• Anonym (TS)

Varför funkar jag såhär?!

Såhär har jag varit hela mitt vuxna liv. Jag skäms för det och önskar verkligen att jag inte fungerade såhär..

När jag börjar dejta en ny man så exploderar min sexlust. Älskar sex, utforska, njuta. Gärna iallafall en gång om dagen. Älskar att få honom att njuta.
    Sen går det några månader och det är inte lika spännande och upphetsande längre.

Såhär är det varje gång.
    Jag har levt i långa relationer men sexet har i ärlighetens namn bara varit intressant för mig MAX första året. Snarare första 6 mån.

Nu är jag tillsammans med en ny man sedan 9 mån. I början exploderade verkligen sexet men nu är det för mig så gott som dött.

Kan jag göra något för att fixa detta?
    Jag är för övrigt 40 år.

• Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!
  • New  Dawn
    Anonym (Alla) skrev 2025-05-21 18:54:25 följande:

Så är det väl i för princip alla att i början i "psykosfasen" knullar man varje dag, sen går det över.

Helt orealistisk förväntning att det kommer att pågå så för alltid, så fungerar ingen.

Menar du att det är rimligt, eller vanligt, att sexet är så gott som dött efter 9 månader? Det tror jag verkligen inte är vanligt. 

Visst är det oftare i början, och förälskelsen gör attraktionskraften starkare, men jag tror de flesta fortsätter att känna sexlust, och vill ha sex, även efter många år.
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (l)
    Anonym (Alla) skrev 2025-05-21 18:54:25 följande:

Så är det väl i för princip alla att i början i "psykosfasen" knullar man varje dag, sen går det över.

Helt orealistisk förväntning att det kommer att pågå så för alltid, så fungerar ingen.

Så är det nog för dom flesta.
  • Anonym (Rob)

Va sjukt trist....
    Är alla kvinnor såhär?  
    Min sexlust har alltid varit mer eller mindre konstant oavsett förhållande eller singel.

• Anonym (Sexologi)

1. Fenomenet kallas ofta "lustparadoxen"

Många kvinnor upplever stark sexuell lust i början av en relation (den s.k. limmerensfasen) men märker att denna avtar efter några månader. Detta är ett välkänt och normalt fenomen inom sexologisk forskning.

Enligt forskaren Esther Perel beror detta delvis på att trygghet och förutsägbarhet, som är grunden i stabila relationer, ofta står i kontrast till det som väcker lust: mystik, osäkerhet och distans.

Hormonnivåer spelar också in. I början bidrar dopamin, noradrenalin och oxytocin till ökad lust. Efter några månader stabiliseras dessa nivåer.
    2. Vanliga orsaker till att lusten minskar

Habituering: Hjärnan vänjer sig vid stimulans som tidigare var upphetsande.

Obalans mellan närhet och självständighet: När par blir mycket sammanflätade försvinner den "erotiska spänningen".

Stress, vardagsrutiner, dålig sömn eller hormonella förändringar kan också påverka.
    3. Vetenskapligt grundade strategier

Här är några strategier med stöd i forskning (bl.a. från Masters & Johnson, Perel, Brotto, samt modern parterapi):

a) Återskapa nyfikenhet och distans

Planera in tid ifrån varandra för att skapa längtan.

Gör nya saker tillsammans som ni aldrig gjort förut (äventyr, resor, dans, lekfullhet) ? detta ökar dopamin och nyfikenhet.

b) Erotisk självreflektion (forskning av Lori Brotto)

Utforska vad som tänder dig utan koppling till partnern.

Mindfulnessbaserad sexterapi har visat goda resultat, särskilt hos kvinnor.

c) Planerad sexualitet

Det kan kännas osexigt att "boka in sex", men det kan vara ett sätt att skapa utrymme för närhet i vardagen.

Viktigt att fokusera på närhet och njutning, inte bara på penetration.

d) Kommunikation om lust och fantasier

Öppen dialog om vad som känns upphetsande kan återuppväcka attraktion.

Att prata om sexuella fantasier (utan krav på att genomföra dem) kan bygga intimitet.
  • Anonym (Alla)
    New Dawn skrev 2025-05-21 19:34:15 följande:
    Menar du att det är rimligt, eller vanligt, att sexet är så gott som dött efter 9 månader? Det tror jag verkligen inte är vanligt. 

Visst är det oftare i början, och förälskelsen gör attraktionskraften starkare, men jag tror de flesta fortsätter att känna sexlust, och vill ha sex, även efter många år.
    Nä, jag menar att den här känslan man har när man är nykär, den försvinner efter några månader, och sen haran inte lust att ha sex flera ggr om dan.

Det är inte samma sak som att sexlivet dör ut, utan att det går in i en lite mer vardagsfasvför de flesta, med sex en till några ggr i veckan.

Men jag tror ts enbart vill ha sex i nykärsfasen, och att den ska hålla i sig för evigt.
  • New  Dawn
    Anonym (Alla) skrev 2025-05-21 20:13:53 följande:
    Nä, jag menar att den här känslan man har när man är nykär, den försvinner efter några månader, och sen haran inte lust att ha sex flera ggr om dan.

Det är inte samma sak som att sexlivet dör ut, utan att det går in i en lite mer vardagsfasvför de flesta, med sex en till några ggr i veckan.

Men jag tror ts enbart vill ha sex i nykärsfasen, och att den ska hålla i sig för evigt.
    Fast TS skriver ju att sexet dör. 

Jo, nyförälskelseperioden går över. 
    Grejen med den är att allt känns spännande. Det kan tex räcka med en hans på benet, bara att höra rösten, för att man ska bli kåt och pirrig. Detta gör att även ganska mediokert sex blir häftigt, pga förälskelse och attraktion. Om sexet är för beroende av "nyförälskelse" kommer det inte överleva. 

Om man däremot tex njuter väldigt mycket av sex, och utvecklar njutningen, samt uppskattar närhet osv kan sex vara väldigt värdefullt, även många år senare... Bara annorlunda, och troligen inte lika ofta. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (Sexologi) skrev 2025-05-21 20:12:54 följande:

Många kvinnor upplever stark sexuell lust i början av en relation (den s.k. limmerensfasen) men märker att denna avtar efter några månader. Detta är ett välkänt och normalt fenomen inom sexologisk forskning.

Enligt forskaren Esther Perel beror detta delvis på att trygghet och förutsägbarhet, som är grunden i stabila relationer, ofta står i kontrast till det som väcker lust: mystik, osäkerhet och distans.

Hormonnivåer spelar också in. I början bidrar dopamin, noradrenalin och oxytocin till ökad lust. Efter några månader stabiliseras dessa nivåer.

Obalans mellan närhet och självständighet: När par blir mycket sammanflätade försvinner den "erotiska spänningen".

Stress, vardagsrutiner, dålig sömn eller hormonella förändringar kan också påverka.

Här är några strategier med stöd i forskning (bl.a. från Masters & Johnson, Perel, Brotto, samt modern parterapi):

Gör nya saker tillsammans som ni aldrig gjort förut (äventyr, resor, dans, lekfullhet) ? detta ökar dopamin och nyfikenhet.

c) Planerad sexualitet

Det kan kännas osexigt att "boka in sex", men det kan vara ett sätt att skapa utrymme för närhet i vardagen.

Att prata om sexuella fantasier (utan krav på att genomföra dem) kan bygga intimitet.
    Fast onani kan ju funka utan allt det här. 

Visst, man måste ju vilja vara nära sin partner, men jag tror att man kan ändra inställningarna till sex, så att det blir lika "enkelt" som onani, fast skönare, och mer värdefullt. 
  • Anonym (W)
    New Dawn skrev 2025-05-21 21:37:19 följande:
    Fast TS skriver ju att sexet dör. 

Jo, nyförälskelseperioden går över. 
    Grejen med den är att allt känns spännande. Det kan tex räcka med en hans på benet, bara att höra rösten, för att man ska bli kåt och pirrig. Detta gör att även ganska mediokert sex blir häftigt, pga förälskelse och attraktion. Om sexet är för beroende av "nyförälskelse" kommer det inte överleva. 

Om man däremot tex njuter väldigt mycket av sex, och utvecklar njutningen, samt uppskattar närhet osv kan sex vara väldigt värdefullt, även många år senare... Bara annorlunda, och troligen inte lika ofta. 
    Ja, det tror jag det ligger mycket i. Problemet för min del är just att jag inte njuter särskilt mycket av sex. Orgasmen är skön, men vägen dit är inte särskilt njutbar. Tror tyvärr att jag fysiskt är funtad på det sättet ?
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Sexologi) skrev 2025-05-21 20:12:54 följande:

c) Planerad sexualitet

Herregud vad kvinnor är komplexa. För mig räcker det att hon är trevlig och har snygg kropp.
  • New  Dawn
    Anonym (Rob) skrev 2025-05-21 22:05:01 följande:
    Herregud vad kvinnor är komplexa. För mig räcker det att hon är trevlig och har snygg kropp.
    Fast, alla kvinnor har inte problem med lust. Jag behöver inget av det som står där. Tycker jättemycket om sex, nu 11 år in i relationen.  

Det som du skriver kan på ett sätt vara ett problem dock. Dvs att män(särskilt vissa) har för låga krav på sex. Det kan ibland göra att kvinnor inte känner sig sedda av män, när män vill ha sex med, dem. Att man liksom bara är en random kvinnokropp. (män har ju tendens att tycka att många är snygga om det vankas sex, dessutom)
    Ett annat problem är att män vill ha sex även om relationen knakar, och känslorna svalnat. 
Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!