• Anonym (3)

Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?

Ja, kan man det?
    Jag mår extremt dåligt. Så dåligt att jag funderar på självmord. 
    Om jag dör av hög ålder, så har jag många decennier kvar att leva. Och det orkar jag inte. 
    Jag försöker bli glad. Det har gått snett för min del. Men jag har grejer att vara tacksam över. 

Hur blir jag glad?

• Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?
  • tussann

Hur skulle du vilja leva ditt liv? Vad är det som fattas i ditt liv för att du ska känna dig lycklig? Eller är det nåt i ditt liv som gör dig olycklig? Mitt bästa råd är nog att ta små steg hela tiden mot det liv du vill leva. Men sen är väl också det lättare sagt än gjort..

Jag tror inte att man bara kan välja att vara lycklig men däremot kan man välja att göra nåt åt sin situation. Det krävs såklart viljestyrka, vilket kanske inte finns där när man är i botten. Har du något stöd runt omkring dig? Någon att prata med?

• Anonym (I)

Tror helt ärligt ingen vill dö. Utan man mår bara så dåligt att man ser ingen annan utväg och man är trött.
    Men det finns hjälp att få. Alla förtjänar att leva. 

Har varit i din sista. Mår bra idag. 
    Sök hjälp <3

• Anonym (Ny1)

Överväg inte självmord. Jag har precis lyckats aktivera ett långt sovande konto för att säga detta. Hjärta

Vilka delar i ditt liv får dig att känna så? Jag skickar en varm kram från mig som varit i samma situation tidigare.

• Anonym (hmm)

Vad hände med förra tråden som handlade om exakt samma grej?

• Anonym (Mentalitet)

Jag tror man föds med olika mentaliteter som påverkar hur man ser omvärlden.
    Man hanterar livets up and downs olika.
    Om du mår dåligt dåligt att du överväger att avsluta så sök hjälp, det finns.

• Anonym (C)

Även om man inte kan kontrollera allt i livet kan man försöka påverka det man kan påverka, dvs. försöka hitta glädjeämnen trots att man har det tufft på vissa sätt.

• Anonym (Ellen)

Nej, jag tror inte att man kan välja lycka. Men jag tror att det finns möjlighet att vända ett liv så att det blir bra. Jag har folk i min närhet som liksom du knappt orkade leva. Men de vände det och de är glada idag över att de inte gav upp. 

Få klarar en sån vändning ensam, så be om hjälp. Stödlinjer och vården finns där om du inte har närstående som kan hjälpa. För vissa behövs medicin och/eller sjulhusvistelse. Det pratas mycket illa om psykiatrin, men jag har vänner kvar i livet tack vare svensk psykvård. 

• Freddie K

Lyckliga äro de saliga. Nej, lycka är en illusion, enligt mig. Det finns saker som kan göra en människa glad, i alla fall för stunden, men att intala sig själv att man är lycklig, då bedrar man sig. Jag vet det låter väldigt cyniskt, men det är vad jag tror. Jag är inte lycklig, men jag är glad. Glad att jag har mitt skrivande, bland annat. 

Jag hoppas TS att du mår bättre snart. Ingen förtjänar att må så dåligt att den övertänker självmord. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (3)
    tussann skrev 2025-05-14 23:30:12 följande:

Hur skulle du vilja leva ditt liv? Vad är det som fattas i ditt liv för att du ska känna dig lycklig? Eller är det nåt i ditt liv som gör dig olycklig? Mitt bästa råd är nog att ta små steg hela tiden mot det liv du vill leva. Men sen är väl också det lättare sagt än gjort..

Jag tror inte att man bara kan välja att vara lycklig men däremot kan man välja att göra nåt åt sin situation. Det krävs såklart viljestyrka, vilket kanske inte finns där när man är i botten. Har du något stöd runt omkring dig? Någon att prata med?

Jag skulle vilja leva. Det gör jag inte. Jag är oerhört passiv. För att jag känner att mitt liv är game over. 
    Jag skulle vilja göra något med mitt liv.Studera. Detta liv där jag inte gör något, mår jag oerhört dåligt utav.
    Sedan finns det grejer i mitt liv som gör mig olycklig, ja. 

Ja, jag har stöd.Psykolog. Men det hjälper inte så mycket. 
  • Anonym (3)
    Anonym (I) skrev 2025-05-14 23:36:55 följande:

Tror helt ärligt ingen vill dö. Utan man mår bara så dåligt att man ser ingen annan utväg och man är trött.
    Men det finns hjälp att få. Alla förtjänar att leva. 

Har varit i din sista. Mår bra idag. 
    Sök hjälp <3

Tack för din pepp talk. 

Ja, jag vet inte om det finns hjälp att få. Jag har blivit inlagd många gånger. Det hjälper inte direkt. Det har förvärrat mitt mående. Plus kontakt med öppenvården i många herrans år. Extremt tätt kontakt. Det hjälper inte ettt skit. 

Jag har mått extremt dåligt.I princip hela mitt liv. Men i litt vuxenliv har jag sämre än sämst. 
Svar på tråden Är lycka ett val? Kan man välja att bli lycklig?