-
Hej,Jag har en underbar femåring som har autism. Hen börjar få lite extra vikt, något både jag och BVC har reagerat på. Jag ser också att hen lätt blir trött av lek och att kläderna börjar sitta tajt.Det svåraste för oss är maten. Hen har ganska selektivt ätande, vilket jag vet är vanligt vid autism. Det finns många saker hen inte klarar av att äta på grund av smak, lukt, konsistens eller utseende. Det gör det extra svårt att styra mot mer näringsrik mat eller minska på sådant som pasta, vitt bröd, korv och vissa söta livsmedel.Jag vill verkligen hjälpa mitt barn till bättre vanor ? men på ett varsamt och kärleksfullt sätt. Jag vill inte att hen ska känna sig fel, skämmas för sin kropp eller få ett komplicerat förhållande till mat. Men samtidigt vill jag inte vänta tills det blir ett större hälsoproblem.Hur har ni andra gjort i liknande situationer ? särskilt om ert barn också har autism?Hur kan man öka rörelseglädje och införa sundare matvanor utan konflikter eller stress?Vad har fungerat för att skapa en positiv förändring?Alla tips, idéer och erfarenheter tas tacksamt emot./En orolig men kärleksfull förälder som vill göra rätt
-
Svar på tråden Överviktig 5-åring
-
Ta varje rörelsetillfälle som finns och jobba för att hitta roliga saker med rörelse i.
Maten är svårare för ett litet barn som äter selektivt och där det inte är en bra metod att ta bort vad som funkar. Där är nog enda valet att fortsätta att testa nya saker, kravlöst, involvera barnet i processen etc. I takt med att barnet blir äldre brukar det bli lättare att testa nya saker om det har skett i lugn takt tidigare.
-
Reglera kaloriinnehållet när du lagar maten? Behöver inte märkas så mycket på smak eller konsistens.
-
Anonym (N) skrev 2025-05-18 13:06:05 följande:
Reglera kaloriinnehållet när du lagar maten? Behöver inte märkas så mycket på smak eller konsistens.
Det är ofta inte så lätt med barn med SÄ, de märker varenda nyans i maten och det funkar inte att ändra recept eller smyga i grönsaker.
TS: Vad äter barnet? Hur mycket? Kan du exempelvis bara laga x nuggets och säga att det finns broccoli om man är mer sugen? Beroende på vad som funkar
-
Just nu äter hen helst ganska begränsade saker, som ljus pasta utan sås, korv, fiskpinnar, chicken nuggets (ett specifikt märke), vitt bröd med smör, pannkakor och ibland frukt som banan eller äpple. Grönsaker går inte alls.Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-18 13:13:29 följande:
Det är ofta inte så lätt med barn med SÄ, de märker varenda nyans i maten och det funkar inte att ändra recept eller smyga i grönsaker.
TS: Vad äter barnet? Hur mycket? Kan du exempelvis bara laga x nuggets och säga att det finns broccoli om man är mer sugen? Beroende på vad som funkar
Jag har testat att laga mindre portioner och säga att det finns annat om man är hungrig, men det leder ofta till frustration eller att hen hellre går hungrig. Det är så svårt att hitta balansen mellan att vara förstående och samtidigt hjälpa till sundare vanor. Har du (eller någon annan) hittat något som hjälpt att bredda maten lite, utan att det blir kamp? -
Du har ett barn som redan har svårigheter, det är inte meningen att sundare vanor ska vara ett mål utan det får komma om möjligt när ni provar nya saker. Blir fel fokus och viktigast är att inte addera mer stress vid ätandet. Att "det finns annat" när man fortfarande är hungrig och har svårt att ställa om att ev äta en frukt... Förberedd i så fall.
-
Jag är mamma till en kille med autism och lindrig intellektuell funktionsnedsättning, 16 år. Han åt allt tills han var 2 och kom på att han kunde säga nej. Har otroligt lukt- och smaksinne och uppmärksam på konsistenser. Vi har anpassat kosten eftet hans selektivitet, men hela tiden pratat om annan man, tex du älskade fisk när du var liten och jag tror du kommer gilla det igen när du blir vuxen". Han han ätit bra av frukt och grönsaker, men absolut inte alla sorter. Vi har aldrig tjatat (iaf inte efter stt ha sett honom kräka upp kokt potatis (han äter pommes). Pö om pö äter han mer och mer olika saker. Skinka lärde han sig först äta på pizza, nu funkar den annars också. Igår upptäckte jag att han gillar isbergssallad.
-
Här är några förslag som kanske kan hjälpa:
När det gäller maten:
Food chaining. Försök, tillsammans, att identifiera vad sakerna barnet ärter har för egenskaper, och vilka av de egenskaperna som barnet gillar. Leta sen, tillsammans, efter saker som är liknande, och erbjud de sakerna tillsammans, men separat, som det hen glllar. Till exempel den vita pastan, ok, den är vit, den är lång/i små bitar, den är mjuk i munnen. Barnet gillar att den är vit och lång/i små bitar. Vad annat är vitt och kan vara långt/i små bitar? Nästa gång vi äter pasta finns den saken också, så du får smaka om du vill, men du måste inte. När det gäller selektivt ätande ska man alltid lägga till, aldrig ta bort.
Involvera barnet så mycket som möjligt i sin egna mathållning. Låt hen hjälpa till att laga, handla, fixa, tänka.
När det gäller rörelse:
Beroende på om barnet har sensoriska svårigheter med hörsel och syn, om de är små/obefintliga, så rekommenderar jag beatsaber. Särskilt om barnet gillar musik. Då får hen träna kordination och grovmotorik och får upp pulsen en stund. Det behövs dock lite utrymme och ett par tusenlappar att komma igång, då det krävs ett VR-set.
MVH special-mattant på östra sidan sjön. -
Min son har inte autism, men var väldigt matglad. Han hade kunnat äta hur många pannkakor eller smörgåsar som helst, om han hade fått. Vi satte tydliga regler om vad som var en lagom portion, och det gick bra för honom att följa det. Om vi inte hade haft så tydliga regler hade han också velat ha mer och klagat över att han var hungrig. När han åt hos andra som inte hade lika bra koll som oss tryckte han i sig hur mycket som helst - han tyckte liksom aldrig att han var mätt...
Jag tänker att du får bestämma hur mycket som är en lagom portion, och sedan hålla fast vid det. Han är för liten för att ta ansvar för sin matmängd. -
jag har inte detta själv i familjen men har jobbat med elever med SÄ i många år. Vi brukar resta tittmetoden, man lägger något ätbart på tallriken, en bit potatis, någon grönsak eller så. Vikt att den inte rör något annat. Man behöver inte smaka och vi tjatar inte alls, vi uppmuntrar inte ens till att smaka utan den ska bara ligga där. Helt plötsligt så slinker något in när man väl vant sig med att det är på tallriken. Har fått många barn med SÄ att testa nytt på detta sätt. Du har redan testat en massa, men dessa saker brukar vi köra på, av någon orsak funkar de bättre än andra utifrån min erfarenhet: Kokt broccoli, av någon orsak är det just broccoli man ofta accepterar. Pizzasallad, Klyftpotatis, för vissa med mycket stekyta, för andra utan yta alls. Yoghurt, helt slät med smak. Finns en barnyougurt på Willys/lidl i färgglada engångsförpackningar som brukar vara bra. Vitt ris som inte nuddar något annat, majskakor och oliver.Anonym (H) skrev 2025-05-18 14:19:11 följande:Just nu äter hen helst ganska begränsade saker, som ljus pasta utan sås, korv, fiskpinnar, chicken nuggets (ett specifikt märke), vitt bröd med smör, pannkakor och ibland frukt som banan eller äpple. Grönsaker går inte alls.Jag har testat att laga mindre portioner och säga att det finns annat om man är hungrig, men det leder ofta till frustration eller att hen hellre går hungrig. Det är så svårt att hitta balansen mellan att vara förstående och samtidigt hjälpa till sundare vanor. Har du (eller någon annan) hittat något som hjälpt att bredda maten lite, utan att det blir kamp?
-
Laga inte specialmat för att ditt barn är kräsen. Laga samma till alla så får ditt barn äta av vad han vill, ät han hungrig efteråt kan han få morotsstavar eller en frukt. Eftersom han är något rund kommer han inte svälta ihjäl och dö utan äta när han är hungrig. Gör ingen grej av det berätta bara att det är så reglerna ser ut han bestämmer själv om han ska äta eller inte håll inte på och truga och förmana.
-
Det är skillnad mellan att vara kräsen och att vara selektiv ätare. Då är så snett ute att det är farligt.Anonym (Mamma) skrev 2025-05-18 15:58:21 följande:
Laga inte specialmat för att ditt barn är kräsen. Laga samma till alla så får ditt barn äta av vad han vill, ät han hungrig efteråt kan han få morotsstavar eller en frukt. Eftersom han är något rund kommer han inte svälta ihjäl och dö utan äta när han är hungrig. Gör ingen grej av det berätta bara att det är så reglerna ser ut han bestämmer själv om han ska äta eller inte håll inte på och truga och förmana.
-
Förutom de tipps du fick kring maten: jag har haft problemet med mitt barn att han, under flera år, inte hade någon mättnadskänsla och utöver det ville han knappt röra på sig. Jag testade mig fram under åren, till vad som kan funka. Gällande maten (han äter inte alls selektivt dock) så minskade jag portionerna de gånger jag märkte att han börjar bli rundare. Jag spred ut dem mer på tallriken, så han inte märkte att det blev mindre. Du skrev att det blir frustration om ditt barn inte får mer. Det är jobbigt, men det behöver man står ut med. Man gör det ju inte för att vara elak, utan för att se till barnets hälsa.
Förutom minskade portioner så fick mitt barn dricka ett hel glas vatten innan varje måltid.
Som snacks fick han äta grönsaker och av det så mycket han ville. Igen: frustration och bråk får man stå ut med.
Gällande rörelsen så var det enda han gjorde cykling och simning. Han sprang inte, klättrade inte, osv. Så vi gick till simhallen oftast, i flera timmar. Vi gick till lekplatser och affärer som är några km bort - jag till fots, han med cykeln (först sparkcykel, sedan vanlig). Jag lockade honom till att gå flera km utan gnäll med belöning efteråt (oftast var belöningen efter att vi gick 5km till en affär, som ligger bredvid en tågstation, att vi satt där i en halv timme eller längre och tittade på tåg och sedan tog "långa vägen" tillbaka hem med tåg och spårvagn).
Hur är ditt barn grovmotorisk? För mitt barn fick även ergoterapi ett tag och det hjälpte väldigt mycket. Jag tror att en del av anledning till hans brist på rörelse var helt enkelt att han inte visste hur han ska hantera sin kropp.
-
Nu skrev h*n varken att ändra i recept eller smyga i grönsaker, utan att reglera kaloriinehållet i maten. Det kan innebära att servera lite mindre portioner.Anonym (Mimmi) skrev 2025-05-18 13:13:29 följande: