Anonym (3) skrev 2025-05-15 22:02:41 följande:
Det har du rätt i. Men det är en funktionsnedsättning.
En av mina styrkor är att jag är bra på naturvetenskap.
En av lärarna på gymnasiet sa att det var den bästa uppsatsen någonsin hon/han hade läst. Det är ju bra...
Men systemet är byråkratiskt. Väldigt stelbent och byråkratiskt. Jag vet att alla gymnasieelever måste förhålla sig till dessa poäng.
Men jag hade det inte lätt i skolan. Jag trivdes inte.
Jag saknade 50 poäng för att få ett godkänt slutbetyg.
Dessa 50 poäng förstörde mitt liv.
Varför ska 50 poäng förstöra mitt liv?
Varför räknades inte att det var den bästa jag hade läst?
Jag hade överlag bra betyg, men skippade helt ett ämne för att jag var nykär och kunde träffa henne just då dom gångerna på veckan 😂
Min poäng är att när jag väl ville studera var det ju bara att ta ett ämne på komvux två månader, så hade jag de där 50 saknade poängen.
Fastna inte i gamla ursäkter inför dig själv, kom till insikt i att det gör ont och är tungt att vara människa emellanåt, men det är bara att vada vidare i skiten så når man gläntor av ljus med mer täta mellanrum ju mer du vadar.
Ta en riktning utan att överanalysera. Vid den här punkten är allt bättre än att stå still. Jag var fast med ett jobb jag avskydde, fastkedjad av ekonomisk börda och familjärt ansvar, rätt många år kände jag så. Sen såg jag den gamla mediokra filmen med jim Carrey, yes man. Provade det spåret, jag sa bara ja till allt oavsett om det var en fika med en kusin jag aldrig gillat eller en reklam för någon konsert jag aldrig annars skulle gått på i brevlådan.
visst, jag höll på så en liten stund, och tyckte väl inte då att det gav något. Men i retrospektiv var det då det ändå vände, inte för att jag sa ja till vilken skit som helst, utan för att jag helt enkelt bytte förhållningssätt. Jag bröt gamla mönster, och det i sin tur gjorde det lättare att bryta andra. Det vart ingen saga i disneymaneér, men nog fan har jag fått ett liv jag trivs bättre med.