• Anonym (Man)

Är jag en dålig sambo?

Hej.
    jag är man 30+ som levt med min sambo i tre år nu.
    min sambo är ofta på dåligt humör och jag förstår ibland inte varför. Jag arbetar väldigt mycket och åker oftast hemifrån vid 08 på morgonen och kommer hem runt 22-23 på kvällen. De här upprepas mer eller mindre alla dagar i veckan.
    ofta så är jag på jobbet och sen måste jag ta hand om alla saker jag har i garaget. Så jag blir ofta där till rätt sent på kvällen och orkar då kanske vara vaken i en timme. Min sambo tycker jag inte prioriterar henne alls. Hon kan väl besöka mig i garaget istället för att bara sitta hemma istället tänker jag? När jag kommer hem blir hon sur för att jag vill att hon ska lägga ifrån sig de hon höll på med. Jag värnar ju bara om vår tid och tycker hon kan göra alla måsten när jag inte är hemma. När jag kommer hem vill jag att hon ska fokusera på oss.

Nu på senaste har jag märkt att min sambo tar mer avstånd och verkar inte intresserad av mig längre. Hon har barn sedan tidigare så hon är med dom jätte mycket nu istället. Jag tycker om barnen och skulle t.o.m. kunna adoptera dom om det gick.

jag försöker bara ordna allt i livet så jag också kan skaffa barn med henne sen. Men jag måste ju bli klar med alla projekt först. Hon förstår inte alls de resonemanget jag har. Hon skaffade barn väldigt tidigt när allt var kaos men har gjort det bra trots det med karriär och allt. 

• Svar på tråden Är jag en dålig sambo?
  • Anonym (Bert Kärt)

Det låter som om du är väldigt upptagen av vad du vill själv, vad du lägger din tid på, hur du vill att hon ska anpassa sig till dig. Är du hemifrån 8 till 23 och sen går ner i garaget? Det låter märkligt. Inte undra på att hon tröttnar.

Kärlek och relationer behöver först och främst en enda sak: Tid. Om du vill rädda ert förhållande så måste du tänka om och satsa på henne och barnen.

• Anonym (Man)
    Anonym (Bert Kärt) skrev 2025-05-09 15:02:12 följande:

Det låter som om du är väldigt upptagen av vad du vill själv, vad du lägger din tid på, hur du vill att hon ska anpassa sig till dig. Är du hemifrån 8 till 23 och sen går ner i garaget? Det låter märkligt. Inte undra på att hon tröttnar.

Kärlek och relationer behöver först och främst en enda sak: Tid. Om du vill rädda ert förhållande så måste du tänka om och satsa på henne och barnen.

Jag åker direkt från jobbet kl 16 till garaget. Jag har inte garaget hemma utan några mil från vårt hem.
    ja men jag gör det här för oss och vår framtid. Och om jag investerar mycket tid nu så kommer jag förhoppningsvis ha jätte mycket tid sen till familjen.
  • Anonym (Ja)

Ja, du lever ditt eget liv och sen ska hon stå till förfogande när du har några minuter över kl 23. Varför är du sambo med någon du inte träffar och prioriterar? 

• Anonym (Bert Kärt)
    Anonym (Man) skrev 2025-05-09 15:24:28 följande:
    Jag åker direkt från jobbet kl 16 till garaget. Jag har inte garaget hemma utan några mil från vårt hem.
    ja men jag gör det här för oss och vår framtid. Och om jag investerar mycket tid nu så kommer jag förhoppningsvis ha jätte mycket tid sen till familjen.
    Nja, jag tror inte riktigt på det där. Särskilt när det gäller barn så är det "här och nu" som gäller. Plötsligen är de vuxna och flyttar hemifrån.

Och plötsligen känner sig din fru så försummad att hon också flyttar.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Man) skrev 2025-05-09 15:24:28 följande:
    Den korrekta ordningen är:

- Jobbet
    - Hem till familjen 
    - Garaget efter att ha skött hushållssysslor, nattat barn etc. 

När umgås du med dessa barn tex som du påstår dig älska så pass att du skulle kunna adoptera dem om du spenderar all tid antingen på jobbet eller i garaget? 
  • Anonym (U)

Om du bara umgås en timme om dagen med din sambo, alltså 7 timmar i veckan, är du en värdelös sambo.

Vad gör du i garaget och vad har du för projekt? 

• Anonym (Kvinna ......)

Ja vore du min sambo hade det inte hållit länge. Du är mer än en dålig sambo, du är usel och borde såklart leva ensam tills du är klar med  alla dina viktiga projekt och har tid för en relation och barn. Låter som att hon är less på dig och på väg bort. Får hoppas på det så hon inte kastar bort fler år på något som inte är något alls. Sköt ditt och låt henne träffa någon som VILL vara med henne.

• Anonym (Ja tyvärr!!)

Ja, tyvärr är du en dålig sambo som tänker bara på dig själv!
    Vad gör du i garaget som är så viktigt för ert förhållande?
    Att du jobbar 8 - 16 är ju normalt men sedan garaget 16 - 23 och efter det vill du att din sambo ska lägga ifrån sig sitt för att ägna sin tid till dig.
    När ska du ägna tid åt henne?

• Anonym (Man)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-09 15:51:51 följande:
    Den korrekta ordningen är:

- Jobbet
    - Hem till familjen 
    - Garaget efter att ha skött hushållssysslor, nattat barn etc. 

När umgås du med dessa barn tex som du påstår dig älska så pass att du skulle kunna adoptera dem om du spenderar all tid antingen på jobbet eller i garaget? 
    ja barnen tycker om mig väldigt mycket men de enda som de anser dåligt med mig är att jag inte är hemma så mycket. Vilket jag tycker är jätte tråkigt. ibland får jag känslan att jag inte är välkommen hem. Men min sambo säger att det är pga dom inte känner mig längre. Men jag vet inte hur jag ska lösa situationen. De är ju jätte mycket som behöver ordnas upp i mitt liv. Sommarbilen måste jag laga annars kan vi ju inte använda den exempelvis.

ibland vill jag inte åka hem för att de känns så tråkigt att min sambo inte gör något roligt. Då blir jag sittandes med mobilen och då känns det som jag slösar bort livet. Då kan jag ju lika gärna ta tag i mina projekt.
  • Anonym (Lol)

Kul fredagstråd - eller inte.

Svar på tråden Är jag en dålig sambo?