• Anonym (ledsen)

Hur skulle ni må/känna i min sits? Hur skulle ni reagera?

Är superledsen på min syster. Vi har jättebra kontakt och pratar i telefon ofta flera gånger om dagen. Hon är gift och jag är skild. Jag har tre barn, varav den yngsta är 16 år och sen två vuxna över 20. Hon har två vuxna barn varav den yngsta är 20 år. 

Jag bjuder ofta över dem till oss. Säger att vi ska hitta på saker. Låter hennes barn sova hos mig när de vill, låter de följa med på semester och bo gratis både när vi åker till fjällen eller utomlands. Jag tycker bara det är roligt, och också att mina barn får bra kontakt med sina kusiner har varit något jag strävat efter hela deras liv. 

Men jag känner inte att jag får samma behandling själv, eller att mina barn får det. 
    Det senaste är att jag på påskafton verkligen ville att vi skulle göra något allhopa. Vi har inte setts på länge och jag hade som förslag att vi skulle resa bort allihopa och fira påsk på någon skärgårdsö. 

Dock bestämde de i sin familj att ta en långpromenad/vandringstur i ett populärt område med vandringsleder. Å då fick inte vi följa med för hennes barn ville inte det. 

Detta säger de alltså till oss helt kallt, utan förklaring. Ingen av dem mådde dåligt, vi är inte osams, ingenting. De hade haft det superkul och lade upp massa fina bilder på instagram och facebook. Det fanns alltså ingen annan anledning än att de inte ville ha oss med. 

För mig är detta helt sjukt. Jag skulle aldrig neka min syster och hennes barn att fira påskafton ihop. Att vi inte skulle kunna ta en promenad tillsammans. Nu känner jag mig otroligt besviken. 
    Tucker ni att jag är löjlig? Bör jag bara tycka att det är helt ok att man inte vill ha med sina släktingar på en promenad? Trots den goda kontakten vi har?

Jag har svårt att förstå bara. 

• Svar på tråden Hur skulle ni må/känna i min sits? Hur skulle ni reagera?
  • Suie

Hej. Jag har nu inte läst allt här i trådarna så om det blir repetition på något. Jag är en som alltid roddat i allt. Bjuder hit och dit. Ingen svarar eller gör av sig. Antingen dyker de upp eller inte, fast jag har att man måste höra av sig. Jag försökte i många år rodda att min bror som åtminstone någon månad till bor i samma land kan komma över och umgås. Det har gått så långt att jag inte roddar i någonting längre och skiter i vilket. Appropå barnen. Jag läste att din systers barn är äldre och över 20? Ja det är då man kanske inte tänker riktigt bra på vad som ploppar i munnen. Alla hormoner etc. Inte lika kul att leka med yngre barn (ja vad vet jag). Ett vuxet barn kan ju egentligen inte regera hur din syster ska umgås? Vad säger din syster? Mina barn hade inte fått tilltala någon sådär. Får du inget vettigt tillbaka så ta ett steg tillbaka och "du vet vart jag finns" . Gratis till stugan kan hon ju inte användas "åh du har ju blabla".  Bjud dig själv och dina barn. Njut av livet. Någonstans i framtiden kommer det kännas kanske 

• Anonym (S)
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-28 00:52:06 följande:
    Tack för ditt svar. Ja så precis känner jag också. Att det är en relation man ska vara rädd om och värna om. Tyvärr känner jag lite som du, har en bror också som knappt hör av sig och det känns som att han och hans familj aldrig vill ses. Vi har inte haft samma nära kontakt som med min syster, men det är tråkigt. Jag har slutat höra av mig så ofta dit för det är bara jag som ringer och till slut känner man nästan att man kanske stör. Ja man blir ledsen. Tråkigt att höra om dina syskon. Ja jag ska vänta nu och inte föreslå något. Känner mig lite trött och matt och orkar inte det ändå. Hoppas dina systrar tar kontakt med dig. Kram 
    Du kan inte föreslå en träff med bara dig och din syster då?

För det verkar ju vara mest från hennes barn som intresset för umgänge är svalt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Va?)
    Anonym (BL) skrev 2025-04-28 22:25:10 följande:

Är du samma person som var helt hysterisk och galen för att din syster inte släppte hela sitt liv och sina barn för att gå på din unges student? Och bara hävde okvädningsord över henne. Åldern på hennes barn stämmer inte riktigt men ditt sätt att skriva och uttrycka dig och bli snäsig så fort du inte får medhåll att det systern gör är "sjukt och obegripligt" känns skrämmande likt! Om så inte är fallet - obehagligt att det finns fler av den sorten!

Till ämnet då: Lilla vän, har du inget umgänge?? Inga vänner?? Du verkar helt besatt av din syster och hennes familj! Du förstår verkligen inte hennes hint att du är för på och hon vill inte dela varenda ledig stund med dig och dina barn! Hennes barn verkar dessutom föga intresserade av sina kusiner mer än på  ren nåder och mammans initiativ. Att försöka spela på hennes samvete och tvinga med din familj på deras aktiviteter är så oförskämt så det finns inte! Vilken ångest de måste haft till påsk nu, att verkligen inte vilja fira påsken med er eller ha med er på sina aktiviteter, och när hon väl tar mod till sig och klämmer ur sig det blir du helt rasande!
    Lugna ner dig nu om du vill ha en fortsatt relation över huvudtaget!

Varför kallar du en medelålders kvinna för "lilla vän"?
  • Anonym (S)

Är du samma person som var helt hysterisk och galen för att din syster inte släppte hela sitt liv och sina barn för att gå på din unges student? 

Nej, jag har väldigt svårt att tro att det är samma person. TS här tar till sig av vad folk svarar, även om det blev lite trassligt i början av tråden då många av oss missuppfattade hur kontakten mellan henne och systern ser ut.
  • Anonym (ledsen)

Är du samma person som var helt hysterisk och galen för att din syster inte släppte hela sitt liv och sina barn för att gå på din unges student? Och bara hävde okvädningsord över henne. Åldern på hennes barn stämmer inte riktigt men ditt sätt att skriva och uttrycka dig och bli snäsig så fort du inte får medhåll att det systern gör är "sjukt och obegripligt" känns skrämmande likt! Om så inte är fallet - obehagligt att det finns fler av den sorten!

Till ämnet då: Lilla vän, har du inget umgänge?? Inga vänner?? Du verkar helt besatt av din syster och hennes familj! Du förstår verkligen inte hennes hint att du är för på och hon vill inte dela varenda ledig stund med dig och dina barn! Hennes barn verkar dessutom föga intresserade av sina kusiner mer än på  ren nåder och mammans initiativ. Att försöka spela på hennes samvete och tvinga med din familj på deras aktiviteter är så oförskämt så det finns inte! Vilken ångest de måste haft till påsk nu, att verkligen inte vilja fira påsken med er eller ha med er på sina aktiviteter, och när hon väl tar mod till sig och klämmer ur sig det blir du helt rasande!
    Lugna ner dig nu om du vill ha en fortsatt relation över huvudtaget!

Det är väl du som borde lugna ner dig. Titta hur du skriver, jag är inte hälften så otrevlig i mina svar som du är mot mig här, som försöker förminska och göra narr av mig. Du tillskriver mig en massa egenskaper som inte ens stämmer. Jag har skrivit att jag är ledsen, inte rasande. Det är en jäkla skillnad.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (S) skrev 2025-04-28 18:26:18 följande:
    Du kan inte föreslå en träff med bara dig och din syster då?

För det verkar ju vara mest från hennes barn som intresset för umgänge är svalt.
    Jo visst kan jag det, och det kommer ju säkert ske. Men nu var det med barnen jag vill umgås också det vara det. Alltså mina barn att de skulle få vara med och ha en familjeträff som de gillar.
  • Anonym (qwerty)

Väx upp och inse att världen inte kretsar kring dig

• Anonym (ledsen)
    Suie skrev 2025-04-28 18:09:26 följande:

Hej. Jag har nu inte läst allt här i trådarna så om det blir repetition på något. Jag är en som alltid roddat i allt. Bjuder hit och dit. Ingen svarar eller gör av sig. Antingen dyker de upp eller inte, fast jag har att man måste höra av sig. Jag försökte i många år rodda att min bror som åtminstone någon månad till bor i samma land kan komma över och umgås. Det har gått så långt att jag inte roddar i någonting längre och skiter i vilket. Appropå barnen. Jag läste att din systers barn är äldre och över 20? Ja det är då man kanske inte tänker riktigt bra på vad som ploppar i munnen. Alla hormoner etc. Inte lika kul att leka med yngre barn (ja vad vet jag). Ett vuxet barn kan ju egentligen inte regera hur din syster ska umgås? Vad säger din syster? Mina barn hade inte fått tilltala någon sådär. Får du inget vettigt tillbaka så ta ett steg tillbaka och "du vet vart jag finns" . Gratis till stugan kan hon ju inte användas "åh du har ju blabla".  Bjud dig själv och dina barn. Njut av livet. Någonstans i framtiden kommer det kännas kanske 

Ja jag roddar också i det mesta. Men mina barn är inte så mycket yngre, de är ju också typ vuxna och inte ett dugg jobbiga att ha med på en träff med kusinerrna. 

Jag skulle inte heller ha accpeterat om mina barn svarade min syster så eller sina kusiner, jag hade försökt övertala dem och sagt att det är klart vi kan ses. Speciellt när det inte fanns någon anledning (ingen mådde dåligt eller var ledsen) och det bara handlade om några timmar att umgås på.
  • EpicF
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-30 00:00:36 följande:
    Ja jag roddar också i det mesta. Men mina barn är inte så mycket yngre, de är ju också typ vuxna och inte ett dugg jobbiga att ha med på en träff med kusinerrna. 

Jag skulle inte heller ha accpeterat om mina barn svarade min syster så eller sina kusiner, jag hade försökt övertala dem och sagt att det är klart vi kan ses. Speciellt när det inte fanns någon anledning (ingen mådde dåligt eller var ledsen) och det bara handlade om några timmar att umgås på.
    Anonym (ledsen) skrev 2025-04-30 00:00:36 följande:

Så man får inte svara att man "inte vill" enligt dig? Även om det är sanningen. 

Vad ska svara få? Ljuga, hitta på något annat enligt dig godkänt svara? 

Man behöver faktiskt inte ha någon anledning till att inte vilja umgås. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (BL)
    Anonym (S) skrev 2025-04-29 11:31:15 följande:
    Nej, jag har väldigt svårt att tro att det är samma person. TS här tar till sig av vad folk svarar, även om det blev lite trassligt i början av tråden då många av oss missuppfattade hur kontakten mellan henne och systern ser ut.
    Tycker du? Ok.
Svar på tråden Hur skulle ni må/känna i min sits? Hur skulle ni reagera?