• Anonym (3)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Ja, kan man det?
    Jag mår extremt dåligt. Så dåligt att jag funderar på självmord. 
    Om jag dör av hög ålder, så har jag många decennier kvar att leva. Och det orkar jag inte. 
    Jag försöker bli glad. Det har gått snett för min del. Men jag har grejer att vara tacksam över. 

Hur blir jag glad?

• Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?
  • tussann

Har du några intressen? Någon hobby du mår bra av att hålla på med? Försök hitta nåt som du tycker om att göra.

Du säger att du pratat mycket med psykolog etc, men har du någon nära vän du kan prata om ditt mående med? Hur skulle du känna inför att försöka hitta en ny vän? Jag vet att det kanske inte är så lätt att bara hitta en ny vän hur som helst och jag vet inte hur social du är som person.. men det hade kanske kunnat hjälpa annars Glad

• Anonym (3)
    tussann skrev 2025-05-14 23:30:12 följande:

Hur skulle du vilja leva ditt liv? Vad är det som fattas i ditt liv för att du ska känna dig lycklig? Eller är det nåt i ditt liv som gör dig olycklig? Mitt bästa råd är nog att ta små steg hela tiden mot det liv du vill leva. Men sen är väl också det lättare sagt än gjort..

Jag tror inte att man bara kan välja att vara lycklig men däremot kan man välja att göra nåt åt sin situation. Det krävs såklart viljestyrka, vilket kanske inte finns där när man är i botten. Har du något stöd runt omkring dig? Någon att prata med?

Mycket bra frågor, tack. 
    Jag försöker göra något åt mitt liv. Förra året kom jag in på en utbildning. Utan att bli reserv. När jag kom in så var jag osäker på om jag skulle tacka ja eller nej. Jag kände extrem stor vånda och ångest. 
    Sedan kände jag ännu mer ångest och vånda när jag inte visste om jag skulle söka sjukersättning eller inte. Jag ändrade mig hela tiden. 
    Det var ett jättetufft beslut. 
    För även om jag söker sjukersättning, så är det inte säkert att man får det. 
    Fan vad mycket ångest jag hade. 

Det skulle göra mig lycklig. Att leva. Att studera. Att bli något. Men jag är lite för gammal för det. Plus att jag är för förstörd nu. Och traumatiserad.
  • Anonym (3)
    tussann skrev 2025-05-15 19:00:16 följande:

Har du några intressen? Någon hobby du mår bra av att hålla på med? Försök hitta nåt som du tycker om att göra.

Du säger att du pratat mycket med psykolog etc, men har du någon nära vän du kan prata om ditt mående med? Hur skulle du känna inför att försöka hitta en ny vän? Jag vet att det kanske inte är så lätt att bara hitta en ny vän hur som helst och jag vet inte hur social du är som person.. men det hade kanske kunnat hjälpa annars Glad

Har inga intressen. 
    Har ingen hobby. 
    Har ingen nära vän. :( 
    Pga min äckliga autism. 
    Fan ta detta. 
  • tussann

När du säger att du vill studera, handlar det om att du vill ha en utbildning och ett yrke du trivs med eller tycker du bara om att läsa och lära dig nya saker? Kanske måste du inte gå en utbildning som ofta orsakar stress och ångest. Läs och lär dig saker på egen hand om du tycker att det är kul. Utan någon press på betyg, tentor och allt vad det innebär att studera i skola. Fördjupa dig i böcker och ämnen som intresserar dig och gör det i din egen takt. Hitta människor online i olika forum eller grupper som är intresserade av samma saker och diskutera.. kanske hittar du några vänner på samma gång Glad

• Anonym (3)
    tussann skrev 2025-05-15 19:48:28 följande:

När du säger att du vill studera, handlar det om att du vill ha en utbildning och ett yrke du trivs med eller tycker du bara om att läsa och lära dig nya saker? Kanske måste du inte gå en utbildning som ofta orsakar stress och ångest. Läs och lär dig saker på egen hand om du tycker att det är kul. Utan någon press på betyg, tentor och allt vad det innebär att studera i skola. Fördjupa dig i böcker och ämnen som intresserar dig och gör det i din egen takt. Hitta människor online i olika forum eller grupper som är intresserade av samma saker och diskutera.. kanske hittar du några vänner på samma gång Glad

Tack, bra förslag. 

Jag vill studera för att jag vill ha ett yrke. 
  • Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-05-15 18:32:51 följande:
    Jag försöker bli lycklig. Men jag kan inte. 
    Hjälp mig.
    Du måste först identifiera känslan för att kunna återskapa den i andra situationer. Förstår du vilken känsla jag menar i exemplet? En känsla av välbehag.

Andra situationer känslan kan infalla sig. Du stänger av bilmotorn efter en lång bilfärd och tar en suck.
  • Anonym (Tanke)

Du kanske behöver trauma behandling?

Det går inte att väga lycka, och det som gör någon lycklig gör någon annan olycklig.

Och svårigheter går aldrig att jämföra oavsett vad det är som man gått igenom, eftersom vi alla svarar olika på trauma och har individuella upplevelser, fungerar olika. 

Känner du sig olycklig, så är det okej. Börja med att försöka acceptera den känslan och ta hand den. Reflektera kring den och sluta tänka på att du måste bli lycklig?Utan försök istället att bara göra det som får dig att må bra. Det kan vara en liten sak varje dag, det behöver inte vara så stort. I slutänden är det alla dom små stunderna som blir livet. 

• Anonym (på sätt och vis)

Jag skrev i en annan tråd om att vi jagar lycka för att vi tror att vi annars är olyckliga och att livet inte "gills" om man bara är nöjd.

Jag tror dock att vi kan välja på sätt och vis, både att vara lyckliga och att vara olyckliga. Vi kan inte välja vad som händer oss pga yttre omständigheter, vi kan inte käna vad vi känner spontant och instiktivt, men det vi kan välja är vad vi gör med våra öden och våra känslor på längre sikt än "här och nu". Och ja, det är skitsvårt, men det går.

Jag har inte heller levt det bästa livet. Våld av olika slag hemma, våld av olika slag i skolan. Jag gick ut nian med 5 betyg totalt. Jag har inte gått gymnasiet (än, jag jobbar på det också). Jag är också stamkund hos psyk. 

Det som har hjälpt mig mycket är att hålla H:na i huvudet och göra något, vad som helst, för alla varje dag, även om det bara är 2 minuter. Hemmet, Hobby, Hälsan (den fysika), Hälsan (den mentala). Även om jag har en dålig dag och det bara betyder att jag diskar glaset jag just druckit ur, tar mina mediciner, sjunger blinka lilla stjärna och tar en bild ut genom fönstret. Jag vet att jag mår bättre om jag kan kryssa av alla fyra sakerna.

• Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-15 19:29:39 följande:
    Har inga intressen. 
    Har ingen hobby. 
    Har ingen nära vän. :( 
    Pga min äckliga autism. 
    Fan ta detta. 
    Det är inget fel i att ha autism. Försök istället att se det som en styrka än en svaghet, du har troligtvis egenskaper som många inte har som du kan utveckla till din fördel. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Tanke) skrev 2025-05-15 20:30:06 följande:
    Det är inget fel i att ha autism. Försök istället att se det som en styrka än en svaghet, du har troligtvis egenskaper som många inte har som du kan utveckla till din fördel. 
    Det har du rätt i. Men det är en funktionsnedsättning. 
    En av mina styrkor är att jag är bra på naturvetenskap. 
    En av lärarna på gymnasiet sa att det var den bästa uppsatsen någonsin hon/han hade läst. Det är ju bra...
    Men systemet är byråkratiskt. Väldigt stelbent och byråkratiskt. Jag vet att alla gymnasieelever måste förhålla sig till dessa poäng. 
    Men jag hade det inte lätt i skolan. Jag trivdes inte. 
    Jag saknade 50 poäng för att få ett godkänt slutbetyg. 
    Dessa 50 poäng förstörde mitt liv. 
    Varför ska 50 poäng förstöra mitt liv? 
    Varför räknades inte att det var den bästa jag hade läst?
Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?