• Anonym (Hon)

Pojkvän upprörd över spa

Igår fick jag ett infall och bokade spa för mig. Behöver verkligen hitta ett sätt att slappna av. Pojkvännen sa inte så mycket tills han kollade deras hemsida och insåg att alla paket egentligen inkluderar två och nu är han upprörd över att han inte får följa med... jag hade inte en tanke på att han ens skulle vilja, men oavsett så vill jag gå själv...

Hur hade ni känt det i hans sits?

• Svar på tråden Pojkvän upprörd över spa
  • Anonym (Paraply)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-12 21:34:51 följande:

Han ger sig visst inte, nu tog han upp det igen och försöker sälja in hur mysigt det skulle vara att gå på det tillsammans...

Kan du inte säga att du behöver egentid denna gången, men att ni kan boka in någon dag längre fram ihop att gå på spa tillsammans? 
  • Anonym (Kim)

Du har kunnat kommunicerat med honom innan du bokade. Förklara att du behövde egentid osv. Nu är du snudd på taskig. Sedan kikar han på spat och inser att det ä fokus på par. Vem åker du och delar detta med? Nej det där blev inte bra. Gör om och gör rätt. 

• nihka
    Anonym (Trötter) skrev 2025-05-11 18:49:29 följande:
    Så det är ett dygn som är gränsen? Om hon hade velat göra en aktivitet som tagit mer än 24h på egen hand så måste hon be om lov?
    Om man bor ihop ska man givetvis tala om att man inte kommer hem på natten och har man yngre barn ska man givetvis "be om lov" så man är överens om vem som tar hand om barnen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Mannen) skrev 2025-05-12 00:44:34 följande:
    I en sund relation bryr man sig om varandra. Det betyder inte att man ska låta bli att göra saker själv men man ska inte heller strunta i varandra. Man behöver bekräfta varandras känslor.
    Jo, hon ska strunta i hans barnsliga reaktion. Att hon vill åka på spa ensam och bokar in några timmar på egen hand är verkligen inget att bli upprörd över. Han får acceptera att hon vill ha egentid och inte försöka tvinga sig på.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-12 21:34:51 följande:

Han ger sig visst inte, nu tog han upp det igen och försöker sälja in hur mysigt det skulle vara att gå på det tillsammans...

Ja? Det är väl inte så konstigt. Tycker inte alls att du behövde stämma av med honom, eller ta med honom eller vad som, men det är ju udda att inte påpeka situationen? Hade det varit så krångligt att berätta att du tänker gå på spa, och du vill gärna gå till x spa, och av någon outgrundlig anledning kan man bara boka för två, vilket låter som en absurd affärsidé med visst. Så ja, du måste betala mer än du kommer nyttja, men du tycker att det känns värt det, även om du vill gå själv. 

Det handlar inte om att be om tillåtelse, men att kommunicera och se hur den andre kan uppfatta situationen. Speciellt nu när han blivit upprörd av det bör du ju ta upp det, att nej, du vill fortfarande inte gå tillsammans den här gången, men att ni kan boka in ett annat tillfälle tillsammans eller vad som. Man behöver liksom inte krångla till det för sig själv. 
  • Anonym (Blondie)

Brukar ni göra det mesta tillsammans
    Isåfall kan jag förstå att han blir förvånad.

Jag hade också blivit förvånad och undrat om jag gjort något galet, men det är mest för att vi faktiskt gör i stort sett allt tillsammans. Med undantag av jobbrelaterade evenemang.

Nu bor vi förstås inte ihop och lever under samma tak, vi umgås mest över helgerna fre-måndag. Det har vi gjort i åratal, ett perfekt sätt att inte tröttna!

• Anonym (Hon)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-12 22:02:01 följande:

Du har kunnat kommunicerat med honom innan du bokade. Förklara att du behövde egentid osv. Nu är du snudd på taskig. Sedan kikar han på spat och inser att det ä fokus på par. Vem åker du och delar detta med? Nej det där blev inte bra. Gör om och gör rätt. 

Han har vetat länge att jag behöver tid för att bara slappna av. Jag har pratat om att boka massage länge, men nu blev det spa istället. Så mycket "fokus på par" är det inte, men det ingår två i priset.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Blondie) skrev 2025-05-13 05:30:06 följande:

Brukar ni göra det mesta tillsammans
    Isåfall kan jag förstå att han blir förvånad.

Jag hade också blivit förvånad och undrat om jag gjort något galet, men det är mest för att vi faktiskt gör i stort sett allt tillsammans. Med undantag av jobbrelaterade evenemang.

Nu bor vi förstås inte ihop och lever under samma tak, vi umgås mest över helgerna fre-måndag. Det har vi gjort i åratal, ett perfekt sätt att inte tröttna!

Nej det brukar vi inte. Vi har distansförhållande och träffas när det fungerar med barn och jobb etc.
  • Anonym (herregud)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-05-12 01:07:13 följande:

Hur jag hade känt i hans sits beror på hur relationen är i övrigt.

Jag har varit i relationer där min partner inte betett sig på ett sätt som skyddar relationen. Exempelvis tagit emot inviter från andra män eller kommunicerat mycket med män som visat ett intresse. Det har också saknats en riktig öppenhet.

I en sådan relation så kan självkänslan och tilliten sakta brytas ned. Och då hade jag kunnat tycka att var suspekt att min partner åkte på SPA där det bara gick att boka in par.

Men hade jag varit i en bra relation så hade jag inte brytt mig. Däremot har jag inte varit med om att någon av mina partners inte tillfrågat mig om jag vill följa med. En annan sak blir det också om min partner vill åka på något med sina väninnor. 

bra skrivet.
  • Anonym (herregud)

Till TS: hoppas han inte kväver dig bara. Du hade ju en historia av relationsvåld. 

Svar på tråden Pojkvän upprörd över spa