• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (Svanen)
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-17 23:48:41 följande:
    Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

Tror det handlar om två saker främst

1) Språket
    2) Kultur

Svenskar i gemen har svårt för individer som avviker, som inte drar sitt strå till stacken eller som inte talar som alla andra.

(Jag har ingen släkting som inte är svensk vad jag vet)
  • EnAnonumius
    Gullvivor skrev 2025-05-20 14:54:09 följande:
    Skriver man med sitt nick så behöver man inte vara "nervös" över att ens nick ska synas vid en eventuell anmälan av någons inlägg.
    Hade ju varit enklare att läsa vad det var vi skrev om så hade du nog förstått vad jag menade.
    Saken är den att jag faktiskt gjorde detta, läste vad DU skrev. 🙄

Därför fick du också den sarkastiska frågan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-20 18:57:49 följande:
    Saken är den att jag faktiskt gjorde detta, läste vad DU skrev. 🙄

Därför fick du också den sarkastiska frågan.
    Du har missat kontexten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (???)
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-20 18:25:47 följande:
    Jätte tufft. Jag tycker faktiskt att hela tråden är skratt retande. Ni lider verkligen av bitterhet och offermentalitet. Men 10 poäng till er för att ni fick tråden att handla om er själva😊
    Frågan behövde bara ett ja eller nej!
    Detta är inget svar på min fråga "Tror du att det är kul att bli kallad jävla svennehora?:
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Svanen)
    Anonym (???) skrev 2025-05-20 19:37:38 följande:
    Detta är inget svar på min fråga "Tror du att det är kul att bli kallad jävla svennehora?:
    Klart det finns rasism mot vita men det är inte det tråden handlar om. 
  • Anonym (H)
    nihka skrev 2025-05-20 18:37:58 följande:
    Tänk på att du ska utgå från att personer är individer och inte klumpa ihop dem utifrån sådant som härkomst, bakgrund, etnicitet, utseende och religion så håller du dig undan rasistträsket.
    Håller med
  • Anonym (H)
    nihka skrev 2025-05-20 18:37:58 följande:
    Tänk på att du ska utgå från att personer är individer och inte klumpa ihop dem utifrån sådant som härkomst, bakgrund, etnicitet, utseende och religion så håller du dig undan rasistträsket.
    Håller med
  • Anonym (Lina)
    Anonym (???) skrev 2025-05-20 19:37:38 följande:
    Nej. Tror du att det är kul att bli kallad för blatte? Tror du att det är kul att ens för och efternamn ska kunna avgöra ens framtid? Tror du att det är kul att behöva höra fördomar om att alla muslimer är extremister, beslöjade kvinnor är förtryckta och att man borde förbjuda moske bygget? Vad hände med religionsfriheten? Tror du att det är kul att bevittna hur ens heliga bok bränns upp och lyssna på hur vi är en religon av satan i öppen gata, juste det är ju bara ett uttryck för yttrandefrihet. Men att vifta med en Palestinsk flagga och stödja Palestina är bara för extremt, man är ju antisemit. Tror du det är kul att se hur det svenska folket förnekar folkmordet totalt. ?Israel har rätt till folkm..försvara sig? Tror du det är kul att läsa hur media och politiker använder unga män och pojkars död som ett schackspel för att vinna röster men väljer ändå att utvisa flera goda invandrare som lyckats och utbildat sig i Sverige. Tror du att det är kul att behöva skriva under ännu en namnunderskrift för rättvisa i hopp om att en ungdom med potential och vilja ska få vara kvar i Sverige? Tror du att det är kul att ett oskyldigt barn som sålt majblommor ska behöva bli ett offer för näthat och rasism av svenska politiker?
  • Gullvivor
    nihka skrev 2025-05-20 19:06:53 följande:
    Du har missat kontexten.
    Precis, tack. Orkar inte ens besvara själv då det är så uppenbart. 
Svar på tråden Svenskars rasism