vad säger hans försvarsadvokat när du tar kontakt tillsammans med sonen?
  • Ezmeraldah

Så du har läst domen nu?

Då stod väl namn och nummer när han swishade? Vem står som ägare till företaget? Har du bett banken spärra kontot? Har du kollat med gymmet om han registrerat sig med samma mobilnummer där?
  • Anonym (Ella)

Du ska nog inte utgå från att han magiskt kommer ta lärdom av detta. Du har dessutom inte sagt ålder på honom. Men han behöver bevisligen mer stöd än vad han får nu. statistiskt sätt utvecklas personer med NPF långsammare. Så någon som är 25 är mentalt 20 med NPF. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 17:45:32 följande:

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom 

Sonen hade swischat till hans "företag" som heter "Kryptobolaget" 

Satta han in pengar på ett konto som bedragaren gav honom eller swishade han? Hur ska du ha det? Då har din son antingen ett mobilnummer som är kopplat till ett bankkonto som polisen kan spåra, eller ett bankgironummer som bank och polis kan spåra? Bra, då undrar jag bara varför du så envist undviker just den frågan genom hela tråden?
  • Ezmeraldah
    Anonym (J) skrev 2025-04-14 17:13:20 följande:
    Vad blev han straff, fängelse eller böter?
    Huuur ska TS kunna veta det?! Hon kan ju omöjligt få tag i domen! Väldigt fräck fråga av dig tycker jag. Man spelar ju med minst 30 sidor i väntan på att TS med hjälp av olika metoder ska lyckas få tag i domen. Telefontiden till Tingsrätten, mycket på jobbet, hann inte osv. så det tar ju minst några veckor. Och under tiden håller man tråden vid liv och kommer med peppiga tillrop. För TS är ju sååå orolig!! Och när det inte längre går att skylla på att man inte har domen så drar TS eller så tas hela tråden bort och en moderator svarar att hen "inte hittar tråden i listan och inte kan se om den tagits bort".
  • Anonym (L)

Är detta verkligen en fräck fråga?
    Hon vet skadeståndskravet på sonen, det är väl också en del av domen?
    Skadestånd o brottspåföljd fastställs väl båda i domen?

Fick sonen betalt eller erbjöds sonen betalning för att göra denna/dessa överföring(ar)?

• Ezmeraldah
    Anonym (L) skrev 2025-04-15 10:59:46 följande:

Är detta verkligen en fräck fråga?
    Hon vet skadeståndskravet på sonen, det är väl också en del av domen?
    Skadestånd o brottspåföljd fastställs väl båda i domen?

Fick sonen betalt eller erbjöds sonen betalning för att göra denna/dessa överföring(ar)?

Nej, det är ingen fräck fråga. Jag skämtade bara. Trodde att det var uppenbart. Ursäkta. 

Att hon vet skadeståndskravet utan att ha sett domen är för att sonen har berättat om för sin mor om skadeståndet och givit sin egen förklaring till detta. En vild gissning men det skulle kunna vara så att han vill låna lite pengar av Morsan. Med tanke på att han saknar inkomst. 

På din fråga om ifall TS som fick betalt har TS svarat nej. Han ville bara hjälpa en vän. Som han inte vet namnet på. Hur det verkligen förhåller sig vet vi inte. Det kanske står i domen. Och det får vi såklart aldrig veta. För då är det ju inte kul längre så då dör tråden. Tyvärr. 
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd