• Anonym (ÖS78)

Fixerad vid unga tjejer

Är en man på 47år, sedan min skilsmässa för 8 år sedan har jag helt låst mig vid unga tjejer, dejtar bara unga tjejer, tänder bara på unga tjejer, har väldigt svårt att bli upphetsad av jämnåriga kvinnor, hur attraktiva de än är. tycker detta har blivit ett problem och har gått i terapi men tycker inte det fungerar. Tittar jag på porr så blir jag inte hård av jämngamla kvinnor alls,även att jag skulle vilja bli det.  Har någon tips på hur man ändrar tankesätt eller preferenser?

• Svar på tråden Fixerad vid unga tjejer
  • Anonym (Ella)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-20 18:10:16 följande:
    Nja, många kvinnor gillar något äldre män. Sällan mycket äldre män.

Det där är en manlig önskedröm.

Och ju äldre kvinnan själv blir, desto mer föredrar hon jämnåriga eller yngre män.
    En 30-årig man som är attraktiv för en 25-åring, är inte mindre attraktiv för en 50-åring. Sen kanske hon föredrar en mer jämnårig partner av andra skäl.
    Precis, när en artonårig tjej säger att hon föredrar "äldre killar" menar hon typ 20-25-åringar. Inte en femtioåring... eller äldre. Detta är något vissa män har svårt att ta till sig.

Men visst finns det trasiga flickor som söker en fadersfigur och dras till mycket äldre män av den anledningen, och dessa flickor måste vi skydda. Inte för att de inte har rätt att attraheras av vem de vill, utan för att dessa flickor löper väldigt stor risk att bli utnyttjade. Jag har själv sett det hända när jag var i yngre tonåren och en tjej i min bekantskap, som var i gymnasieåldern, hade ihop det med en man på 35+.

Och nu är jag själv i trettiofemårsåldern så jag påstår inte alls att man är "äldre" i den åldern. Däremot alldeles för gammal för att aktivt träffa tjejer som inte ens fyllt tjugo. Vara attraherad av? Okej, visst, det säger jag inget emot, men att göra ett aktivt val att ragga på så unga tjejer? Nej, bara nej.
  • Anonym (miljahikimaja)
    Anonym (Kör hårt!) skrev 2025-10-20 21:37:40 följande:

Det äldre kvinnor verkligen drömmer om är att yngre kvinnor inte skall välja äldre män eller att äldre män tar yngre kvinnor.

Det är så viktigt, det är inte tal om att yngre kvinnor själva skall få avgöra och det är ännu mer förbjudet att äldre män skall få uttala sig. Äldre kvinnor skall bestämma allt, annars kollapsar dom av avundsjuka. Det är ingen vacker syn. 

Har någon hört talas om att äldre män försöker förbjuda unga män att träffa vem dom vill?

Nej, exakt, det existerar nämligen inte. Män har anständighet.

Nja, tror inte att det handlar om avundsjuka. Däremot har både kvinnor och män alltid velat styra unga kvinnors sexualitet. Antingen genom att vi skulle "hålla på oss", eller genom att "skydda oss." Ett maktspel för att upprätthålla moraliska normer.
  • Anonym (miljahikimaja)
    Anonym (miljahikimaja) skrev 2025-11-11 11:46:58 följande:
    Nja, tror inte att det handlar om avundsjuka. Däremot har både kvinnor och män alltid velat styra unga kvinnors sexualitet. Antingen genom att vi skulle "hålla på oss", eller genom att "skydda oss." Ett maktspel för att upprätthålla moraliska normer.
    Och som tillägg till det, så verkar det finnas en stark värdeladdad hierarki som hjälper till med ovanstående: "Män som inte kan få kvinnor" och "kvinnor som väljer fel man" är de som står lägre i rang än de andra. Det är som deras egna värden ligger i det motsatta könets attraktion.
  • Anonym (F)
    Anonym (Kör hårt!) skrev 2025-10-20 16:17:29 följande:

Jag tror vi istället behöver bejaka att män kontaktar yngre kvinnor, det är helt naturligt. Tänk på att varje gång du avstår från att kontakta en ung kvinna så finns det en äldre kvinna som jublar. Hon har lyckats med manipulationen härinne.

Alltmedan den yngre kvinnans självförtroende sjunker ytterligare ett steg neråt.

I mer jämnställda samhällen, där alltså kvinnan väljer fritt,  väljer oftast kvinnorna en man i sin egen ålder eller några år äldre. Det ser man tydligt på åldersskillnaden mellan makar i västerländska samhällen.

Men visst, en man kan ha tur och träffa en ung kvinna som gillar honom. 
    Men det är inte det vanliga, även om vissa män önskade att det var så. 

Det är väl ett fritt land, folk gör som dom vill. 
  • Anonym (Kör hårt!)
    Anonym (Ella) skrev 2025-11-11 11:13:00 följande:
    Jag har inte heller hört talas om äldre kvinnor som vill förbjuda yngre kvinnor från att träffa vilka de vill. Däremot vet jag att kvinnor varnar varandra för vilka män man bör undvika. Äldre kvinnor som blev utnyttjade av äldre män när de själva var unga brukar vara duktiga på att varna unga kvinnor, och det är jag tacksam för.

Det äldre kvinnor verkligen drömmer om är att kvinnor oavsett ålder ska kunna leva tryggt och inte bli utnyttjade eller trakasserade.

Jag känner många äldre kvinnor och inte en enda av dem är avundsjuka på unga kvinnor som blir uppvaktade av äldre män. De män som är åtråvärda har inget problem att få en kvinna i sin egen ålder. Det är dessutom många fler män som lever ensamma i högre ålder, så det är inte direkt så kvinnor måste slåss för att hitta en singelman.

Inte hört talas om? Skämtar du?

Var och varannan tråd här inne handlar ju om att äldre kvinnor inte anser att män bör uppvakta yngre kvinnor med den sedvanliga försäkran från tanterna att yngre kvinnor inte alls uppskattar det.

Det här med att "hjälpa" yngre kvinnor är ju bara en täckmantel för att äldre kvinnor  inte unnar yngre kvinnor stabila vuxna män.

• Anonym (Ella)
    Anonym (Kör hårt!) skrev 2025-11-11 17:46:29 följande:

Var och varannan tråd här inne handlar ju om att äldre kvinnor inte anser att män bör uppvakta yngre kvinnor med den sedvanliga försäkran från tanterna att yngre kvinnor inte alls uppskattar det.

Det här med att "hjälpa" yngre kvinnor är ju bara en täckmantel för att äldre kvinnor  inte unnar yngre kvinnor stabila vuxna män.

Visa mig gärna en sån tråd... Som inte är skriven av något gammalt troll som utger sig för att vara en bitter kvinna alltså.

"Täckmantel", jo visst... Intala dig det du om det hjälper dig.

Män som raggar på tjejer unga nog att vara deras döttrar är inte direkt vad jag skulle kalla "stabila".
  • Anonym (Kör hårt!)
    Anonym (Ella) skrev 2025-11-11 17:52:09 följande:
    Visa mig gärna en sån tråd... Som inte är skriven av något gammalt troll som utger sig för att vara en bitter kvinna alltså.

"Täckmantel", jo visst... Intala dig det du om det hjälper dig.

Män som raggar på tjejer unga nog att vara deras döttrar är inte direkt vad jag skulle kalla "stabila".
    Finns många sådana trådar. Här är en:

Svartsjuka kring yngre kvinnor när man är äldre?

• Anonym (Ella)
    Anonym (Kör hårt!) skrev 2025-11-11 18:52:45 följande:

Okej, det är en tråd, knappast var och varannan. Och när jag läser igenom den ser jag framför allt kommentarer om hur skönt det är att bli äldre eftersom man vet att man inte måste vara perfekt för att vara attraktiv i sin mans ögon och att det är skönt att slippa en massa uppmärksamhet från mycket äldre män, vilket jag helt och hållet håller med om.

Ett fåtal kommentarer handlar om hur de önskar att de var unga och med en ung kvinnas kropp igen. Visst förstår jag att man kanske önskar att man levt livet och inte oroat sig så mycket när man var yngre, att man önskar att man inte tagit för givet att alltid få vara frisk och utan krämpor, men det har ju inte så mycket med avundsjuka gällande sexuell attraktivitet att göra. Om man får vara frisk och stark vid 50+ tror jag faktiskt att man kan leva med faktumet att kroppen ser annorlunda ut än när man var tjugo, speciellt om kroppen burit och fött barn.

Och så ännu färre kommentarer om kvinnor som önskar de var unga och fick uppmärksamhet från män. Dessa kommentarer är outliers och inte på något sätt representativa för alla äldre kvinnor.

Det finns massor av yngre tjejer som är jättesnygga i min umgängeskrets. Och jag har inget problem alls att presentera dem för min man. För det första vet jag att han verkligen avskyr otrohet eftersom han själv blev bedragen av sitt ex, för det andra så vet jag att han alltid är ärlig om att han är gift och lycklig de gångerna någon flirtat med honom, och han berättar alltid för mig när det hänt eftersom jag gör samma sak om någon kille raggat på mig. Vi skrattar åt det. Jag är ändå 34, när jag var 20 tyckte jag det var obehagligt med alla killar som flirtade men nu tar jag det med en klackspark. Jag är inte skyldig någon något bara för att de visat intresse för mig.
  • MiljaHikimaja
    Anonym (Kör hårt!) skrev 2025-11-11 18:52:45 följande:

Finns säkert trådar om mycket, men det avspelar mer forumets små åsikter och sociala ekokammare, än hur det ser ut överallt annars. I övrigt kan man ha åsikter om vilka män som är stabila eller vad kvinnor ska tycka om och inte. Det uppstår lätt en skärningspunkt när en del börjar tro att ens egna upplevelser är en måttstock, speciellt om det visar sig att andra tycker likadant, som att det skulle vara ett argument för det. Känner man väldigt starkt för det, kommer även det att fungera som en förstärkare för ens åsikter. Detta oavsett om man börjar kalla unga kvinnor so väljer äldre för trasiga eller beskylla äldre kvinnor för avundsjuka. Det handlar snarare om att styra unga kvinnors sexualitet, det är starka normer och ett gammalt arv även från kvinnligt håll.
  • Anonym (F)

Men varför gifter sig kvinnor då med män som är + - 5 år i åldersskillnad? De gör det ju faktiskt helt frivilligt.

Om unga kvinnor skulle vara så fascinerade av äldre män, så skulle de väl försöka få till det med en äldre man? Flörta och hålla sig i närheten av dem på alla sätt. Så att de kunde bli något. 
  • Anonym (Tyckavadmanvill)

Många kvinnor har tyvärr erfarenhet av gubbslem som försökte ragga på dem som yngre, och jag är en av dem, och vet att de mycket äldre männen utnyttar unga tjejers osäkerhet och välvilja. Vi vill självklart skydda yngre tjejer från oönskade inviter från dessa äckelgubbar.
  • Anonym (6)
    Anonym (Tyckavadmanvill) skrev 2025-11-12 05:50:33 följande:
    Många kvinnor har tyvärr erfarenhet av gubbslem som försökte ragga på dem som yngre, och jag är en av dem, och vet att de mycket äldre männen utnyttar unga tjejers osäkerhet och välvilja. Vi vill självklart skydda yngre tjejer från oönskade inviter från dessa äckelgubbar.
    Ska man "skydda" någon så måste man först försäkra sig om att denne vill bli skyddad.
  • Anonym (Kör hårt!)
    Anonym (6) skrev 2025-11-19 13:51:29 följande:
    Ska man "skydda" någon så måste man först försäkra sig om att denne vill bli skyddad.

Precis.

Tänk er en stilig gentleman i en bar eller på en bordell. På stället finns också en ung kvinna och en äldre kvinna. Klart som fan att den äldre kvinnan måste "skydda" den yngre kvinnan. Hon är ju inte aaaallls avundsjuk och vill ha mannens uppmärksamhet (och pengar) för sig själv, hon vill ju bara den unga kvinnans bästa. 

• Anonym (Ella)
    Anonym (Kör hårt!) skrev 2025-11-19 16:58:15 följande:

Precis.

Tänk er en stilig gentleman i en bar eller på en bordell. På stället finns också en ung kvinna och en äldre kvinna. Klart som fan att den äldre kvinnan måste "skydda" den yngre kvinnan. Hon är ju inte aaaallls avundsjuk och vill ha mannens uppmärksamhet (och pengar) för sig själv, hon vill ju bara den unga kvinnans bästa. 

Ingen pratade om bordell, vi pratade om förhållanden. Men men, fortsätt fantisera du...
Svar på tråden Fixerad vid unga tjejer