• Anonym (ÖS78)

Fixerad vid unga tjejer

Är en man på 47år, sedan min skilsmässa för 8 år sedan har jag helt låst mig vid unga tjejer, dejtar bara unga tjejer, tänder bara på unga tjejer, har väldigt svårt att bli upphetsad av jämnåriga kvinnor, hur attraktiva de än är. tycker detta har blivit ett problem och har gått i terapi men tycker inte det fungerar. Tittar jag på porr så blir jag inte hård av jämngamla kvinnor alls,även att jag skulle vilja bli det.  Har någon tips på hur man ändrar tankesätt eller preferenser?

• Svar på tråden Fixerad vid unga tjejer
  • Anonym (Gubbe)
    Anonym (Kör hårt!) skrev 2025-04-23 17:16:35 följande:

Jag förstår att du vill normalisera gubbe och att just det är så oskyldigt. 
    Om begreppet gubbe skall användas genomgående så bör begreppet tant också kunna användas genomgående. 
    Skall det då även vara okey att kalla unga kvinnor för slynor eller horor? 
    Eller dessa är ett specialfall, där respekt för kvinnor skall kunna åberopas?

Självklart måste tant vara okej. Du använder ju själv det här i tråden.
  • Anonym (Ella)

Om begreppet gubbe skall användas genomgående så bör begreppet tant också kunna användas genomgående. 

Hur kan du ens jämföra att kalla någon för "gubbe" eller "tant" med att kalla unga kvinnor för sexistiska skällsord?

När jag var liten kallade vi dagmamman för "tant Gudrun" och grannen för "gubben Karlsson". För så tilltalade man äldre personer i min bekantskapskrets.

Tycker du att det är kränkande att säga snögubbe eller pepparkaksgubbe också, tar du det lika personligt? Eller om en förälder kallar sin son för "lilla gubben"?

Seriöst, hur kan man ens jaga upp sig så mycket inför ett ord som inte ens har en negativ innebörd?
  • Anonym (Kör hårt!)
    Anonym (Ella) skrev 2025-04-23 17:27:35 följande:
    Hur kan du ens jämföra att kalla någon för "gubbe" eller "tant" med att kalla unga kvinnor för sexistiska skällsord?

När jag var liten kallade vi dagmamman för "tant Gudrun" och grannen för "gubben Karlsson". För så tilltalade man äldre personer i min bekantskapskrets.

Tycker du att det är kränkande att säga snögubbe eller pepparkaksgubbe också, tar du det lika personligt? Eller om en förälder kallar sin son för "lilla gubben"?

Seriöst, hur kan man ens jaga upp sig så mycket inför ett ord som inte ens har en negativ innebörd?

Du menar alltså att det är den som använder ordet som har rätt att avgöra hur mottagaren skall ta emot det? Jag tror att det öppnar upp för en normalisering av ord som hora, fetto,  etc.

Jag tror det är bättre om man undviker begrepp som kan riskera att uppfattas som nedsättande.

Jag hade inte använt ordet tant om det inte vore för överanvändandet av ordet gubbe.  

• Anonym (Kgkf)
    Anonym (Dr F) skrev 2025-04-23 17:03:32 följande:

Inte alls konstigt.

Du har "misslyckats" (skilsmässa) med en mogen relation, nu söker du efter nåt enklare, utan ansvar och djup.

När du mår bättre kommer du söka en relation igen, kanske med en jämnårig, kanske med en yngre kvinna trots de nackdelar som finns med åldersskillnaden.

Det här är nog förklaringen. Tänk på detta ts.
  • Anonym (Kgkf)

Omedvetet vill du väl ligga runt nu efter ditt långa förhållande och slippa ansvar 

• Anonym (25 år ja, 17 knappast!)

Allvarligt???????

Du ser ingen skillnad mellan orden Gubbe och Tant gentemot hora och fetto?
    Slå upp orden betydelse så kan du kanske förstå skillnaden.

Med tant menas en äldre kvinna i allmänhet. I vardaglig betydelse avser ordet en kvinna i medelåldern eller äldre.

gubbe gammal man 

manspersonmankarl,
    hora, ålderdomligt ord för en kvinna som bedriver hor eller otukt, dels en äktenskapsbryterska, dels en ogift kvinna som har könsumgänge med en man, gift eller ogift, dels också en prostituerad kvinna.

(vard.) prostitueradgatflickanattfjärilskökaslinkaslampafnaskludergnoa

fetto

Nedsättande ord för överviktig person.

• Anonym (Agamemnon)

Det du upplever är inte onormalt alls, speciellt inte vid en separation eller liknande.

Men man bör ha klart för sig att med åldersskillnad så kommer sällan något beständigt, många tjejer tycker om äldre män en stund, innan verkligheten kommer ikapp.

Att ha sex med en som är 15 när man är 50 fungerar, men hur gammal är dennes föräldrar? Hur accepterat är det? Det är en romans. En fling.

Jag har sett det flera gånger, 15-50, 18-40+ 20-55+, hur de talar, men sanningen är att det kan inte hålla.

Bara båda parter är med på vad det är och ingen är utnyttjar någon så är det inte fel.

Mångas moral är väldigt skruvad idag, att de kan fördöma två personer som mår bra en stund tillsammans och därmigenom skapa en känsla av skam hos båda, eller gå så långt att de är villiga att bruka våld för att upprätthålla vad de själva anser är moraliskt korrekt.

Det skapar stigman och får speciellt unga som har sex med äldre att må sämre både i fall där det finns en problematik (utnyttjande) och när det inte finns det.

• Anonym (Moj)

Tänk att det finns pedofiler som skriver här och försöker normalisera vuxnas sex med barn. Det är för jävla äckligt. Nej en femtonåring är ett BARN och det är inget normalt med att som vuxen vilja ha sex med barn. Det hoppas jag ändå de flesta är överens om. Att få det till att det handlar om avundsjuka och alla sjuka påståenden är ju helt absurt. Fundera på vad det är för män som ni diskuterar med här. 

• Anonym (Ella)
    Anonym (Kör hårt!) skrev 2025-04-23 17:53:05 följande:

Jag tror det är bättre om man undviker begrepp som kan riskera att uppfattas som nedsättande.

Börja med att leva som du lär.
  • Anonym (Tyckavadmanvill)
    Anonym (Moj) skrev 2025-04-23 19:54:31 följande:

Tänk att det finns pedofiler som skriver här och försöker normalisera vuxnas sex med barn. Det är för jävla äckligt. Nej en femtonåring är ett BARN och det är inget normalt med att som vuxen vilja ha sex med barn. Det hoppas jag ändå de flesta är överens om. Att få det till att det handlar om avundsjuka och alla sjuka påståenden är ju helt absurt. Fundera på vad det är för män som ni diskuterar med här. 

Men en 20-åring är vuxen. Jag som 38-årig kvinna ser fortfarande ung ut och vill ha en man som känns lika fräsch som jag.
Svar på tråden Fixerad vid unga tjejer