• Anonym (Hmm)

Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?

Förr så var kvinnor och barn kvar i byarna medan männen erövrade och jagade. De fick då sakna varandra och kvinnorna var oroliga över att just deras man inte skulle komma hem igen. 
    Idag har kvinnan väckt ett förakt mot männen inom samhället. Och männen har börjat ogilla kvinnans "tunga".
    Vi lever dessutom i en allt mera tryggare samhälle där vi har allt, där mannen inte måste åka iväg i dagar, veckor, månader och då stöter kvinnor bort männen i rasande takt.

De flesta män och kvinnor är bra tror jag. Men man har inte behov av varandra längre. Så jag tänker att vi kanske lever kvar i dåtiden. Samtidigt så vill man inte finna någon modern lösning på det hela, utan det ska smutskastas fram och tillbaka. 

Antingen så är inte människan gjord för någon annan form än då tidens samhälle eller så är människan för egoistisk för att kunna komma fram till nya fungerande och anpassade relationer? 

Oavsett vilket så är Sveriges partnerskap på väg att spåra ur och de enda som blir drabbade är dom som är genuina av sig och vill skapa en kärnfamilj. De andra njuter av tillvaron och att smutskasta den andra. 

En mycket tråkig utveckling.
    Finn det verkligen inga bra lösningar som kan få de vuxna könen att samverka och bli till 1 igen av fri vilja? 

• Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?
  • Anonym (Hmm)

Angående det där med män och cancer. 

Jag tror att män inte alls är "sämre" på det. Det handlar om att män ska vara macho, för annars får de sig ingen kvinna eller får respekt eller lyckas skaffa sig en familj (om de inte är rika eller kommer att bli rika.) Det gör att män inte söker vård. Det är alltså ett helt annat problem det handlar om. 

Min pappa sökte inte vård efter att ha klämt armen under 2 TON tryck! Han blav förbannad när han fastnade med armen och lyckades i sin ilska skjuta tillbaka 2 ton! ca 2 centimeter för att komma loss med armen! Jag var 12 år och såg det med egna ögon! För mig var han hulken (bonne). Beundrar det än idag, fast han har gått bort! 

Men söka vård efteråt vägrade han, fast han till slut inte kunde röra armen. Han blev övertalad av sina systrar till slut. Han retorik var; "Man besvärar inte sjukvården i onödan" och samtidigt förminskade han sitt problem. Han klarade ju göra det mesta med en arm med hjälp av kinden / hakan. Inget att "gnälla över liksom". Skulle han lufta tunga saker hjälpte han till med den friska axeln. Gråta fick han göra när ingen såg. Men gråta gör ju alla, inget man ska söka hjälp för! 

Nej, män är inte sämre än kvinnor på att söka hjälp. De vill heelt enkelt inte besvära sjukvården, (kanske inte har förtroende för det heller) och de är rädda för att förlora sitt värde som man ifall de gör. Det är HELT andra parametrar än att jämföra mot kvinnor. Så ja, jag håller med om att artikeln är helt åt helvete fel skriven ! 

Och du som vill svara emot detta, ska bevisa för mig att du lyckas rubba på 2 TON fysiskt med enbart dina armar och händer utan andra redskap innan jag ens överväger att respektera ditt svar ! 

• ClumsySmurf
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-28 16:53:02 följande:

Jag tror att män inte alls är "sämre" på det. Det handlar om att män ska vara macho, för annars får de sig ingen kvinna eller får respekt eller lyckas skaffa sig en familj (om de inte är rika eller kommer att bli rika.) Det gör att män inte söker vård. Det är alltså ett helt annat problem det handlar om. 

Min pappa sökte inte vård efter att ha klämt armen under 2 TON tryck! Han blav förbannad när han fastnade med armen och lyckades i sin ilska skjuta tillbaka 2 ton! ca 2 centimeter för att komma loss med armen! Jag var 12 år och såg det med egna ögon! För mig var han hulken (bonne). Beundrar det än idag, fast han har gått bort! 

Men söka vård efteråt vägrade han, fast han till slut inte kunde röra armen. Han blev övertalad av sina systrar till slut. Han retorik var; "Man besvärar inte sjukvården i onödan" och samtidigt förminskade han sitt problem. Han klarade ju göra det mesta med en arm med hjälp av kinden / hakan. Inget att "gnälla över liksom". Skulle han lufta tunga saker hjälpte han till med den friska axeln. Gråta fick han göra när ingen såg. Men gråta gör ju alla, inget man ska söka hjälp för! 

Nej, män är inte sämre än kvinnor på att söka hjälp. De vill heelt enkelt inte besvära sjukvården, (kanske inte har förtroende för det heller) och de är rädda för att förlora sitt värde som man ifall de gör. Det är HELT andra parametrar än att jämföra mot kvinnor. Så ja, jag håller med om att artikeln är helt åt helvete fel skriven ! 

Och du som vill svara emot detta, ska bevisa för mig att du lyckas rubba på 2 TON fysiskt med enbart dina armar och händer utan andra redskap innan jag ens överväger att respektera ditt svar ! 

Så om man ska svara mot något som du skrev på internet, ska man först kunna bevisa det du själv inte kan bevisa?
    jag tycker det blir orättvist

Och jag tycker att det där med att man måste lyfta något flyttar fokus från påståendet om matcho
  • Anonym (Geomberga)
    Tukt skrev 2025-05-28 16:33:32 följande:
    Fast även du måste väl se vad det var som viktigast i undersökningen - att män dör i onödan.
    Det finns en gammal devis inom nyhetsvärdering:
    Hund bet man - ingen nyhet.
    Man bet hund - nyhet.
    Det är det som är viktigt och avvikande som rubriken lyfter upp.
    Det är alltså helt okey att ha en provocerande rubriker om syftet är att uppmärksamma män ? 
    Man varför ser man aldrig rubriker för att uppmärksamma kvinnor då?

Exempelvis såhär:

Kvinnor betalar mindre i skatt, män bidrar mer till statens finanser (Så att kvinnor skall förvärvsarbeta mera och tjäna mer egna pengar)

Kvinnor dåliga på att undvika våldsamma män (Så att kvinnor inte skall bli misshandlade)
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-27 15:23:33 följande:
    Visst kan man stöta på neutrala rubriker ibland men huvudregeln är rubriker är vinklade för att framställa män som sämre än kvinnor. 
    Som någon skrev tidigare får man vara typ blind, döv och stum för att missa detta fenomen.

Du ser iaf aldrig rubriker som har uttrycker minsta kritik mot kvinnor. 
    Om media hade varit könsneutralt så hade det ju funnits i lika stor utsträckning att kvinnor kritiseras eller hur?
    Det kan alltså inte vara så enligt dig att män gör fler saker som inte är bra för samhället, och detta är viktigt att tala om och försöka åtgärda?

Som att stå för majoriteten av all vandalism, akuta skallskador, de som dör i trafiken, brott som leder till fängelsedomar osv osv osv.

Vad tror du att det kostar per år? Är det gratis?

Slår vi ut kostnaden för polisarbete och fängelser och rättsväsende baserat på nyttjandegrad mellan könen så blir det nog mer jämnt. Men där är somliga helt tysta.

Det går an för vissa att skriva om att kvinnor använder mer vård, men vilka det är som fullt medvetet kostar miljarder genom brott och skadegörelse, det vill ni inte höra talas om.

För ni är i grunden ohederliga debattörer och vägrar ta till er fakta.
  • Tukt
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-05-28 18:09:01 följande:
    Det är alltså helt okey att ha en provocerande rubriker om syftet är att uppmärksamma män ? 
    Man varför ser man aldrig rubriker för att uppmärksamma kvinnor då?

Exempelvis såhär:

Kvinnor betalar mindre i skatt, män bidrar mer till statens finanser (Så att kvinnor skall förvärvsarbeta mera och tjäna mer egna pengar)

Kvinnor dåliga på att undvika våldsamma män (Så att kvinnor inte skall bli misshandlade)
    För de flesta är det inte provocerande. Det är ren information.
    Och ditt första rubrikförslag skulle mycket väl kunna förekomma, om artikeln handlade om det.
    I det andra fallet skulle man inte, eftersom det skuldbelägger offret.
    Du ska också ha i tanke att män är markant överrepresenterade i media. Och så även i nyheter, vilket gör att man kan lätt få för sig att det är mer "negativa" artiklar om män.
  • Anonym (Nog nu!)

Hur menar du???????

Två till oss nära vänner har gått bort i cancer nyligen
    Den ena vännen en man hade fru ( lika mycket vår vän som mannen) och 3 små barn.
    Den andre vännen till oss också det en man  fick cancer och dog nyligen men hade 4 yngre barn och en fru (också vän till oss precis som mannen)

Det var fruktansvärt att följa deras kamp på nära håll mot cancern och se sorg och förtvivlan hos deras fruar, våra nära vänner och se hur ledsna deras barn har varit. Bara som barn att se sin pappa tyna bort, helt fruktansvärt!

Det är så fruktansvärt sorgligt när ändå så pass unga personer dör i cancer och efterlämnar sig familjer i sorg, inte bara barn och fruar utan deras syskon och föräldrar och alla vänner m.fl..

Och då påstår du att män drar sig för att söka hjälp för att dom annars förlorar respekten hos kvinnor??????

Allvarligt!!!!!!
    Tror du att deras fruar och andra kvinnor inte respekterade dom när dom sökte vård? 

På riktigt????? tror du att deras fruar, döttrar, mammor och systrar skulle tycka att dom var macho för att dom inte sökte vård?
    eller att dom inte respekterade dom lika mycket när dom sökte vård??
    På allvar tror du det ?????

Jag blir så jävla provocerade av det du skriver.
    Vi har suttit med två gråtande änkor och tagit hand om förkrossade barn.
    Vår dotter är nära vän med en av döttrarna och dom gick i lågstadiet när detta hände och dottern var ofta hemma hos oss och var så ledsen och saknade sin pappa. 

Våra två nära vänner har gått bort i cancer och du har mage att sitta och skriva om att kvinnor ser ner på män som söker vård????
    Våra två tjej kompisar skulle göra allt för att få ha kvar sin män.
    Du vet absolut ingenting om vad dessa kvinnor anser om macho män eller ej.

Det är skamligt att du ens kan påstå att kvinnor inte respekterar sina män som söker vård.

Vet du vad, min pappa tillhörde också den gamla stammen män som inte sökte vård i tid innan han gick bort, även min svärfar drog ut på det och även han gick bort i cancer, kanske hade han levat om han sökt vård i tid det vet vi inte, han var över 70 år.
    Vet du alla kvinnor jag känner min svärmor, mamma, svägerskor på bägge sidor.
    tycker precis tvärtom vad du säger, vi tyckte att pappa och svärfar skulle ha sökt vård långt tidigare och tyckte det var dumt att inte söka vård.

Vet inte en enda människa som tycker att det är macho att inte söka vård när man är sjuk. Vem vill att någon man tycker om ska vara sjuk, ha ont eller tom dö för att dom inte söker vård.

Känner du verkligen en enda kvinna som skulle säga att det är macho att inte söka vård när man behöver?? 

Du verkar bli imponerad av din pappa inte sökte vård, de flesta kvinnor skulle inte alls tycka att det var macho utan istället säga åt honom att söka vård och tycka att det vore det rätta och bästa för honom.
  • Anonym (Geomberga)
    Tukt skrev 2025-05-28 18:22:17 följande:
    För de flesta är det inte provocerande. Det är ren information.
    Och ditt första rubrikförslag skulle mycket väl kunna förekomma, om artikeln handlade om det.
    I det andra fallet skulle man inte, eftersom det skuldbelägger offret.
    Du ska också ha i tanke att män är markant överrepresenterade i media. Och så även i nyheter, vilket gör att man kan lätt få för sig att det är mer "negativa" artiklar om män.
    Så rubriken som avsåg män är inte provocerande, i det fallet är det är ren information. 

Men om man vill skydda kvinnor från misshandel genom en provokativ rubrik då är det istället provocerande för kvinnor och därmed inte tillåtet. 

Tycker du själv att det sättet att resonera är jämlikt eller går det egentligen ut på att svartmåla män och hylla kvinnor genom att tillämpa en feministagenda?
  • Anonym (Mimmi)

Fick du ärva din fars offerkofta?
  • vargbjörn

Jag tror definitivt inte det handlar om vilken roll mannen eller kvinnan har utan vilken respekt man har för varandra och det får man bara när man vågar lita på varandra. Så spm när man lämnar gården och åkerbiväg och kommer tillbaka och allt har funkat . Eller som när man låter någon åka och den kommer tillbaka och håller sitt löfte. Kort sagt. Det handlar om att vpga lita på någon. 

• Anonym (BS)
    Anonym (XY) skrev 2025-05-28 10:11:10 följande:
    Det är just rubriksättningen som är negativ. Män=sämre, kvinnor=bättre, det är väldigt vanligt att man uttrycker sig så i svensk media nuförtiden. De tvingar på oss stereotypa bilder som i förlängningen gör att den generella manssynen är att män är odugliga på så gott som allt. 
    Men män är ju generellt sett värdelösa på att söka sjukvård. De ska vara mer eller mindre döende för att gå till doktorn. 

Mina barns far har mått mer eller mindre dåligt i flera år, blodsockerfall och orkeslöshet i perioder. Det var först när han fick en aktivitetsklocka och blev andfådd med rusande puls av att gå 150m på plan mark till bilen som han frågade mig om han kanske skulle åka till närakuten. Jag hade ju bara bett honom om att boka tid hos doktorn i flera år. 

Resultatet av besöket hos närakuten blev en tripp till sjukhuset, kraftig anemi, inlagd i flera dagar och tre eller fyra påsar med blod. Sen uppföljning, medicinering och påfyllning med nya transfusioner i typ 2 månader innan det stabiliserade sig på en normal nivå igen. Men han hade lika gärna kunnat dö pga att hjärtat fick jobba så hårt med att syresätta kroppen. 

Rent generellt så är män i sämre skick när de söker vård just gör att de är (verkar vara) fullständigt livrädda för läkare. 

Vad gäller cancer är det ju också som så att för kvinnor så finns det två frivilliga screenings, cellprov och mammografi, som erbjuds. Plus att kvinnor uppmuntras att känna igenom brösten varje månad för eventuella knölar. Kvinnor är mer uppmärksamma på konstiga leverfläckar (det var mormor som misstänkte melanom hos morfar och fick honom till läkaren, den var som tur var inte malign). 

Det betyder inte att män är värdelösa, men de har lite att lära av kvinnor på det viset (gud förbjude att man säger att män har något att lära av kvinnor).
Svar på tråden Hur löser vi kvinna vs man konflikterna?