• Anonym (3)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Ja, kan man det?
    Jag mår extremt dåligt. Så dåligt att jag funderar på självmord. 
    Om jag dör av hög ålder, så har jag många decennier kvar att leva. Och det orkar jag inte. 
    Jag försöker bli glad. Det har gått snett för min del. Men jag har grejer att vara tacksam över. 

Hur blir jag glad?

• Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?
  • OGjanne

Är deltagande i tråden på riktigt övertygad om att det går att välja lycka?
    Är det inte lekfullhet, nyfikenhet, ödmjukhet grundinställningen som sedan i nästa steg blir lycka?
    Jag tror att förväntningarna i "de för givet tagna sanningarna" bör sakna romantiserande tankar och värderingar för att jag per se skulle ha en lägre "tröskel" in i nyfikenhet när jag slår upp mina klarblå på morgonen. Med något ödmjukare inställning till min nästa tycker jag också gör jättestor skillnad i vardagen.
    Men personligen upplever jag ändå inte att lycka kan vara ett val. Det är snarare påminnelser om ovan nämnda personlighetsdrag som är hörnstenen när den där kalla känslan uppstår i magen. Det kräver alltså sänkta förväntningar på allt och alla runtomkring mig som skapar förutsättningar för lycka att krypa på mig. Problemet blir då att jag med mina sänkta förväntningar blivit lite mer pessimistisk. Krävs inte pessimism för att de ska bli lättare att slippa besvikelse och undvika dömande?
    Är då pessimism lyckans smed? 

• Anonym (JO)

Vad skulle du behöva för att se dig själv som lycklig? 

• Anonym (Tanke)
    Anonym (3) skrev 2025-05-16 17:11:43 följande:
    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Ni normala fattar inte. Psykiatrin fungerar inte i Sverige. Dem är ju inte bara dåliga. Dem är katastrofala. 
    Jag har varit inlagd flertalet gånger. Körd till psykatrin av polisbil. 
    Tog dem mig seriöst för det? 
    De förrvärrar mitt mående. Den läkaren som var patienansvarig för mig är nu avstängd, Anna Alucy fd Assamrisson. 
    Kontakt med öppenspykiatrin under många år. Provat många mediciner. Det hjälper inte. 

Det är som sagt inte någon biokemisk effekt i min hjärna. Utan att mitt liv är förstört. 
    Kan du inte få stöd av habiliteringen istället för psykiatrin? Jag håller med dig i övrigt. Katastrof på många håll. 
  • Anonym (3)
    Anonym (Tanke) skrev 2025-05-17 02:25:44 följande:
    Kan du inte få stöd av habiliteringen istället för psykiatrin? Jag håller med dig i övrigt. Katastrof på många håll. 
    Habiliteringen kan inte hjälpa mig. De kan ju inte hjälpa mitt mående. 
    Hab tycker jag är dålig om man har AS. De kan ju bara ge timmerstockar eller dylikt. Och jag är ju inte behov utav den hjälpen. 

Mitt liv är verkligen tvärförstört. 
  • Anonym (Q)

Du är din egen lyckas smed. Du väljer att vara de du vill. Rött mind set tar dig igenom det mesta. Vill du deppa så får du ju ut något av det. Är du rädd för ev krav från din omgivning. Du väljer själv att se glaset halvfullt eller halvtomt. Det är bara du själv som kan göra något åt det. Går inte att projicera på annat eller andra. Ditt val helt och hållet. 

• Anonym (3)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-17 09:08:44 följande:

Du är din egen lyckas smed. Du väljer att vara de du vill. Rött mind set tar dig igenom det mesta. Vill du deppa så får du ju ut något av det. Är du rädd för ev krav från din omgivning. Du väljer själv att se glaset halvfullt eller halvtomt. Det är bara du själv som kan göra något åt det. Går inte att projicera på annat eller andra. Ditt val helt och hållet. 

Inte alls mitt val helt och hållet. Jag vill ju för fan vara lycklig. 
    Men jag kan inte. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (3) skrev 2025-05-17 09:14:56 följande:
    Men jag kan inte. 

Hopp du kan om du ger dig fan på det! Men? Lycka ett ett flyktigt tillstånd som varar i ungefär 3 sek. Poff borta. Lycka i sig är inget att sträva efter. Rätt tankar om dig själv. Du duger. Tror du saknar KASAM. 

Förresten vågar du känna dig glad och harmonisk? 

• Anonym (C)
    Anonym (3) skrev 2025-05-17 09:14:56 följande:
    Men jag kan inte. 
    Jag beklagar att du haft det så tufft i livet. Men jag tror att det kanske skulle hjälpa dig att få kontakt med andra med din diagnos som gått igenom liknande saker, t.ex. genom stödgrupper.

Jag tror också att du skulle må bra av att hitta något intresse att fokusera på.
  • Anonym (3)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-17 13:47:20 följande:

Hopp du kan om du ger dig fan på det! Men? Lycka ett ett flyktigt tillstånd som varar i ungefär 3 sek. Poff borta. Lycka i sig är inget att sträva efter. Rätt tankar om dig själv. Du duger. Tror du saknar KASAM. 

Förresten vågar du känna dig glad och harmonisk? 

Det handlar inte om det. Det handlar inte om att våga saker och ting. Det handlar om att jag har mått extremt dåligt under extremt lång tid. Hela mitt liv. Men speciellt dem senaste tio åren. 
    Jag har grejer att vara tacksam över. Det vet jag. Men det hjälper mig inte i dagens läge. 
  • Anonym (Q)

Vill du bli hjälpt? Vågar du ta emot hjälp? Du anser att vården inte är till någon hjälp. Hur ser det optimala scenariot ut för att du ska må bra. Vad behövs. Ett reflektion du behöver göra är att ingen gör det åt dig. Ingen lägger en färdig paketlösning i ditt knä. Det är bara du själv som kan ta tag i det.

Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?