Anonym (Q) skrev 2025-05-17 18:42:28 följande:
Vill du bli hjälpt? Vågar du ta emot hjälp? Du anser att vården inte är till någon hjälp. Hur ser det optimala scenariot ut för att du ska må bra. Vad behövs. Ett reflektion du behöver göra är att ingen gör det åt dig. Ingen lägger en färdig paketlösning i ditt knä. Det är bara du själv som kan ta tag i det.
Det jag behöver för att må bra: en vettig sysselsättning. Har som sagt kommit in på en utbilding. Kommer inte klara den. Men ska ge järnet. För vad annars händer? Att leva ett liv i passivitet? Att leva ett liv i sjukpensionärsliv? Det mår jag så otroligt dåligt utav. Det hade faktiskt inte behövt bli såhär. För när jag gick i skolan så mådde jag inte bra. Jag kände mig annorlunda. Och jag var annorlunda. Jag har Asperger. Det var en fruktansvärt upplevelse att gå i skolan och känna sig annorlunda. Plus att vara livrädd för att bli mobbad, igen.
Varför tar jag då upp detta med skolan? Jo, för att det var det som förstörde mitt liv. Jag var 50 poäng iväg från att få ett godkänt slutbetyg. Skolan var oerhört tuff. Möten hos rektorn hela tiden. Livrädd för att bli mobbad. Minderväderskomplex.
Om jag hade fått ett godkänt slutbetyg, livet hade blivit annorlunda? Förmodligen. Det är fruktansvärt. Alla gymnasieelever måste förhålla sig till dessa 50 poäng. Men det är så stelbent och äckligt. Fyrkantigt. Varför räknas det inte att en uppsats som en lärare sa att det var den bästa jag hittills läst?
Plus jag failade medvetet en kurs för att passa in. Dumt jag vet, men jag vill passa in.