• Haja98

BF januari 2026

Hejsan!

Vet inte om det redan finns en sån här tråd, men jag lyckades inte hitta en 😅 Tänkte om det är fler som har BF i januari 2026 och vill ha ett forum tillsammans där vi diskuterar symptom och allt annat! 

Kort om mig: jag är 26 år och har bf 2 januari med första barnet! Jag och min sambo försökte i ett år och skulle precis söka hjälp när vi lyckades med detta lilla frö i magen! 
    Jag mår illa, inte så jag spytt men ändå illa, har ont över magen, känner mig sjuk i kroppen och är tröttare än jag någonsin varit tidigare! Men också lyckligare ❤️

Hoppas det är fler som har bf i januari som vill prata av sig! 

• Svar på tråden BF januari 2026
  • Solrosen96
    nov91 skrev 2025-07-27 08:31:13 följande:
    Åh spännande! 😍 jag fick svaret på mail när jag satt runt lunch bordet på jobbet, fick panik 😂😂 men visste innan att kliniken inte skulle ringa om allt såg bra ut, men det var så sjukt svårt att inte öppna mailet tills jag kom hem till sambon haha 

När tänker ni alla berätta ?officiellt? för alla? ☺️ typ sociala medier osv, hur resonerar ni? De flesta runt oss vet redan, även kollegor på jobbet då jag fått byta tjänst pga graviditeten så har inte orkat ljuga haha. Har ni någon speciell vecka ni vill nå innan man delar det med alla andra? ☺️
    Vi har bara berättat för våra föräldrar och morföräldrar, men har tänkt att berätta för resten av familjen och vänner nu kommande veckor. Men Gud vad ja tycker det är läskigt att berätta, de har ju varit våran lilla hemlis😅

På sociala medier ska vi vänta till efter vecka 20 någon gång 😊
  • nov91
    Solrosen96 skrev 2025-07-27 11:11:23 följande:
    Vi har bara berättat för våra föräldrar och morföräldrar, men har tänkt att berätta för resten av familjen och vänner nu kommande veckor. Men Gud vad ja tycker det är läskigt att berätta, de har ju varit våran lilla hemlis😅

På sociala medier ska vi vänta till efter vecka 20 någon gång 😊
    Haha ja, håller med! tyvker också det känns lite läskigt att berätta ☺️ framförallt när jag själv inte känner något än, är i v14. Har absolut blivit större men inte så att någon mage syns ännu 
  • Anonym (Ellzbellz)
    nov91 skrev 2025-07-27 08:31:13 följande:
    Åh spännande! 😍 jag fick svaret på mail när jag satt runt lunch bordet på jobbet, fick panik 😂😂 men visste innan att kliniken inte skulle ringa om allt såg bra ut, men det var så sjukt svårt att inte öppna mailet tills jag kom hem till sambon haha 

När tänker ni alla berätta ?officiellt? för alla? ☺️ typ sociala medier osv, hur resonerar ni? De flesta runt oss vet redan, även kollegor på jobbet då jag fått byta tjänst pga graviditeten så har inte orkat ljuga haha. Har ni någon speciell vecka ni vill nå innan man delar det med alla andra? ☺️

Samma här, flesta runt oss vet redan ☺️ Har en del kollegor + chefer som inte vet än pga dom är på semester just nu, men mina närmsta kollegor fick veta i vecka 8 typ. 

Kommer inte lägga ut något på sociala medier förrän bebis är född. ☺️👍🏼

• F37L

Även jag gjorde Nipt förra veckan, kommer inte få veta kön dock då det inte var privat utan offentliga vården. Lite synd.

Dock fick jag veta att det var två 😅😅
    Var ett intressant samtal att ringa hem till maken sen 😆

Ska dock in på nytt ultraljud hos läkare idag då det eventuellt var något vajsing med skallformen hos ena tvillingen...

• Catwoman91
    Solrosen96 skrev 2025-07-27 11:08:49 följande:
    Du har nog svarat på 2 personer samtidigt 😅 men ja gjorde också nipt nu i torsdags o får svar nästa vecka. Supernervöst 😅🥰
    Hahaha ja!! Helt förvirrande sida 😂????ÅÅÅÅ VAD spännande!!! Uppdatera!! 🥰
  • Catwoman91
    F37L skrev 2025-07-28 08:14:21 följande:

Även jag gjorde Nipt förra veckan, kommer inte få veta kön dock då det inte var privat utan offentliga vården. Lite synd.

Ska dock in på nytt ultraljud hos läkare idag då det eventuellt var något vajsing med skallformen hos ena tvillingen...

ÅÅÅÅ VAD MYS! Jag väntar också 2 😂 vet du om det är enäggstvillingar eller tvåäggstvillingar?🥳 uppdatera hur det gick hos läkaren. 
  • Anonym (Andrabarnet)

Oj grattis, vilken överraskning det måste ha varit att få veta att det var två! Kan knappt föreställa mig hur jag skulle reagera 😅😂

Håller tummarna att det ser bra ut på ultraljudet idag ❤️🙏
  • Solrosen96

Men gud vad roligt med tvillingar, vilken surprise de måste varit 😅

hoppas det ser bra ut med ena tvillingen idag💕
  • nov91

Men va kul!! Haha vad sjukt 🤩 hoppas allt går bra på ultraljudet! 
  • LineZZZ13

Hej!

Jag har inte läst igenom allt i tråden men undrar om det finns nån som är i lite liknade situation som mig. Jag är 40+ och väntar barn nr 3 som blir en rejäl sladdis. Det kommer skilja 10 år till yngsta och 12 till äldsta. 

Jag har mycket tankar och funderingar och stundtals ångest över vad jag gett mig in på.

Så alla som är typ i samma situation får gärna skriva till mig ☺️ 
    Jag är också överlag glad om nån över 40 vill höra av sig då det känns som jag är den enda i världen som får barn så här sent... 

Hoppas det går bra för er alla och att ni mår bättre i andra trimestern än i första 😁 jag kämpar fortfarande lite med illamående, noll komma noll träning, hälsporre och ja, en del ångest. 

• nov91
    Solrosen96 skrev 2025-08-01 16:35:03 följande:

Nu har jag fått mitt resultat, låg risk på allt och jag väntar en flicka 🥰🥰🥰 

Stort grattis!! 🥰
    LineZZZ13 skrev 2025-08-02 10:40:02 följande:

Hej!

Jag har inte läst igenom allt i tråden men undrar om det finns nån som är i lite liknade situation som mig. Jag är 40+ och väntar barn nr 3 som blir en rejäl sladdis. Det kommer skilja 10 år till yngsta och 12 till äldsta. 

Jag har mycket tankar och funderingar och stundtals ångest över vad jag gett mig in på.

Jag är också överlag glad om nån över 40 vill höra av sig då det känns som jag är den enda i världen som får barn så här sent... 

Hoppas det går bra för er alla och att ni mår bättre i andra trimestern än i första 😁 jag kämpar fortfarande lite med illamående, noll komma noll träning, hälsporre och ja, en del ångest. 

Är inte själv i liknande situation men skickar ändå lite omtanke och hoppas din ångest och tankar släpper snart 🌻☀️ Finns kanske trådar här på FL för ?äldre? gravida med? Och stort grattis med, är ju ändå fantastiskt att få barn sent med! ☺️
  • Catwoman91
    Solrosen96 skrev 2025-08-01 16:35:03 följande:

Nu har jag fått mitt resultat, låg risk på allt och jag väntar en flicka 🥰🥰🥰 

Grattis!! 🥳😻fick också svar! Låg risk och tjejer 😊
  • Solrosen96
    Catwoman91 skrev 2025-08-04 05:00:57 följande:
    Grattis!! 🥳😻fick också svar! Låg risk och tjejer 😊
    Åååh vad kul! Grattis till dig också 😍😍
  • LineZZZ13
    nov91 skrev 2025-08-03 17:12:46 följande:
    Stort grattis!! 🥰

Hej!

Är inte själv i liknande situation men skickar ändå lite omtanke och hoppas din ångest och tankar släpper snart 🌻☀️ Finns kanske trådar här på FL för ?äldre? gravida med? Och stort grattis med, är ju ändå fantastiskt att få barn sent med! ☺️
    Tack för omtanken!

Ja, kanske det, har inte kollat specifikt på det. 
    Just nu känns det lite mörkt, ska se om.jag ev kan bli sjukskriven för nån form av depression, egentligen ingenting har den här graviditeten varit som jag hade önskat... Och när det gäller åldern så vet jag inte riktigt varför (för jag tänker inte så om andra) men där känner jag mest skam bara. Skäms över att va gravid. När man egentligen borde va glad.

Grattis själv till graviditeten 🥰
  • Maramba
    LineZZZ13 skrev 2025-08-08 17:44:34 följande:
    Tack för omtanken!

Just nu känns det lite mörkt, ska se om.jag ev kan bli sjukskriven för nån form av depression, egentligen ingenting har den här graviditeten varit som jag hade önskat... Och när det gäller åldern så vet jag inte riktigt varför (för jag tänker inte så om andra) men där känner jag mest skam bara. Skäms över att va gravid. När man egentligen borde va glad.

Ledsen att du känner så. För oss är det också tredje barnet och barnet kommer i princip samtidigt som jag fyller 39. Kan känna igen mig lite i det du berättar men inte helt. 

första besöket hos barnmorskan så hejdade hon mig i slutet av samtalet och sa något i stil med: Nu har du nämnt din ålder tre ggr och jag får känslan av att du känner dig gammal och jag vill bara säga att de flesta kvinnor hos oss som är gravid med tredje barnet är en bra bit över 40 år.

jag hade knappt reflekterat över att jag verkade skämmas över att vara gravid i min ålder men insåg att jag undermedvetet var det. Sen dess har jag jobbat på att få bort den känslan och det har blivit bättre. 

tyckte också att det var jobbigt att berätta för vänner och familj. alla var överlyckliga när vi berättade om första barnet och nu var jag rädd för att få kommentarer som Vad har ni gett er in på och Hur ska ni orka med. 

det är bara två st som sagt så, resten har varit jätteglada för vår skull så det känns också bra. 

hoppas du mår bättre snart. 

• PauLaz86

Hej!

Hej.

Jag är inte 40+, fyller däremot 39 snart. Men kan också känna de där känslorna" vad ger jag mig in på". Väntar också barn nr 3 som också blir rejäl sladdis. Det kommer skilja 11 resp 15 år mellan den och mina nuvarande barn... Den här får jag dessutom med en ny man. Har även 2 bonusbarn. 

Jag kan känna lite ångest över åldern, att jag känner mig nästan lite för gammal. Även fast jag inte tycker det är fel eller konstigt på något sätt alls för andra som får barn I den här åldern eller äldre. Men just för mig själv känns det så emellanåt. 

Jag har mått fruktansvärt illa och blev sjukskriven.  Var hemma totalt 9 veckor med sjukskrivning och semester från jobbet. Men började må lite bättre vart efter så nu jobbar jag igen. Mår fortfarande lite illa men hanterbart. Lite ont i kroppen och trött. 

Hoppas det kommer kännas bättre för dig framöver och att du känner dig mer okej med att få barn som äldre. 🌸
  • nov91
    LineZZZ13 skrev 2025-08-08 17:44:34 följande:
    Tack för omtanken!

Men åh, får ont i hjärtat av det du skriver ❤️ du kanske borde prata med någon? via jobbet kanske ni har hjälp att få samtal med terapeut? Du skall absolut inte känna skam 🌻 jag är 34 i år och väntar första med sambon. Jag kommer nog vilja ha fler men vill nog inte köra pang på, så jag önskar att jag kommer kunna bli gravid om flera år! Hoppas ni ändå kan glädjas över att det lilla fröet har satt sig om ett tag. Har aldrig någonsin reflekterat över kvinnors ålder när de skaffar barn. Åldern säger ingenting om ens förmåga att ta hand om och uppfostra ett barn. är som sagt mer tvärtom när ?äldre? kvinnor får barn, blir glad av att så många kan visa på att förmågan att skaffa barn inte försvinner när man är 30 typ! 

Håller alla tummar för dig att dina mörka känslor släpper snart. Vet hur lätt det kan vara att fastna i sitt egna huvud, försök fokusera på det fina med allting ☺️ Håll inte inne alla känslor det blir så mycket värre då ❤️

Svar på tråden BF januari 2026