• Anonym (orolig mamma)

Min son blev oskyldigt dömd

för att en kille utnyttjade honom o frågade om han kunde hjälpa honom att sätta över pengar för han "hann" inte själv påstog han, det visade sig för sent att pengarna var stulna och han behövde hjälp att tvätta pengarna och det hjälpte min godtrogna och översnälla son honom tyvärr med :(

Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt och även dömd att betala ett stort belopp i skadestånd till han som blev bestulen och vet inte om han även får nån prick på sig i registren, nån som vet?

Jag tycker att detta är sjukt orättvist då sonen aldrig gjort nåt kriminellt i hela sitt liv och nu åker dit på denna allvarliga dom för någon annans skull men bara för att polisen inte fick tag på rätt person så var sonen närmast.

Ja, han tog emot pengarna och satte in det på ett konto som bedragaren gav honom men det är allt han är skyldig till förutom sin dumhet och godtrohet.

Känns sjukt obehagligt tycker jag och är nu rädd att detta ska förfölja honom i livet, han har inte tagit körkort än och bor hemma o jobbar bara extra så är rädd att han aldrig ska kunna få ett jobb, bostad och körkort mm nu iom detta

*gråter*

• Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd
  • Anonym (Hej)

NPF-diagnoser är ingen ursäkt för att begå brott. Man vet vad som är rätt och fel vid dessa diagnoser och ingen hänsyn kan tas i en rättegång.

• Anonym (Anna)

Som mamma så upplever man att de egna barnen inte har några fel eller brister, eller skulle göra någonting dumt. Godtrogen och översnäll. Men de kan ändå bli frestade om de blir lovade pengar, det kan hända den bästa. Och självklart så nekar han i en sådan här situation eftersom han är rädd. 

Om sonen kunde överföra pengar så hjälper inte en diagnos. Han är ju inte förståndshandikappad. Och det verkar ganska så märkligt att han skulle göra detta till någon som han inte ens känner utan att själv få några fördelar.

Nu har polisen bedömt att sonen är skyldig, och har begått ett brott. Och eftersom han klarade att göra denna överföring så kan han ju inte vara ett litet barn. I denna situation skulle jag betala in pengarna för att få det ur världen. 

• Anonym (Anna)

"Eftersom de inte fick tag i killen som var skyldig så blev min son anklagad för penningtvätt". Här ligger det en hund begraven. Det får mig att tvivla på om den "skyldige killen" överhuvudtaget existerar. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (eh)
    Anonym (H) skrev 2025-04-11 16:32:24 följande:

Jag har också ADD men vi är alla individer och jag kan inte tänka mig att jag var så lättlurad ens som sjuåring... Din son är svagbegåvad, helt enkelt. 

Varför skulle han inte kunna få ett boende på grund av detta?

Anonym (Hej) skrev 2025-04-11 17:13:05 följande:

NPF-diagnoser är ingen ursäkt för att begå brott. Man vet vad som är rätt och fel vid dessa diagnoser och ingen hänsyn kan tas i en rättegång.

Fin människosyn på en ung person och... Personen förstod inte att det var fel.
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:11:11 följande:
    Nej han är inte rädd för honom men kanske borde vara det. Han har gått tillbaka till det gymmet där bedragaren gick för att leta efter honom. Tyvärr hade han nåt utländskt namn som han inte kommer ihåg och dessutom svårt att uttala
    Utländskt namn som han inte kommer ihåg men som är svårt att uttala? Ja men visst. Förde över tusentals kronor åt nån vars namn han inte vet? Borde man inte minnas namnet på en sån person? Har han inte nåt användarnamn i den app de kommunicerade i? Polisen kan återskapa chatthistorik och spåra ip-nummer? Vad är det för gymkedja? De flesta gym har namn och bild på sina medlemmar så din son kan identifiera honom åt Polisen? I annat fall kan gymmet lämna in övervakningsfilmer till polisen från de datum din son träffat killen på gymmet? I princip alla gym har övervakningskameror. 

Domar kan du läsa på Lexbase.se. Förundersökningsprotokoll kan du läsa på Krimfup.se. Eller också kan din son begära ut detta gratis genom att kontakta polisen. Han borde redan ha fått dessa papper hemskickade om rättegång hållits och dom fallit. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-10 20:16:11 följande:
    vad kan man göra åt det?
    Är inte så insatt i juridik tyvärr men har god lust att överklaga men vet inte riktigt hur man gör Oskyldig
    Det står i domslutet hur man överklagar. Läs på Lexbase. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (orolig mamma) skrev 2025-04-11 11:07:49 följande:
    Det var precis vad som hände. Bedragaren lurade en man att han hade en faktura att betala till ett byggföretag och han swischade 12000 kr med BankId. Jag tyckte det var väldigt konstigt att man går på det överhuvudtaget när det pratas så mycket om det nu. Tycker att den mannen är lite delskyldig också faktiskt men nu vill han ha tillbaka hela beloppet av min son som inte har några pengar av detta, han förde över åt "kompisen" i 3 omgångar så det var mindre belopp och reagerade tyvärr inte för han litar på människor, han har tyvärr ADD och har svårt att läsa av sånt här, men det tog tyvärr inte rätten någon hänsyn till heller tyvärr :(
    Vart förde han över pengarna då? Polisen kan spåra personen den vägen? 
  • Snälla Killen

Alla har ett personligt ansvar för sin egen ekonomi...

Detsamma gäller företagare och som ständigt är utsatta för "lycksökare" som är ute efter att luras på pengar osv.

Detsamma gäller ens "skyldigheter" gentemot försäkringsbolag och som är extremt hårdhudade oavsett vilket brott man ens har blivit utsatt för.

Det finns inget som är 100% rättvist idag, enbart rättigheter vs skyldigheter

Snäll? Definiera snälla...
  • Ezmeraldah

Ja, man får en "prick" i belastningsregistret om man är dömd för ett brott. Vem som helst kan gå in på Lexbase och söka på din sons namn och läsa domen. Även arbetsgivare. Att du som förälder inte vet det gör att jag får viss förståelse för att din son uppfattas som "godtrogen". Det tycker jag personligen borde ses som en förmildrande omständighet. Med tanke på hur lite du vet (inget fel med det, dömer inte dig) så är det kanske inte så lätt för din son att som ungdom ha koll på saker som penningtvätt och liknande. 

Svar på tråden Min son blev oskyldigt dömd