• Anonym (TS)

Varför funkar jag såhär?!

Såhär har jag varit hela mitt vuxna liv. Jag skäms för det och önskar verkligen att jag inte fungerade såhär..

När jag börjar dejta en ny man så exploderar min sexlust. Älskar sex, utforska, njuta. Gärna iallafall en gång om dagen. Älskar att få honom att njuta.
    Sen går det några månader och det är inte lika spännande och upphetsande längre.

Såhär är det varje gång.
    Jag har levt i långa relationer men sexet har i ärlighetens namn bara varit intressant för mig MAX första året. Snarare första 6 mån.

Nu är jag tillsammans med en ny man sedan 9 mån. I början exploderade verkligen sexet men nu är det för mig så gott som dött.

Kan jag göra något för att fixa detta?
    Jag är för övrigt 40 år.

• Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!
  • New  Dawn
    Anonym (W) skrev 2025-05-22 23:16:21 följande:
    Nej, din inte är skönt, fram till 10 sekunder innan orgasm, och det gäller oavsett hur kåt jag är innan.  Tror du alltså inte att det finns skillnad mellan olika människor för hur sexuell njutning upplevs och vilken förmåga man rent fysiskt har att uppleva det?
    Fast jag menar inte att det bara har med hur kåt du är. 

Jag tror fortfarande. Har man för dåligt sex, vilket du uppenbarligen har, tappar man så klart lusten. Det blir som en självuppfyllande proftetsia. 

Jag menar, att om man har sex, upprepade gånger, som är för dåligt, slutar man att njuta.

Det spelar ingen roll om du är kåt i fall, du ändå har sex som är trist, (upplevs som gnidande) 

Din inställning till sex, och din kropp, är negativ, vilket så klart också påverkar. 

Visst kan det vara vissa skillnader mellan människor, men nej, jag tror inte på din teori att du inte kan njuta. (Endast lite innan orgasm, och då en svag orgasm.)
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Motherinlaw skrev 2025-05-22 21:46:32 följande:
    Varför funkar jag såhär?!Man 40 håller med helt, sexet blir bättre när man lär känna varandra och blir trygg. 
    Man 40, varför använder du nicket "Motherinlaw."? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2025-05-19 19:54:54 följande:
    Varför funkar jag såhär?!

Såhär har jag varit hela mitt vuxna liv. Jag skäms för det och önskar verkligen att jag inte fungerade såhär..

När jag börjar dejta en ny man så exploderar min sexlust. Älskar sex, utforska, njuta. Gärna iallafall en gång om dagen. Älskar att få honom att njuta.
    Sen går det några månader och det är inte lika spännande och upphetsande längre.

Såhär är det varje gång.
    Jag har levt i långa relationer men sexet har i ärlighetens namn bara varit intressant för mig MAX första året. Snarare första 6 mån.

Nu är jag tillsammans med en ny man sedan 9 mån. I början exploderade verkligen sexet men nu är det för mig så gott som dött.

Kan jag göra något för att fixa detta?
    Jag är för övrigt 40 år.

Precis som mitt ex.

Kanske är du inte ämnad för långvariga relationer utan ska kanske bara ha fwb-relationer på max 6 månader.
  • Anonym (fdPåjakt)
    New Dawn skrev 2025-05-22 19:05:35 följande:
    Det är varken normalt, eller någon typ av självklar utveckling, att sexlusten och sexlivet dör efter 6-12 mån. För det är vad TS skriver. 

Vad är normalt för dig, efter 1 år tillsammans?

Om vi ska öka åren lite, vad är "normalt" efter 10 år enl din uppfattning? 
    Jag uppfattar det i alla fall som normalt. Jag har haft aktivt sexliv i över 40 år med olika kvinnor.
    I början, i förälskefasen blir det konstant lust och sex, ibland flera gånger varje dag. När det går över till en mer "normal" relation med kärlek och vardagsliv, har det i mina relationer blivit sex 2-3 gånger i veckan... även efter 10 år.

Jag misstänker att TS känner behov av att stanna i förälskefasen eftersom det är där hon känner mest lust. När den fasen går över, har hon svårt att känna samma lust och sexet blir då tråkigare för henne... 
  • New  Dawn
    Anonym (fdPåjakt) skrev 2025-05-23 08:41:33 följande:
    Jag uppfattar det i alla fall som normalt. Jag har haft aktivt sexliv i över 40 år med olika kvinnor.
    I början, i förälskefasen blir det konstant lust och sex, ibland flera gånger varje dag. När det går över till en mer "normal" relation med kärlek och vardagsliv, har det i mina relationer blivit sex 2-3 gånger i veckan... även efter 10 år.

Jag misstänker att TS känner behov av att stanna i förälskefasen eftersom det är där hon känner mest lust. När den fasen går över, har hon svårt att känna samma lust och sexet blir då tråkigare för henne... 
    Att ha sex 2-3 gånger i veckan är väl verkligen inte att sexlivet, eller sexlusten är död. 
    Jag håller med om att frekvensen oftast högre i början, men det betyder inte att sexliv och lust dör.
    Vi har sex ca var 3:e -7:e dag. Vanligen var 4:e-var 6:e, och njuter båda jättemycket och vi är båda nöjda. 
  • Anonym (TS)

Tack för alla era svar och tankar!

Jag har nog tyvärr haft ganska mycket dåligt sex. Väldigt väldigt sällan orgasm med en man. I början gör det inget för jag njuter så himla mycket av hans njutning och tycker att det är väldigt skönt med sex/oralsex även om jag inte kommer.

Jag drömmer om att vara i långvariga djupa relationer men visst är det så, om jag verkligen rannsakar mig själv, att jag tycker det är lite trist när förälskelsefasen är över. Det är liksom inte lika bubbligt och spännande. Men samtidigt vill jag ha tryggheten som uppkommer efter en långvarig relation.

Ni anar inte hur mycket jag önskar att det inte var såhär.

Kanske blir det annorlunda om jag får uppleva riktigt bra sex. Att jag då bara vill ha mer av det även när den första tiden är förbi.

• Anonym (kvinna)

Jag skulle tro att när sexlivet dör ut redan efter 6 till 9 månader är den vanligaste orsaken problem i förhållandet eller att sexet inte är särskilt tillfredsställande. Det finns dock en liten minoritet som är asexuella till sin läggning, och ts skulle möjligen kunna höra till dem.

• Anonym (kvinna)
    Anonym (TS) skrev 2025-05-23 11:14:34 följande:

Tack för alla era svar och tankar!

Jag har nog tyvärr haft ganska mycket dåligt sex. Väldigt väldigt sällan orgasm med en man. I början gör det inget för jag njuter så himla mycket av hans njutning och tycker att det är väldigt skönt med sex/oralsex även om jag inte kommer.

Jag drömmer om att vara i långvariga djupa relationer men visst är det så, om jag verkligen rannsakar mig själv, att jag tycker det är lite trist när förälskelsefasen är över. Det är liksom inte lika bubbligt och spännande. Men samtidigt vill jag ha tryggheten som uppkommer efter en långvarig relation.

Ni anar inte hur mycket jag önskar att det inte var såhär.

Kanske blir det annorlunda om jag får uppleva riktigt bra sex. Att jag då bara vill ha mer av det även när den första tiden är förbi.

Om sexet inte är särskilt bra har du ju svaret där.
  • Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2025-05-22 20:35:10 följande:
    Ja, anledningarna till det kan ju vara fler. Det finns så klart vissa, som har en låg grundläggande drift, men i de allra flesta fall tror jag det beror på att antingen sexet är för dåligt, eller att relationen är för dålig, eller båda (det kan vara allt från stora problem i relationen, till att känslorna har svalnat).

Män som klagar på sexlivet, förutom på frekvensen, brukar klaga på att det går på rutin, och på att man alltid gör samma sak, med lampan släckt. De önskar mer variation, men jag tror sällan det handlar om det... Egentligen. Jag tror det handlar om känslorna bakom. (från antingen han, hon, eller båda) 
    Om kvinnan visade lust, åtrå, kåthet och glädje, tror jag sällan det är något problem med att det blir ganska lika. Om mannen är missnöjd med det, kanske det mer är innehållet i det man alltid gör som är fel. Det sker utan större engagemang, eller med för mycket prestation, eller helt enkelt ger för dålig njutning. (Och dessa saker gäller så klart både för män och kvinnor) 

Sedan det här med lampan. Sådant oerhört fokus. Hur har folk det i sovrummen egentligen? Beckmörkt? Jag förstår att det här uttrycket kommer i från att kvinnan upplevs skygg och hämmad. Men det har inte mycket med lampor att göra. Skulle hon ta för sig och njuta, ge honom njutning, krypa under täcket och suga honom, skulle få män bry sig om lampor.
    Hursomhelst känns det som att fokus så lätt hamnar fel. Det är den emotionella intimiteten som är avgörande. Inte hur stark lampa man har, eller hur ofta man byter ställning. 
    Fast att alltid ha sex i samma ställning skulle i alla fall jag tycka bli lite väl enformigt i längden. Därmed inte sagt att man måste hitta på nya saker hela tiden.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (fdPåjakt) skrev 2025-05-23 08:41:33 följande:

2-3 gånger i veckan efter tio år är väl inte alls lite. Jag skulle inte tro att de flesta har ork till mer efter så lång tid.
Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!