• Anonym (Ts)

Det är inte bara gubbar som blir tillsammans med Asiatiskor

Stereotypen att majoriteten bara är äldre västlänningar som blir tillsammans med asiatiskor stämmer inte. Har rest till flera delar i Asien, Sydostasien samt sett flera i Östasien flera västlänningar som är yngre men vill hitta en mer traditionell kvinna med kvinnliga drag. Även om de flesta är västlänningar kan man börja se att allt fler länder i Afrika och vissa från mellanöstern som på senare tid åker till Sydostasien för att hitta kärleken. 
    Det finns många yngre som tipsar och reser till Asien och Sydamerika för att hitta kärleken. Vilket inte bara är 60+ gamla gubbar som många verkar tro.
    Varför är det så många som direkt dömer dessa? För mig ser de ut som vanliga par.
    Många verkar framförallt tro att dessa män åker iväg då de inte kan få någon här, men det kan ju vara så att de har tröttnat på att höra om all negativitet och konflikter om män som väst och Sverige har börjat med. Kan det inte bara vara så att männen söker något som saknas här i väst? 
    Vet en som kämpat med förhållande men en vän tipsade honom om asiatiska tjejer istället då de faktiskt respekterar svenska män på ett annat sätt än Svenska kvinnor gör. Det blev den första som faktiskt visade rent intresse. Det resulterade i att de båda lever lyckliga tillsammans.
    Till vanliga män som vill ha ett enklare liv så finns det alternativ.

• Svar på tråden Det är inte bara gubbar som blir tillsammans med Asiatiskor
  • Anonym (h)
    Anonym (mansperson) skrev 2025-05-07 20:59:46 följande:

Jag levde med en halvasiatisk kvinna tidigare. Hon hade en svensk förälder och var ju född och uppvuxen här, men hon såg ju väldigt asiatisk ut. Upplevde inte att jag någonsin fick någon konstig blick eller så från någon.

Hur som helst har jag inga principiella moraliska synpunkter på ett sådant arrangemang som diskuteras här i tråden, att en lite äldre och misslyckad svensk man ingår en sorts transaktionellt äktenskap med en utländsk kvinna. Visst, hon motiveras ju av att vilja förbättra sina möjligheter till ett bra liv för sig själv och för de barn som ofta följer med på köpet, men samtidigt är hon ju också fri att göra det valet som jag ser det.

Problemet, från mitt perspektiv, är att maktobalansen blir så fruktansvärt stor och jag vet att många kvinnor far väldigt illa i det.

Vad jag däremot har moraliska synpunkter på är att dessa män som regel är riktiga drägg. Jag har jobbat länge i ett yrke där jag ständigt kommer i kontakt med människor, och har därför träffat ett antal sådana par. Männen har utan undantag verkat som typiska svin i mina ögon. Tänker inte dela med mig av några anekdoter av sekretesskäl, men det är inga roliga typer jag träffat. Läser man trådar här på FL och på Flashback där det diskuteras hur man går tillväga för att fixa en asiatisk fru så bekräftas ju den bilden på två sekunder.

Tycker absolut inte att kvinnorna kan klandras på något sätt. De försöker ju bara göra någonting bra för sig själva och sina barn, och att gifta sig med en västeuropé ses väl som eftersträvansvärt om man inte har så många valmöjligheter.

Du har så rätt i det du skriver.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (h) skrev 2025-05-07 21:06:57 följande:
    Kort sagt så köper männen dessa kvinnor, dom får en försörjning samt skicka hem pengar till sin familj.
    Men båda behöver ju varandra. Alternativen i deras liv är för få.
  • Anonym (h)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-05-07 21:25:14 följande:
    Men båda behöver ju varandra. Alternativen i deras liv är för få.
    Männen köper dessa kvinnor, kan ju inte kännas bra att veta att annars så skulle kvinnorna se åt dessa män.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (h) skrev 2025-05-07 21:41:21 följande:
    Männen köper dessa kvinnor, kan ju inte kännas bra att veta att annars så skulle kvinnorna se åt dessa män.

Det handlar väl om att dom inte har bättre alternativ. Det är precis så dom flesta väljer partner. Få av oss skulle kunna stoltsera med att man är det bästa exemplaret i världen. 

Men vi lägger oss på rätt nivå oftast och träffar en partner där.

• Anonym (Lo)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-05-07 19:25:01 följande:

Om det nu är få som matchar. Varför bryr ni er?

Jag vet också att det finns kvinnor inte bara asiatiska , som väljer efter trygghet och ekonomi. Men jag bryr mig inte nämnvärt.

Det som är intressant är inte att fenomenet förekommer, för det gör det. Inte heller att det ofta skiljer i ålder och ekonomiska möjligheter. För det gör det troligtvis. 

Men varför är detta en så stor grej för svenska kvinnor?

Det har med människosyn att göra. Att man identifierar en problematisk och skev maktdynamik, som riskerar att skada kvinnan på ett sätt som man inte önskar en annan människa. 

Kön eller etnicitet har egentligen ingen betydelse så. (Tycker snusk kärringar som ränner efter fattiga Afrikanska pojkar är minst lika vidriga). Men nu råkar det just vara framförallt män, västerländska, som utnyttjar det ekonomiska underläget hos framförallt unga asiatiska kvinnor. Som söker och önskar en bättre framtid för sig själva, och sin familj. 

Tyvärr är det lätt hänt att man offrar för mycket, utav sin emotionella och själsliga hälsa. I en pressad och utsatt situation. Det kan verka värt det, att göra uppoffringarna mot vad man tror att man kommer vinna på det. Men det kan kosta personen mycket dyrt. Och som ung och utan särskild livserfarenhet, är man extra utsatt i att missbedöma vad konsekvenserna faktiskt kan bli. VAD det kan komma att kosta en. 

Jag önskar helt enkelt inte att någon egentligen skall behöva befinna sig i den situationen. Där dom drivs till att överväga det där. Tvingas in i det, för dom ser ingen annan realistisk väg till ett bättre liv. Jag önskar att dom hade haft andra möjligheter och förutsättningar ifrån första början. Så OM, man skulle välja den äckliga gubben, eller annan missanpassad slusk karl, att det faktiskt blir ett helt fritt val i så fall. 

• Anonym (Provokativt)

Ja, jag vet att i den första videon var mannen holländsk och i den andra var kvinnan amerikansk...men det illustrerar något väldigt relevant till tråden. 

• felix le chat
    Anonym (Bella) skrev 2025-05-07 19:51:01 följande:

I en sån situation kan jag nog lova att inte många dömer honom , varken kvinnor eller män.

Min åsikt när det gäller det där är att det känns lite obehagligt när nån (man eller kvinna) åker till ett land där många har det sämre ställt bara med syftet att hitta en partner att ta med sig hem. Kan vara en man som åker till Thailand eller kvinna som åker till Gambia till exempel. 

Men om en man till exempel är i Thailand och jobbar eller är där på semester och träffar en kvinna som han blir kär i och hon blir kär i honom så är det absolut inget konstigt eller fel med det. 

Men överhuvudtaget, det är såklart ok att ha preferenser och tycka att ett visst utseende är attraktivt till exempel. Men man blir ju kär i en person. Jag föredrog svenska killar men min nuvarande partner som jag har två gemensamma barn med är halvgambian, vi träffades genom en vän och började umgås och sen dejta. Det är såklart inte samma sak som att jag skulle åkt ner till Gambia och tänkt att jag ska hämta hem en kille därifrån. Precis samma sak gäller för män. Dömer absolut inte svenska män som är med asiatiska tjejer om det är så att de helt enkelt har blivit kära i varandra. 

Lillebrors fru har fått höra mycket rasism under sina år i sverige.
    99 % av dessa "påhopp" eller kommentarer kommer från kvinnor.
    Svenska kvinnor,

Antar att din halvgambiska kille även han drabbats ?
  • Anonym (Bella)
    felix le chat skrev 2025-05-08 14:47:58 följande:
    Svenska kvinnor,

felix le chat skrev 2025-05-08 14:47:58 följande:
    Svenska kvinnor,

Det var ju tråkigt att hon har varit med om sånt.. Vad är det för kommentarer? Om henne eller om att de är tillsammans? 

Han har drabbats några gånger ja , inte mer av kvinnor än män utan jag tror det kanske är tvärtom isåfall. Och inte just för att han är tillsammans med en vit kvinna. Sen är han ju halvsvensk och född och uppvuxen här. Hans svenska mamma var ganska ung när hon fick honom och har skämtat nån gång om att folk kanske tror att han är hennes mycket yngre kille som hon har hämtat hit när de går med våra barn utan mig, några har trott att hon är mamma till äldre barnet. Det är ju inte helt ovanligt med äldre svenska kvinnor och yngre afrikanska män. Men jag och han är i samma ålder ungefär så det är inget jag har märkt direkt att nån tänker om oss, plus att så fort han öppnar munnen hörs det ju att han är uppvuxen här :)

Svar på tråden Det är inte bara gubbar som blir tillsammans med Asiatiskor