• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Suck..)

Har han swishat finns ju mottagarens namn och uppgifter lättillgängligt.

Men jag misstänker att ts nu kommer lämna nya uppgifter om att det var ett anonymt bankkonto med okänd mottagare som pengarna förts över till. Det brukar vara så i den här typen av trådar, info utelämnas eller måste dras fram. 

• Jesper f
    Anonym (Också mamma) skrev 2025-04-11 11:44:18 följande:

Varför skulle rätten ta hänsyn till ev ADD.
    Det är vårat föräldraansvar att lära ungdomarna vad som är rätt och fel.
    Ta det som en läxa, det kunde vara värre.
    Tänk din son blir erbjuden sjysta piller på gymmet , lite anabola, efter ett par år misshandlar han sin flickvän för en småsak ska han då skylla på att han har ADD?

Nej, självklart kan inte allt bara förlåtas och låt gå för att det finns en diagnos, men i en tid där man återkomande läser om människor som garanterat långt innan skulle behövt hjälp hamnar på rättspsyk efter den ena hemska händelsen efter den andra - är vårt system och sätt att betrakta diagnosers faktiska påverkan på någon idag - vägt mot vilken hjälp som faktiskt erbjuds, verkligen korrekt justerat? Det kan jag i vart fall många gånger fundera över. Och sen ska det då spilla över i övriga samhällssystem - juridiken inkluderad.

Det är inte en enkel fråga, det finns inte ett givet svar och man kan se/värdera det ur 1001 olika synvinklar.
  • Sahara95
    Jesper f skrev 2025-04-11 13:00:41 följande:
    Nej, självklart kan inte allt bara förlåtas och låt gå för att det finns en diagnos, men i en tid där man återkomande läser om människor som garanterat långt innan skulle behövt hjälp hamnar på rättspsyk efter den ena hemska händelsen efter den andra - är vårt system och sätt att betrakta diagnosers faktiska påverkan på någon idag - vägt mot vilken hjälp som faktiskt erbjuds, verkligen korrekt justerat? Det kan jag i vart fall många gånger fundera över. Och sen ska det då spilla över i övriga samhällssystem - juridiken inkluderad.

Det är inte en enkel fråga, det finns inte ett givet svar och man kan se/värdera det ur 1001 olika synvinklar.
    Du är inte friskriven ansvar bara för att du har en diagnos. Och tur är väl det, tror knappast du hade velat leva i en värld där minsta lilla diagnos gav straffimmunitet.
  • Anonym (S)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 12:45:38 följande:
    Brottet var penningtvätt, vilket ses allvarligare i detta land än mord tydligen :o
    Nu överdriver du rejält.

Det är väldigt svårt att hjälpa dig när man inte vet vad som är sanning och vad som är överdrifter.
  • Egon den stora
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 12:52:54 följande:
    Tack <3
    Det är precis så, han är den snällarste i världen och skulle aldrig skada någon annan med vilje. Men nu gjorde han ju det utan att förstå det tyvärr. Han har väldigt stor ånger för allt detta och är den som mår sämst o jag är mest orolig för hans hälsa.
    Hjälp honom vidare och fixa en god man samt begränsa hur mycket som går att swisha på en gång så kanske det inte händer igen? 
  • Egon den stora
    Sahara95 skrev 2025-04-11 12:47:37 följande:

Du utelämnar uppenbarligen en massa fakta i din text för baserat på det du skrivit så är det inget brott.

Penningtvätt är ett brott. 
  • Meddelande borttaget
  • Goneril
    Egon den stora skrev 2025-04-11 13:17:34 följande:
    Hjälp honom vidare och fixa en god man samt begränsa hur mycket som går att swisha på en gång så kanske det inte händer igen? 
    Det är ett väldigt bra råd du fick, god man eller förvaltare. I avvaktan kan du hjälpa honom med att sänka Swish-gränsen. Sedanhar TS som förälder ett ansvar för att berätta för honom om penningtvätt och hur han ska göra om någon ber honom om en sådan tjänst. Han är "hur snäll som helst" , ja det klart, det är ju dessa killar som blir ombedda att ta emot pengar, det är de snälla, naiva, vissa med diagnos och inte de smarta och vaksamma. Brottet är straffbart hur som helst.
  • Anonym (H)

Jag har också ADD men vi är alla individer och jag kan inte tänka mig att jag var så lättlurad ens som sjuåring... Din son är svagbegåvad, helt enkelt. 

Varför skulle han inte kunna få ett boende på grund av detta?

Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd