• Haja98

BF januari 2026

Hejsan!

Vet inte om det redan finns en sån här tråd, men jag lyckades inte hitta en 😅 Tänkte om det är fler som har BF i januari 2026 och vill ha ett forum tillsammans där vi diskuterar symptom och allt annat! 

Kort om mig: jag är 26 år och har bf 2 januari med första barnet! Jag och min sambo försökte i ett år och skulle precis söka hjälp när vi lyckades med detta lilla frö i magen! 
    Jag mår illa, inte så jag spytt men ändå illa, har ont över magen, känner mig sjuk i kroppen och är tröttare än jag någonsin varit tidigare! Men också lyckligare ❤️

Hoppas det är fler som har bf i januari som vill prata av sig! 

• Svar på tråden BF januari 2026
  • Anonym (Litet frö)

Hej alla!

Så spännande att läsa om era resor :) 

Är i 10+1 idag. Mår illa och är trött. Trots kontorsjobb kan jag knappt arbeta eftersom koncentrationsförmågan är så dålig haha. 

Ska få NIPT snart pga tidigare kromosomavvikelse på ett barn. Håller båda tummarna att denna lille plutt är helt frisk. Brottas mycket med oro men försöker lita på att kroppen vet vad den sysslar med.

• Errorika

Hej! Vecka 11 nu (10+0) och jag mår prima haha. Jag har mått lite illa till och från, men inte alls särskilt farligt. Och nu mår jag typ precis som vanligt.

Om jag inte hade varit på tidigt UL i vecka 9 och sett ett litet tickande hjärta hade jag inte trott på att det fanns någon där inne 😂 Och vilken lättnad det var att se att den lille där inne lever! Nu hoppas jag bara att allt fortsätter gå bra, vecka 12 är nära nu 😍

Nästa orosmoment är det stundande KUB-testet, men jag tror inte jag har skäl att oroa mig för det, men något ska man väl oroa sig för 😅

• Maramba

10+2 idag. Det dåliga måendet med yrsel och illamående släppte mer eller mindre över en natt för tre dagar sen och jag mår mycket bättre nu. Lyssnar på bebis hjärtslag med doppler när jag känner behov av det.

Tredje barnet och magen är redan stor och jag är tacksam för att ha semester så jag slipper försöka dölja den på jobbet hela dagarna. Alla nära vänner och familjemedlemmar vet och det är av praktiska skäl för att jag helt enkelt inte kan dölja magen. Annars hade jag gärna väntat till efter NIPT.

NIPT imorgon och nervös för den två veckor långa väntan på provresultatet. 

• F37L

9+4 här idag och väntar på att förhoppningsvis få en tid för Nipt.
    Hade bokat privat men fick sedan veta att sjukhuset bjussar på det efter en stökig graviditet med dottern så det är skönt. 

Mår bra för det mesta men osugen på mat och stundtals jävligt trött och en del illamående. 
    Var på 30årsfest och tror jag lyckades lura alla att jag drack. Avslöjade för en person jag vet var nykter att jag inte druckit något och hon hade gått på det iaf. 😂

• Jono90
    Anonym (Ellzbellz) skrev 2025-06-27 13:07:28 följande:
    Betalade ni själva för NIPT eller är det standard i er region ? :)

Vi betalade själva, tyvärr 🤪 i min region får man KUB men NIPT ingår bara om man får dåliga siffror där. 

• MammaMG

Hej igen!

Vad roligt att läsa era svar! Skönt att illamåendet har gått över för många, det har det också för mig, men tröttheten får man väl kämpa vidare med ännu, haha

Känner för er som mår dåligt ännu, det är så tufft! Speciellt om man vill hålla graviditeten hemlig ännu. Hoppas ni får må bättre snart.Hjärta

Jag är idag i vecka 11+6. Har 4 dagar kvar på jobbet innan semester. Det ska bli superskönt att få ta det lugnt några veckor och bara vila, äta god mat och umgås med familjen.

Trevligt med lite uppdateringar i tråden ibland, kul om vi kunde fortsätta med det :)

• MammaMG
    Anonym (Andrabarnet) skrev 2025-06-26 15:11:46 följande:
    Hade du gjort något speciellt innan du fick din blödning? Ansträngt dig på något sätt? Tänker eftersom läkaren sa att du skulle ta det lite lugnare. Jag undrar eftersom jag fick en väldigt lätt blödning efter ett träningspass härom dagen. Blev inte jätteorolig eftersom det var så lite, och det slutade sedan, men man undrar ju lite vart det kan ha kommit ifrån och om träningen kan ha orsakat det...?
    Nej inget speciellt, jag var på jobbet när det började. Har stillasittande kontorsjobb så gjorde inget ansträngande alls.

Blödningar i graviditet är ju väldigt vanligt, och det kan ju bero på en hel massa saker. Jag tror dock att läkaren sa så till mig eftersom han såg att moderkakan var så lågt nere, och ifall man anstränger sig mycket eller lyfter tunga saker då, så kan det göra så att blödningen startar igen.

Nu är jag ingen läkare, men det kan ju hända att du haft nåt blodkärl som brustit eller så, men om din blödning var liten och den avtog direkt så tror jag knappast att det är någon fara :)
  • Anonym (Andrabarnet)
    MammaMG skrev 2025-06-30 07:58:02 följande:
    Nej inget speciellt, jag var på jobbet när det började. Har stillasittande kontorsjobb så gjorde inget ansträngande alls.

Blödningar i graviditet är ju väldigt vanligt, och det kan ju bero på en hel massa saker. Jag tror dock att läkaren sa så till mig eftersom han såg att moderkakan var så lågt nere, och ifall man anstränger sig mycket eller lyfter tunga saker då, så kan det göra så att blödningen startar igen.

Nu är jag ingen läkare, men det kan ju hända att du haft nåt blodkärl som brustit eller så, men om din blödning var liten och den avtog direkt så tror jag knappast att det är någon fara :)
    Tack för svaret! Nej, jag är inte orolig, det var lite rosaröda strimmor som avtog direkt och har inte kommit tillbaka. Men hoppas i vilket fall att vi båda slipper fler blödningar ❤️

9+4 här idag och jag räknar ner dagarna till "den magiska gränsen". Vi har redan berättat för de flesta för att vi inte orkade smussla. Men är ju medveten om att vi berättade väldigt tidigt så det känns skönt att veta att risken minskar för varje dag som går. 🙏

Läste att det var någon i tråden som redan fått stor mage. Är det någon annan där det börjat synas ännu? Själv har jag lite övervikt så räknar inte med att det ska synas nåt förrän tidigast kanske vecka 15 eller så, trots att det är andra barnet.
  • Anonym (Ellzbellz)
    Anonym (Andrabarnet) skrev 2025-06-30 08:16:42 följande:
    Tack för svaret! Nej, jag är inte orolig, det var lite rosaröda strimmor som avtog direkt och har inte kommit tillbaka. Men hoppas i vilket fall att vi båda slipper fler blödningar ❤️

9+4 här idag och jag räknar ner dagarna till "den magiska gränsen". Vi har redan berättat för de flesta för att vi inte orkade smussla. Men är ju medveten om att vi berättade väldigt tidigt så det känns skönt att veta att risken minskar för varje dag som går. 🙏

Läste att det var någon i tråden som redan fått stor mage. Är det någon annan där det börjat synas ännu? Själv har jag lite övervikt så räknar inte med att det ska synas nåt förrän tidigast kanske vecka 15 eller så, trots att det är andra barnet.
    Lite mage, men väääldigt mycket svullnad också. Kunde dock känna härom dagen när jag vaknade och var super kissnödig att det var en hård boll nertill strax ovanför blygdbenet. 

förväntat mig dock att det tar längre tid för mig ändå, kunde dölja upp till vecka 24 sist! ☺️
  • MammaMG
    Anonym (Andrabarnet) skrev 2025-06-30 08:16:42 följande:

Jag har en mage som börjar bli svår att dölja nu. (har några extra kilon också) Det är ju mitt andra barn också så det är kanske därför det syns ganska tydligt redan. Går in i vecka 13 idag. Jag fick mage relativt tidigt i min första graviditet också.

Alla är vi olika, och alla magar är fina. :) och tänk vad fint att få bära på en bebisHjärta
Svar på tråden BF januari 2026