• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Svanen) skrev 2025-05-23 16:38:36 följande:
    Inte av oartighet utan av ren nyfikenhet undrar jag varför du inte flyttar.

Tänker att det är jobbigt som svensk att bo i ett sådant område.
    Fullt befogad fråga.
    Jag är kluven till den. Mycket för att jag är hemkär, älskar min lägenhet och det här området som jag bott i hela mitt liv. Mycket just på grund av mångfalden faktiskt. 

Det tråkiga är att mångfalden numera är ett minne blott. Det har blivit extremt homogent och jag har hamnat helt utanför.

Jag skyller mig själv. Hade jag sett det komma, hade jag planerat i tid för en flytt. Men nu gjorde jag inte det och har varken de köpoäng eller den ekonomi som krävs för att kunna flytta till ett mer blandat område.
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-23 17:13:11 följande:
    Kära du, du har inte förstått min poäng. Det är paradoxalt och barnsligt att försvara sina egna rasistiska åsikter genom att säga "men de då!". Jag är övertygad att det du skriver om är bara din egna livliga fantasi som du gärna presenterar som verklighet. Ja, jag har flyttat runt en hel del och bott i både invandratäta områden och i områden med bara svenskar men har aldrig sett det du beskriver.

Jag upprepar...även om det är sant är rasismen fel. Att peka på andras rasism är ingen giltig ursäkt för att själv vara rasist eller försvara rasistiska handlingar. Rasism måste bemötas och motverkas oavsett vem som utövar den.

Att försvara rasism genom att peka på att "de andra är också rasister" är ett felaktigt argument, både logiskt och moraliskt. Detta är ett exempel på vad som kallas ett "tu quoque-argument" eller "du också"-argument, där man försöker ursäkta eller förminska sitt eget eller sin grupps beteende genom att hänvisa till att andra gör samma sak. Ett sådant resonemang rättfärdigar inte rasism, utan flyttar bara fokus från sakfrågan och bidrar till att normalisera och upprätthålla ojämlikhet och diskriminering.

Rasism, oavsett vem som utövar den, skapar och upprätthåller ojämlikhet mellan människor och strider mot grundläggande demokratiska principer om allas lika värde och rättigheter. Att påpeka att andra också är rasister förändrar inte det faktum att rasism är fel och skadligt. Istället för att försvara eller relativisera rasism bör fokus ligga på att motverka den.
    Skriv inte bara, "Thor". Läs lite ibland också.
  • Anonym (w)
    Anonym skrev 2025-05-23 16:46:56 följande:

Är så otroligt trött på invandrare som begår brott, lever på bidrag och som grädden på moset anklagar svenskar för att vara rasister.

Ja, det är för mycket. Människor som kommer hit och från dag 1 kan ta del av det allmänna de aldrig bidragit till och som de kanske heller inte kommer göra.

Trots att allt är serverat tycker man sig blivit utsatt för rasism.
  • Anonym (evija)

Mmm ja, svenskarnas rasism är baserad i den nordiska estetismen. De rena färgerna är den kulturella renheten, minimalism är uteslutande mot annan kultur. Hahahaha! Okej lite mer seriös, jag tror inte att allting ska räknas till rasism. Om en annan person förolämpar mig för min bakgrund kan det vara bara förolämpning utan baktanken på etnick ursprung. Och, svenskars rasism i jämnförelse med vad eller vilka?

• EnAnonumius
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-23 11:09:24 följande:
    Varför är det en så het potatis att kräva något i gengäld?
    Jag har läst hela ditt inlägg och håller med dig i allt.

Men denna fråga tycker jag är en riktig bra fråga.
    Önskade att det kunde finnas ett bra svar på den också.

Något som jag har märkt är att det, av godhetsknarkarna, skriks rasism, om man begär att invandrarna skall lära sig att förstå och och bli förstådd på svenska. Man blir ju även rasist förklarad om man anser att man bör lära invandrarna att här i Sverige så har kvinnorna samma rättigheter och skyldigheter som mannen och hart även rätten att få bestämma över sig själva och sitt liv.

Det är trist att det skall bli rasist anklagelse när man tar upp om invandra problemen och man försöker förklara hur man kan bli bemött som svensk av många invandrargrupper. ????
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Meddelande borttaget
  • Kludd o Sudd
    Anonym (Trötter) skrev 2025-05-23 16:12:46 följande:
    Varför får man känslan av att du är en pappersprodukt som aldrig krockat med verkligheten? Är dina skrivelser AI genererade?
    Ah, såklart! 
    Jag har undrat varför det där staplandet av ord känns så robotic och samtidigt bekant på nåt sätt. Men det är ju som saxat rakt av från ChatGPT. 

Nu känns det mer logiskt. Tack!
  • Anonym (evija)

Nej alla kulturerna är inte lika bra. Måtten är förstås vi kulturutövarna själva. Från vilka länderna är det människor flyr och till vilka länderna med vilka kulturerna vill de komma? Ni som säger att alla kulturerna är lika bra, vill ni bo i Afghanistan och vara del i den kulturen eller kanske i Syrien? Att inse skillnad, vi och dem, medför också respekt till andra, att säga att alla är lika är att förneka skillnaderna. Att värdesätta sin kultur och ett erkänna den som skilnad från andra är en förutsättning för integration.

Mångkultur betyder olika kulturerna vid sidan av varandra utan dominerande kultur. Vi kan se i Sverige, sprägningar och skutningar blir bekämpat med hårdare lagar, hårdare insatser, hårdare stat, till slut mindre inkluderande. Inte vad jag vill. 

• Anonym (Thor)
    EnAnonumius skrev 2025-05-23 21:34:04 följande:
    Jag har läst hela ditt inlägg och håller med dig i allt.

Men denna fråga tycker jag är en riktig bra fråga.
    Önskade att det kunde finnas ett bra svar på den också.

Något som jag har märkt är att det, av godhetsknarkarna, skriks rasism, om man begär att invandrarna skall lära sig att förstå och och bli förstådd på svenska. Man blir ju även rasist förklarad om man anser att man bör lära invandrarna att här i Sverige så har kvinnorna samma rättigheter och skyldigheter som mannen och hart även rätten att få bestämma över sig själva och sitt liv.

Det är trist att det skall bli rasist anklagelse när man tar upp om invandra problemen och man försöker förklara hur man kan bli bemött som svensk av många invandrargrupper. ????
    Jag skrev om det i ett annat tråd men samma kommentar kan göra nytta även här. Det finns ett välkänt fenomen att vissa personer uttrycker sig rasistiskt och försvara rasistiska stereotyper  men samtidigt inte vill bli kallade rasister. Det har beskrivits som en central paradox inom rasismforskningen.

Man kan undra varför uppstår den paradoxen? Normalisering av samtida rasism: Enligt forskare är en del av paradoxen att "dagens" rasistiska idéer ofta framstår som rimliga eller sanna för dem som uttrycker dem, medan liknande idéer från det förflutna ter sig absurda i efterhand. Dessa personer kan då kritisera tex nazism samtidigt som de använder sig av exakt samma stereotyper som nazisterna gjorde men för att det här fallet demonisera muslimer. Dessa personer uppfattar inte sina egna yttranden som tex nazistiska eller rasistiska, utan snarare som "sanningar" eller "åsikter" eller så tror de att andra är dumma och sväljer deras rasistiska propaganda. När man i sådana fall påpekar att deras åsikter är rasistiska börjar de gny om att "man inte får säga sin åsikt". Då behöver man kanske informera de om att vissa åsikter räknas som hets mot folkgrupp och det är olagligt.

Det som vi alla idag känner igen är den där "Jag är inte rasist, men...": Ett vanligt sätt att inleda med den frasen för att på förhand friskriva sig från anklagelser om rasism, trots att det som följer ofta är just ett rasistiskt yttrande. Det är upp till dig om du känner dig träffad.
  • Anonym (evija)
    Anonym (evija) skrev 2025-05-24 17:49:33 följande:

Nej alla kulturerna är inte lika bra. Måtten är förstås vi kulturutövarna själva. Från vilka länderna är det människor flyr och till vilka länderna med vilka kulturerna vill de komma? Ni som säger att alla kulturerna är lika bra, vill ni bo i Afghanistan och vara del i den kulturen eller kanske i Syrien? Att inse skillnad, vi och dem, medför också respekt till andra, att säga att alla är lika är att förneka skillnaderna. Att värdesätta sin kultur och ett erkänna den som skilnad från andra är en förutsättning för integration.

Mångkultur betyder olika kulturerna vid sidan av varandra utan dominerande kultur. Vi kan se i Sverige, sprägningar och skutningar blir bekämpat med hårdare lagar, hårdare insatser, hårdare stat, till slut mindre inkluderande. Inte vad jag vill. 

Jag skrev den i fel tråd.
Svar på tråden Svenskars rasism