Rosen3 skrev 2025-06-30 18:07:35 följande:
Lyckades få ett ultraljud vecka 29 (alltså i gravvecka 7+6) efter många om och men. Läkaren hade lovat mig att få en tid efter vecka 7+0 med min bakgrund av alla missfall. Så skönt!
Åh va skönt! 🙏🏼🙏🏼
Monki19 skrev 2025-06-30 18:02:24 följande:
Grymt med provtagningarna!
Jag betalar privat mottagning för nipt! Är 32 år.
Jag lyckades boka VUL i Lund vecka 30 i samband med vår semester i Skåne 🤞🤞🤞
Ja så skönt! så bra 🥰
Anonym (Ardna) skrev 2025-06-30 18:08:05 följande:
Så skönt att åtminstone få blodproven 🥰 men nu är de nog så höga att dubbleringstiden är längre ☺️
Fostret läcker ut DNA till vårt blod och vid 10+0 och framåt så är det i tillräckli mängd för att de ska kunna plocka ut det och på så sätt hitta kromosomavvikelser och vad det är för kön. Så man tar ett blodprov och 1-2 veckor senare får man svar.
Vi gör det privat och får betala 6000 ink ultraljudet. Förra gången gjorde vi bara nipt för att jag vägrade kub. Vill inte ha en sannolikhetssiffra att noja över.
Nu berättade dock min bm att hon haft en patient som gjort både Nipt och kub där enbart kub gjort utslag på turner syndrom. Därför kommer vi nog ändå göra kub men att vi inte skulle få någon siffra utan bara om det var låg risk eller inte. Jag är ändå 32 så är rädd att åldern ska ge sämre siffror och mina nerver klarar verkligen inte att få en siffra att googla sönder.
Men egentligen är Nipt väldigt säkert, men säkerheten är större på ds och två till som är vänligast än vad den är på Turners.
Ja jag tänkte kolla med ChatGPT gällande om stegringen är normal, går ju in i vecka 6 imorgon🥰 för gyn sade att hon kanske inte hinner kika på det innan semestern.
Ah okej! Jag har konstigt nog inte läst på om kub så mycket (har ju inte ens varit i närheten av de tidsmässigt), förutom att vissa regioner inte verkar erbjuda det. Nipt känns nästan givet att göra, jag är också 32 ☺️