Anonym (Mannen) skrev 2025-05-12 00:55:15 följande:
Alla relationer är olika. Det är inte fel att kolla med sin partner om det passar att man åker på en fiskeresa en viss helg eller vad det kan vara. Är barnen i en viss ålder då de behöver en vuxen hemma hela tiden kanske det inte passar för att ens partner inte orkar eller kan ta barnen en hel helg.
Min sambo har exempelvis kroniska sjukdomar och utmattning. Det gör att hon behöver återhämtningstid nästan varje dag. Och under vissa perioder behöver jag ta barnen större delen av dagarna.
Det vuxna är att inte ha bestämda åsikter samt att vara öppen för att olika par gör på olika sätt.
Ja har man kommit överens om att det finns omständigheter som gör att båda har veto i saker som ska göras är det väl så.
Den jag besvarade menade dock att det är fundamentalt att båda måste vara med för att planera allt.
Sen står jag fast vid att i en sund relation med långsiktiga perspektiv ska du själv kunna planera in dina egna aktiviteter utan att fråga, det är om något ännu viktigare om du i övrigt får bära mer av ansvaret resten av tiden.
Men du har rätt i att det är vår och ens ensak- och jag kom bara med motargument till motsatsen