Anonym (py) skrev 2025-05-21 17:15:35 följande:
Hade kristendomen kommit till, vem det nu var som dödade Jesus, om Jesus aldrig dog? Kristen handlar inte om VEM som dödade Jesus. Gud sände sin enfödde son till jorden. Han var menad att ta världens synder på sina axlar. Hur spelar det någon roll VEM som dödade Jesus då? Det var det jag menade på hur det ändrar resten av min text. Jag erkänner att jag tog fel. Men du behöver inte framstå som aggressiv för det. Just den meningen var fel. Inte resten av inlägget.
Kanske viktigt för att judarna genom historiens gång i Europa blev förföljda och anklagade för att ha dödat Jesus. Klassiskt judehat alltså från medeltiden och framåt.
Trots att romarna avrättade honom som upprorsmakare.
I Sverige minskade kristendomens inflytande från slutet av 1800-talet och framåt. Ända in på 1950-talet var det dock förbjudet att säga vissa saker om den krisna religionen. Man behövde inte alls vara religiös, men man fick inte uttrycka sig väldigt vanvördigt om kristendomen i skrift.
På 1960-talet var området kring Mälaren världens mest sekulariserade område, det vill säga minst religiöst troende i världen. Många människor gick till kyrkan för dop, bröllop och begravning, men inte alla. Det var mest en ceremoni för många. Antalet unga som konfirmerades sjönk kraftigt.
Det berodde troligen på att välfärdssamhället börjat växa fram. Det fanns otroligt gott om jobb, arbetsgivarna gjorde rekryteringsresor till Italien och Finland för att anställa.
Sjukvården började kunna bota allt fler med bl.a. antibiotika.
Staten ställde ut med sjukförsäkring om någon blev sjuk och det fanns studielån för ungdomar som ville studera.
Framtiden såg rätt ljus ut och samhället blev alltmer jämlikt. Skillnaderna i lön minskade. Arbetsmiljön förbättrades på olika sätt. Genom förmånliga statliga lån och andra insatser kunde många köpa en bostad/hus.
Allmänt blev indtällningen till sex friare när preventivmedlen kom.
Det var som att religionen inte riktigt behövdes.