• Anonym (3)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Ja, kan man det?
    Jag mår extremt dåligt. Så dåligt att jag funderar på självmord. 
    Om jag dör av hög ålder, så har jag många decennier kvar att leva. Och det orkar jag inte. 
    Jag försöker bli glad. Det har gått snett för min del. Men jag har grejer att vara tacksam över. 

Hur blir jag glad?

• Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?
  • Anonym (Q)
    OGjanne skrev 2025-05-17 00:16:49 följande:

Är deltagande i tråden på riktigt övertygad om att det går att välja lycka?
    Är det inte lekfullhet, nyfikenhet, ödmjukhet grundinställningen som sedan i nästa steg blir lycka?
    Jag tror att förväntningarna i "de för givet tagna sanningarna" bör sakna romantiserande tankar och värderingar för att jag per se skulle ha en lägre "tröskel" in i nyfikenhet när jag slår upp mina klarblå på morgonen. Med något ödmjukare inställning till min nästa tycker jag också gör jättestor skillnad i vardagen.
    Men personligen upplever jag ändå inte att lycka kan vara ett val. Det är snarare påminnelser om ovan nämnda personlighetsdrag som är hörnstenen när den där kalla känslan uppstår i magen. Det kräver alltså sänkta förväntningar på allt och alla runtomkring mig som skapar förutsättningar för lycka att krypa på mig. Problemet blir då att jag med mina sänkta förväntningar blivit lite mer pessimistisk. Krävs inte pessimism för att de ska bli lättare att slippa besvikelse och undvika dömande?
    Är då pessimism lyckans smed? 

Du är din egen lyckas smed. Det är du och bara du som ansvarar för det. Lev vidare med pessimismen. Den måste du lämna bakom dig för att komma framåt. Mot ett mer balanserat liv. Svackor och skit ingår i att vara människa. Ta hjälp utifrån för stöd och verktyg. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-17 18:42:28 följande:

Vill du bli hjälpt? Vågar du ta emot hjälp? Du anser att vården inte är till någon hjälp. Hur ser det optimala scenariot ut för att du ska må bra. Vad behövs. Ett reflektion du behöver göra är att ingen gör det åt dig. Ingen lägger en färdig paketlösning i ditt knä. Det är bara du själv som kan ta tag i det.

Det jag behöver för att må bra: en vettig sysselsättning. Har som sagt kommit in på en utbilding. Kommer inte klara den. Men ska ge järnet. För vad annars händer? Att leva ett liv i passivitet? Att leva ett liv i sjukpensionärsliv? Det mår jag så otroligt dåligt utav. Det hade faktiskt inte behövt bli såhär. För när jag gick i skolan så mådde jag inte bra. Jag kände mig annorlunda. Och jag var annorlunda. Jag har Asperger. Det var en fruktansvärt upplevelse att gå i skolan och känna sig annorlunda. Plus att vara livrädd för att bli mobbad, igen. 
    Varför tar jag då upp detta med skolan? Jo, för att det var det som förstörde mitt liv. Jag var 50 poäng iväg från att få ett godkänt slutbetyg. Skolan var oerhört tuff. Möten hos rektorn hela tiden. Livrädd för att bli mobbad. Minderväderskomplex. 
    Om jag hade fått ett godkänt slutbetyg, livet hade blivit annorlunda? Förmodligen. Det är fruktansvärt. Alla gymnasieelever måste förhålla sig till dessa 50 poäng. Men det är så stelbent och äckligt. Fyrkantigt. Varför räknas det inte att en uppsats som en lärare sa att det var den bästa jag hittills läst? 
    Plus jag failade medvetet en kurs för att passa in. Dumt jag vet, men jag vill passa in.
  • Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-17 08:52:57 följande:
    Habiliteringen kan inte hjälpa mig. De kan ju inte hjälpa mitt mående. 
    Hab tycker jag är dålig om man har AS. De kan ju bara ge timmerstockar eller dylikt. Och jag är ju inte behov utav den hjälpen. 

Mitt liv är verkligen tvärförstört. 
    Så tråkigt. Kanske kan söka efter någon privat samtalskontakt annars, om det inte funkar med habiliteringen och psykiatrin. Gå via din vårdcentral och söka någon som är bra. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Tanke) skrev 2025-05-17 23:49:18 följande:
    Så tråkigt. Kanske kan söka efter någon privat samtalskontakt annars, om det inte funkar med habiliteringen och psykiatrin. Gå via din vårdcentral och söka någon som är bra. 
    Anonym (Tanke) skrev 2025-05-17 23:49:18 följande:

Tack för tips. 
  • Anonym (SA)

Som vanligt så patetiska svar och värdelösa råd! Nej, man kan inte välja lycka. Då hade väl alla gjort det?? Man kan inbilla sig att man är lycklig, men hur länge håller den lögnen?? "Det finns hjälp att få!"... Tillåt mig att fnissa. Eller rättare sagt asgarva. Vilken värld lever ni i som tror det????
    Jag befinner mig i samma situation som ts. Lycka är inget man hittar runt hörnet. Oavsett hur man mår, vad man önskar, vad man har för intressen. Man kan inbilla sig att man blir lyckligare av olika saker, men ställer istället till ett helvete för sig själv! Man blir aldrig lycklig om man hamnat i det här. "Jag vill ha en hund! Näe. Inte lycklig. Jag behöver en hund till! Nej. Jag behöver 15 hundar! Och ett hus. Och en man. Och en utbildning. En utbildning till. Ett jobb. Jag vill bli chef. Jag vill ha ett barn. Eller 4 barn. Eller det eller det eller det eller det eller det!". Man kommer aldrig känna lycka! Man söker något man aldrig kommer hitta. Till slut orkar man inte längre.

• Anonym (Baret)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-18 23:24:17 följande:

Som vanligt så patetiska svar och värdelösa råd! Nej, man kan inte välja lycka. Då hade väl alla gjort det?? Man kan inbilla sig att man är lycklig, men hur länge håller den lögnen?? "Det finns hjälp att få!"... Tillåt mig att fnissa. Eller rättare sagt asgarva. Vilken värld lever ni i som tror det????
    Jag befinner mig i samma situation som ts. Lycka är inget man hittar runt hörnet. Oavsett hur man mår, vad man önskar, vad man har för intressen. Man kan inbilla sig att man blir lyckligare av olika saker, men ställer istället till ett helvete för sig själv! Man blir aldrig lycklig om man hamnat i det här. "Jag vill ha en hund! Näe. Inte lycklig. Jag behöver en hund till! Nej. Jag behöver 15 hundar! Och ett hus. Och en man. Och en utbildning. En utbildning till. Ett jobb. Jag vill bli chef. Jag vill ha ett barn. Eller 4 barn. Eller det eller det eller det eller det eller det!". Man kommer aldrig känna lycka! Man söker något man aldrig kommer hitta. Till slut orkar man inte längre.

Man kan ju vända på det. Alla har förmågan att välja olycka.
  • Anonym (3)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-18 23:24:17 följande:

Väldigt bra skrivet. 
  • Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-05-19 00:28:15 följande:
    Väldigt bra skrivet. 
    Vad tycker du är bra med det som står i inlägget?
  • Anonym (3)
    Anonym (Baret) skrev 2025-05-19 00:37:58 följande:
    Vad tycker du är bra med det som står i inlägget?
    Att det är klockrent. Sant. 
  • Anonym (Baret)
    Anonym (3) skrev 2025-05-19 01:40:52 följande:
    Att det är klockrent. Sant. 

Kan du förklara närmare? Det jag läser är ett aggressivt inlägg med bitter ton. Ska man analysera inlägget så pekar det på att lycka faktiskt är ett val även om början i princip avfärdar det. Att då lycka är en inställningsfråga. Det är ett inlägg med dubbla budskap och inte alls klockrent.

Det som gör mig orolig är att du eftersträvar negativism. Och att det är därför du tyckte om inlägget. Har sett några människor som har en inneboende självsabotör. De gör allting fel omedvetet/ medvetet för att känslan som infinner sig när man misslyckas, känslan av att få andras medlidande skänker en sorts form av tillfredsställelse. Känslan av välbehag har då blivit felprogrammerad. Men går att ändra. Först måste man bli medveten om det.

Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?