PauLaz86 skrev 2025-08-22 19:40:02 följande:
Vi var på RUL i tisdags. Allt såg bra ut med bebisen och vi fick se klart och tydligt att det är en liten pojke. 💙 Men min moderkaka ligger i bakvägen men den ligger iför. Syntes rätt tydligt på ultraljudet. Men jag skulle inte få gå på nästa ultraljud förrän vecka 32. Hade den inte flyttat sig då så skulle ett nytt ultraljud göras i vecka 37. Så verkar vara olika när man får göra?
Tyckte det var väldigt lite info om det utan det enda hon sa var att den flyttar sig i de flesta fall och skulle den fortfarande ligga för så skulle det bli kejsarsnitt.
Jag hoppas verkligen den flyttat sig, då jag bara fött vaginalt tidigare och vill ju helst inte behöva göra kejsarsnitt.
Dessutom läste jag lite om det här och det stod att man kan få blödningar utan smärta. Det hade hon ju gärna fått informera om så man inte blir orolig om det skulle komma blod. Men men. Ska till barnmorska nu på måndag så kanske att hon berättar lite mer om detta.
Det här är första besöket efter inskrivnignssamtalet. Är lite ringrostig vad man gör, men antar det är vikt, blodtryck järn och socker typ som kollas? Behöver man lämna kissprov också kanske?🤔😅
Åh, du får också berätta hur det går på nästa ultraljud! Jag har nästa ultraljud den 14 oktober så är då 27+4. Jag födde första barnet med kejsarsnitt och andra barnet vaginalt och även fast jag har många vänner med goda erfarenheter av kejsarsnitt så mådde jag mycket bättre efter den vaginala förlossningen, så jag hoppas också att moderkakan flyttat på sig.
Jag fick inte heller någon info om blödningar/smärta, vilket jag hoppas lite naivt är för att de inte förväntar sig att moderkakan ska ligga för vid nästa ultraljud. Men jag vet att man i vissa regioner informerar både om det och att man ibland får en lista på saker man inte ska göra - lyfta tungt, ha vaginalsex, etc. - men det kanske man får info om vid det senare ultraljudet om moderkakan fortfarande ligger för eller om man hör av sig pga en blödning.
I min region har man som omföderska besök hos barnmorskan vid inskrivning, v16 och sen först vid v25, men då man mäter SF-mått, lyssnar på hjärtljud, tar blodtryck, vikt, Hb och p-glukos. Kissprov gör man då endast om man har högt blodtryck och/eller är insatt på Trombyl (mot havandeskapsförgiftning). Som förstagångsföderska hade jag en 20-veckorskontroll men då var det inga prover, utan endast samtal om typ förlossning, amning och föräldraledighet. Men är ju som känt väldigt olika i olika regioner.