• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (@_@)
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-20 15:05:28 följande:
    Jag tror inte på omvänd rasism. 
    Nej jag tror inte heller. Hur kan rasism vara omvänt? Antingen är det rasism, eller inte är det.
    Den diskrimineringen svenskar kan bemöta är aldrig ren hat av ord som är baserade på historiska förföljelser och förtryck. Att bli kallad Suedi i samband med förolämpande ord som hora av ett gäng invandrare är inget jämfört med en invandare som blir kallad för Z ordet/N ordet  av ett gäng svenskar. Som att jämföra att en svensk blir kallad vit choklad när en mörkhyad blir kallad för n boll.
    Vad bra att du vet men inte offren. Du som känner historia, du vet att chokoladboll är historians ny förteelse, nej du visste inte det?
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-20 13:28:25 följande:

Allt är rasism tycker Thor. Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.

Nej, allt är inte rasism.

Att ha tankar eller funderingar om ras, etnicitet, kultur eller religion är i sig inte automatiskt rasism. Rasism handlar inte om att bara tänka på dessa begrepp, utan om att nedvärdera, särbehandla eller se vissa grupper som mindre värda på grund av deras ras, etnicitet, kultur eller religion.

Det är allmänt accepterat i hela världen atr rasism innebär att människor eller grupper anses vara mer eller mindre värda på grund av exempelvis etniskt ursprung, hudfärg, kultur, folkgrupp eller religion. Det handlar om att tillskriva individer eller grupper negativa egenskaper, fördomar eller stereotyper, och att dessa idéer leder till att människor behandlas orättvist. 

Rasism är ett ord som har betytt olika saker under olika tider... Men det som är gemensamt för all rasism är hur vissa människor ser på andra och hur de är mot andra människor. De nedvärderar andra grupper av människor. Att nedvärdera betyder att tycka att andra är mindrevärda. 

Sedan behöver jag kanske också förklara skillnaden mellan tankar och rasism eftersom du verkar behöva hjälp även där.

Att reflektera över skillnader mellan människor, eller att diskutera frågor om ras, etnicitet, kultur eller religion, är inte rasism i sig. Rasism uppstår när dessa tankar leder till att man ser vissa grupper som sämre, mindre värda eller när man agerar på ett sätt som exkluderar, begränsar eller diskriminerar människor på grund av dessa egenskaper. Rasism kan också handla om att sprida fördomar, använda nedsättande språk eller på andra sätt bidra till ojämlikhet och orättvisa mellan grupper.

Nu borde väl även du förstå? 
  • nihka
    Cheers skrev 2025-05-19 18:19:49 följande:

Auktoritativa källor som Nationalencyklopedin, Websters dictionary, SAOL och SAOB o.s.v. o.s.v. definierar rasism som uppfattningen att vissa raser är mindre värda än andra. Det bygger på en indelning av människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken). Har man en sådan uppfattning och anser att t.ex. svarta är underlägsna vita så är man rasist.

Ordböcker förklarar ord och begreppet rasism kommer från en tid då man trodde att när människor såg olika ut berodde det på att de tillhörde olika raser. Man kopplade också ihop olika härkomst och utseende med olika egenskaper. Det gör man fortfarande, fast det är vetenskapligt belagt att det bara finns en människoras och det är Homo Sapiens Sapiens. När man diskriminerar människor pga av deras härkomst och bakgrund är det fortfarande rasism. Det är precis samma argument nu som då fast man inte använder ordet ras.

SAOB är för övrigt en historisk ordbok.

Rasism
    "Rasism utgår från att människor kan delas in i olika grupper och att människor som tillhör vissa grupper är mindre värda. Det kan till exempel handla om att dela in människor efter hudfärg, kultur eller religion.

I Sverige finns lagar som ska skydda människor från att utsättas för rasism. Det är till exempel förbjudet att neka en person ett arbete eller bostad på grund av personens namn eller ursprung. Det är också förbjudet att bära smycken eller kläder med hakkors, texter eller andra symboler som är rasistiska eller kränkande mot en viss grupp. Det är inte heller tillåtet att sprida information om att en grupp eller person är mindre värd på grund av till exempel hens hudfärg eller religion.

Ibland när man blir dåligt behandlad kan det vara svårt att veta om det man har blivit utsatt för är olagligt eller inte. Prata med någon du litar på om det som har hänt, till exempel en lärare eller någon annan du har förtroende för".

www.migrationsverket.se/om-det-svenska-samhallet/for-dig-som-ar-barn/for-dig-som-har-ansokt-om-asyl.html

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (???)
    Jag tror inte på omvänd rasism. Den diskrimineringen svenskar kan bemöta är aldrig ren hat av ord som är baserade på historiska förföljelser och förtryck. Att bli kallad Suedi i samband med förolämpande ord som hora av ett gäng invandrare är inget jämfört med en invandare som blir kallad för Z ordet/N ordet  av ett gäng svenskar. Som att jämföra att en svensk blir kallad vit choklad när en mörkhyad blir kallad för n boll.
    Så du tror att det är kul att bli kallad "jävla svennehora"?
  • Tom Araya
    Jag tror inte på omvänd rasism. Den diskrimineringen svenskar kan bemöta är aldrig ren hat av ord som är baserade på historiska förföljelser och förtryck. Att bli kallad Suedi i samband med förolämpande ord som hora av ett gäng invandrare är inget jämfört med en invandare som blir kallad för Z ordet/N ordet  av ett gäng svenskar. Som att jämföra att en svensk blir kallad vit choklad när en mörkhyad blir kallad för n boll.
    "Omvänd rasism" är ett påhittat ord när man egentligen menar rasism riktat mot vita eller från en minoritet mot en majoritet. Det är baserat på samma förakt för synliga eller inbillade skillnader mellan olika folk.

"Omvänd" borde snarare vara motsatsen till rasism, d.v.s. att man visar kärlek och inte hat och som är särskilt riktat mot folk som ser annorlunda ut och är från en annan del av världen än du.
  • nihka
    KillBill skrev 2025-05-19 15:53:20 följande:

Samtidigt så är det bara så att 10 % av antalet våldtäkter som anmäls och av dessa är det bara 5% som resulterar i en fällande dom. Det statistska underlaget är således mycket svagt. Det vi vet är att när det gäller 0,5% av våldtäkterna så är 58 % gärningsmämnnen födda utomlands. 

Sannolikt sker majoriteten av de våldtäkter som inte anmäls i situationer där offer och gärningsman känner varandra sedan tidigare. I denna större grupp är det rimligt att anta att personer med svensk bakgrund är fler, eftersom majoriteten av befolkningen i Sverige faktiskt har svensk bakgrund. Om det fanns statistik över varje genomförd våldtäkt så skulle resultatet sannolikt se annorlunda ut.

Den mest överrepresenterade gruppen är män, men lika lite som man drar alla män över samma kam drar man inte alla invandare över samma kam. 
  • nihka
    Gullvivor skrev 2025-05-20 01:20:08 följande:
    Det brukar inte stå vem/vilka som anmält ens inlägg. 
    Bara onödigt att sitta och ljuga om något sådant då varenda en här som fått något inlägg borttaget någon gång kan bekräfta att det du skriver inte stämmer. Skärp dig.
    Inte så genomtänkt av hen. Det kan vara många som anmäler samma inlägg och det är FL som bestämmer vilka inlägg som plockas bort. Om man har synpunkter vänder man sig till forumvärden.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (???) skrev 2025-05-20 17:37:25 följande:
    Så du tror att det är kul att bli kallad "jävla svennehora"?
    Jätte tufft. Jag tycker faktiskt att hela tråden är skratt retande. Ni lider verkligen av bitterhet och offermentalitet. Men 10 poäng till er för att ni fick tråden att handla om er själva😊
  • nihka
    Cheers skrev 2025-05-20 03:16:27 följande:
    Tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion tycker du är rasism. Ja du tjatar om det trots att det är så idiotiskt. Du är ingen vän av åsiktsfrihet det är uppenbart. 
    Jag är vän av svensk lagstiftning och det du kallar min åsikt återspeglas där.
  • nihka
    Cheers skrev 2025-05-20 07:45:49 följande:
    Du tjatar om ras trots att det enligt vetenskapen inte finns några olika mäniskoraser. Vi är alla homo sapiens. Man ska bedöma människor efter deras karaktär och inte deras hudfärg som Martin Luther King sa. Så rätt!

Men med din användning av rasistbegreppet för att fulstämpla människor vågar folk inte säga något alls, inte ett pip, om en muslim, en svart eller någon med en utländsk etnicitet eller kultur. Gör man det så skriker du rasist. Det är så det har blivit och så kan vi inte ha det i ett fritt och öppet samhälle.
    Tänk på att du ska utgå från att personer är individer och inte klumpa ihop dem utifrån sådant som härkomst, bakgrund, etnicitet, utseende och religion så håller du dig undan rasistträsket.
Svar på tråden Svenskars rasism