• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Anonym (Ella)
    Anonym (sv) skrev 2025-04-14 12:01:15 följande:
    TS har bekräftat att hennes son haft en advokat vid rättegången och denne lär vara aktiv i fallet tills överklagandetiden gått ut - antingen efter denna dom eller efter en dom i nästa instans
    Jo men då förstår jag inte varför inte advokaten hanterar överklagan utan att mamman vill göra detta åt sonen. 
  • Anonym (sv)
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-14 12:08:03 följande:
    Jo men då förstår jag inte varför inte advokaten hanterar överklagan utan att mamman vill göra detta åt sonen. 
    För att sonen är över 18 och myndig.

Sonen kan begära överklagan. Mamma kan det inte.

Min gissning är att mamman antingen inte förstår att sonen kan begära detta eller att hon vill göra det för att sonen inte vill/orkar/fattar.

Eller åtminstone att mamman tycker att sonen inte vill/orkar/fattar

.
    Mamman påstår sig inte ens ha sett domen om jag förstår det rätt.

Det är den enklaste saken i världen att som privatperson mejla domstolen och begära ut domen. Den kommer normalt som pdf på mejlen inom någon timme max

Återigen min gissning: sonen har förstås fått domen men vill inte att mamman ska läsa denna så hon får den inte av honom och mamman verkar inte veta hur man gör.

Eller så vill hon inte läsa domen och få svart på vitt vad sonen gjort och vad han fått ut av det. 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (sv) skrev 2025-04-14 12:15:58 följande:

Min gissning är att mamman antingen inte förstår att sonen kan begära detta eller att hon vill göra det för att sonen inte vill/orkar/fattar.

.

Det är den enklaste saken i världen att som privatperson mejla domstolen och begära ut domen. Den kommer normalt som pdf på mejlen inom någon timme max

Återigen min gissning: sonen har förstås fått domen men vill inte att mamman ska läsa denna så hon får den inte av honom och mamman verkar inte veta hur man gör.

Eller så vill hon inte läsa domen och få svart på vitt vad sonen gjort och vad han fått ut av det. 
    Jag tänker att mamman och sonen tillsammans kan prata med advokaten om att han vill överklaga. Jag har sett 30 åringar ha med sig sina föräldrar till advokaten liksom så det är advokaten som agerar.

Men utifrån din beskrivning så låter det ju inte så sannolikt att sonen skulle vara oskyldig. Det är otroligt enkelt att kolla upp domar idag. Bara att mejla tingsrätten eller kolla på lexbase eller liknande. Här är det ju mer skygglappar på 
  • Anonym (L)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:47:29 följande:
    Hur menar du att nu har det satts stopp för ytterligare inblandning?

Förövaren är ju kvar därute och fortsätter säkerligen med att bedra oskyldigt folk. Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?

Min son är inte kriminell, han gick på detta av okunskap och naivitet.

Han hade bytt gym men är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände

Jag avser givetvis din son, för det Är väl honom vi diskuterar här? 
    Förhoppningsvis lärde han sig något?. 

Du skriver:
    Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?

Har din son större rätt att vara oaktsam o vara naiv och begå brott (penningtvätt är brottet han dömta för) än den som är oaktsam och naiv och blir utsatt för brott? Man är väl likväl ett brottsoffer? Oavsett om man är korkad? Att vara naiv är i sig inte brottsligt?.

Är din son mindre skyldig för att brottsoffret borde ha förstått att han/hon blev lurad?? Din son swishade väl också ?gladeligen?? Brottsoffret har agerat i god tro och blivit av med sina egna pengar, inte bollat med andras pengar. Du säger i princip att det är brottsoffrets fel att din son åkte dit för penningtvätt? Ska det utredas? Eller vad menar du?

Din son har utfört en kriminell handling, medvetet eller omedvetet, då blir man dömd. 

är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände

Har du och sonen förstått att sonen har blivit dömd utifrån sin medverkan i brottet, inte för att de inte fått tag på någon annan?. ?
    Det är viktigt att din son (och du) förstår det.

Väldigt mycket bättre att inte röra sig i den miljön skulle jag säga, men det gör man ju som man vill.
    Din son har deltagit i ett brott och blir inte oskyldig även om 10 personer till åker fast.

• Anonym (sv)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:50:40 följande:

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Advokaten skriver överklagan. Din myndiga son måste begära att han skriver den.

En överklagan kan ge värre straff så man bör lyssna noga på vad advokaten säger om domen och hur troligt det är att den kommer att ändras till det bättre i nästa instans.

Din son är dömd för ett rätt lätt-bevisat brott och har inte fått något jätte-straff för det. Böter och skadestånd om jag förstår det rätt.

Hans framtid kommer att hänga mer på hur han utbildar och sköter sig i framtiden än på att han nu har hjälpt kriminella att tvätta svarta pengar.

Sedan ska du vara glad över att det bara var 12000 kronor han hjälpte till med.

Det hade kunnat vara en väska med vapen och knark som killen med det svåruttalade namnet som din son förövrigt inte kommer ihåg vilket det var hade bett honom ta hand om i en vecka eller två
  • Anonym (J)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-14 11:50:40 följande:

Ni som vet hur man överklagar, kan man göra det som mamma för ett barn över 18 år el måste han göra det själv?

Han har ingen aning om vad det ens står i domen, hur många gånger han än skulle läsa, än mindre få ihop en överklagan så det måste jag göra i så fall men det godkänns nog knappast med tanke på att man inte får göra någonting för barn över 18 år som förälder 

Ta hjälp av hans advokat
  • Ezmeraldah
    Han hade bytt gym men är nu tillbaka där han träffade bedragaren i hopp om att se honom där och kommer att ringa polisen direkt i så fall, han är otroligt uppgiven och förtvivlad för detta och förstår fortfarande inte vad som hände
    Gymmet har nog namn och bild på sina medlemmar och så kan de titta i övervakningskamerans film för de aktuella dagarna. OM din son nu så gärna vill hitta "den skyldige".

Jag undrar fortfarande vart han förde över pengar och varför det inte går att spåra personen den vägen? Eller via chathistorik? De hade väl kontakt via nån app? Om du vill ha hjälp så kanske du ska svara på det väsentliga?

Domen kan alla som vet din sons namn läsa på Lexbase.se. Det tar några minuter. I domen står hur man överklagar. Advokaten kan hjälpa honom. Har skrivit det flera gånger så du kanske ska börja med att läsa igenom svaren här?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-14 12:21:38 följande:
    Men utifrån din beskrivning så låter det ju inte så sannolikt att sonen skulle vara oskyldig. Det är otroligt enkelt att kolla upp domar idag. Bara att mejla tingsrätten eller kolla på lexbase eller liknande. Här är det ju mer skygglappar på
    Har hon fortfarande inte sett domen? Hon fick information om hur hon hittar den för flera dagar sen. Hon verkar inte vilja se den, nej.
  • Ezmeraldah
    Hur menar du att nu har det satts stopp för ytterligare inblandning?

Förövaren är ju kvar därute och fortsätter säkerligen med att bedra oskyldigt folk. Jag tycker att man är oaktsam och naiv om man går på sånt här, killen som blev bedragen swischade gladeligen 3 olika belopp till en fejkad firma som han inte ens hade varit i. Borde inte det utredas i första hand?
    Har du pratat med gymmet och bett dem göra polisanmälan? Eller banken dit pengarna fördes över?
  • Ezmeraldah
    Anonym (sv) skrev 2025-04-14 12:15:58 följande:

.

Exakt så! Sonen berättar såklart inte hela sanningen.
Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd