• Anonym (TS)

Varför funkar jag såhär?!

Såhär har jag varit hela mitt vuxna liv. Jag skäms för det och önskar verkligen att jag inte fungerade såhär..

När jag börjar dejta en ny man så exploderar min sexlust. Älskar sex, utforska, njuta. Gärna iallafall en gång om dagen. Älskar att få honom att njuta.
    Sen går det några månader och det är inte lika spännande och upphetsande längre.

Såhär är det varje gång.
    Jag har levt i långa relationer men sexet har i ärlighetens namn bara varit intressant för mig MAX första året. Snarare första 6 mån.

Nu är jag tillsammans med en ny man sedan 9 mån. I början exploderade verkligen sexet men nu är det för mig så gott som dött.

Kan jag göra något för att fixa detta?
    Jag är för övrigt 40 år.

• Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!
  • Balkongsong89

Så är det för många! Det är naturligt att man har extremt hög sexlust i början. Det är så vi är programmerade, hormoner är skyhöga. De är likadant i djurriket. Hög lust i ca 1 år tills man förökat sig. Sen går det vidare och så träffar man nästa. 

Det är religion och såna värderingar som satt en kultur tvåsamhet och format den kulturen. Det går emot våra instinkter. Därav försvinner nykärlek och sånt. 

Alla är olika också, en del har högre lust än andra utan attraktion och kärlek. Ett tecken på det kan vara hur ofta man onanerar t.ex. Gör man det ofta så har man kanske ett högre behov än de som gör de sällan. 

Med det sagt så finns det såklart sätt att bibehålla sexlust och så i långa relationer och det kan nog variera från relation till relation hur man lättast gör det. 

Något som hjälpt för mig i relationer är att dels hitta partner man är kompatibel med sexuellt. Samma smak, lust allmänt. Kommunicera om sex på djupet. 
    Använda vibrator/onanera när partner är i närheten även om det inte innebär sex. Fylla på med korta sex sessioner på vardagar så kravställningen blir lägre och därmed inte döda det med höga förväntningar. Ha bättre kvalité sex på helger och så istället. Prova nya saker tillsammans. Våga berätta för varandra vad man kan göra bättre eller mera. Dela med sig av sina innersta tankar. 

Hoppas det hjälper något. 

• Anonym (TS)
    Balkongsong89 skrev 2025-05-19 21:25:20 följande:

Så är det för många! Det är naturligt att man har extremt hög sexlust i början. Det är så vi är programmerade, hormoner är skyhöga. De är likadant i djurriket. Hög lust i ca 1 år tills man förökat sig. Sen går det vidare och så träffar man nästa. 

Det är religion och såna värderingar som satt en kultur tvåsamhet och format den kulturen. Det går emot våra instinkter. Därav försvinner nykärlek och sånt. 

Alla är olika också, en del har högre lust än andra utan attraktion och kärlek. Ett tecken på det kan vara hur ofta man onanerar t.ex. Gör man det ofta så har man kanske ett högre behov än de som gör de sällan. 

Med det sagt så finns det såklart sätt att bibehålla sexlust och så i långa relationer och det kan nog variera från relation till relation hur man lättast gör det. 

Något som hjälpt för mig i relationer är att dels hitta partner man är kompatibel med sexuellt. Samma smak, lust allmänt. Kommunicera om sex på djupet. 
    Använda vibrator/onanera när partner är i närheten även om det inte innebär sex. Fylla på med korta sex sessioner på vardagar så kravställningen blir lägre och därmed inte döda det med höga förväntningar. Ha bättre kvalité sex på helger och så istället. Prova nya saker tillsammans. Våga berätta för varandra vad man kan göra bättre eller mera. Dela med sig av sina innersta tankar. 

Jag har liksom ingen sexlust när jag är ensam. Onanerar väldigt väldigt sällan. Men med en man, I början, så blir jag jättekåt. Men allt är kopplat till honom. Så när de där första månaderna är över så dör det för mig.
  • Anonym (Tvåsam)
    Balkongsong89 skrev 2025-05-19 21:25:20 följande:

>>Religion och såna värderingar<<

Det är en lärdom mänskligheten dragit i alla kulturer, världen över, att man mår bäst av tvåsamhet, både som vuxna individer och som barn och samhälle. Många gånger har samhällen testat att bryta detta men det kommer alltid med en backlash när samhället ser vilken skada det gör att börja följa lustarna och skita i ansvaret. 

När det gäller TS har jag inte så mycket att komma med. Jag lever i tvåsamhet sen länge och är nöjd med det. Klart att sexet går upp och ner i perioder och det var något speciellt med lusten i början när vi var unga och nya för varandra. Men kvaliteten på sexet är otroligt mycket högre nu. Jag längtar inte tillbaka till vårt ivriga nykära sex, jag längtar till nästa gång tillfället kommer. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Tvåsam) skrev 2025-05-20 09:02:10 följande:

Det är en lärdom mänskligheten dragit i alla kulturer, världen över, att man mår bäst av tvåsamhet, både som vuxna individer och som barn och samhälle. Många gånger har samhällen testat att bryta detta men det kommer alltid med en backlash när samhället ser vilken skada det gör att börja följa lustarna och skita i ansvaret. 

När det gäller TS har jag inte så mycket att komma med. Jag lever i tvåsamhet sen länge och är nöjd med det. Klart att sexet går upp och ner i perioder och det var något speciellt med lusten i början när vi var unga och nya för varandra. Men kvaliteten på sexet är otroligt mycket högre nu. Jag längtar inte tillbaka till vårt ivriga nykära sex, jag längtar till nästa gång tillfället kommer. 

Jag håller med om att kvaliteten ökar efter ett tag. Men det är ändå inte roligt eller hur jag ska beskriva det. Min lust dör. Jag hade kunnat gå flera år som singel, utan sex då min lust är så förknippad med en person.
  • Anonym (Tt)

Du verkar ha ett totalt fokus på attraktionsfasen i relationen. Då vet man inte fullt ut vem den andra personen är utan har fokus på de aspekter av partnern som man attraheras av. Denna avsaknad av kunskap gör också att man kan fantisera ihop föreställningar om den andra som får personen att framstå som ett ideal. 

Har du fastnat i ett mönster att du bara tycker om att befinna dig i denna fas av en relation?

• Anonym (W)

Jag är exakt likadan. Det är supertrist, men jag vet inte vad man kan göra åt det. Jag tycker inte heller att sexet blir bättre med tiden, utan det är i början av en relation (om man är hyfsat kompatibla) som det är bäst, för mig.

• New  Dawn

Vad med sex är det du uppskattar mest?
    Jag förstår att det är en helhet, men ändå om du kan gradera lite. 
    Tex spänning, flirtande, kyssar, hångel, smekningar på kroppen, smekningar av könet, oralsex, samlag, leksaker närheten, njutningen, orgasmen eller annat? Du skrev "utforskning"... som tex vad? Är det mer av enklare karaktär, eller lite mer "avancerat" (kanske fel ord... fokusera inte på benämningen) som tex BDSM, dominans, undegivenhet, analsex eller bondage...

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Tecum
    Anonym (Tvåsam) skrev 2025-05-20 09:02:10 följande:

Ja det stämmer. Tvåsamheten är genetiskt betingad då människoungar är i behov av föräldrar så lång tid för att överleva. Den var alltså en förutsättning för rasens överlevnad. Därför mår vi bäst av tvåsamhet fast den inte behövs på samma sätt idag.

Religion är en form av maktutövning, man vill styra människor, även deras sexliv. Men även där finns ett moment av att hålla mannen kvar i familjen för att garantera barnens överlevnad.
  • Balkongsong89
    Anonym (TS) skrev 2025-05-20 10:27:52 följande:
    Jag håller med om att kvaliteten ökar efter ett tag. Men det är ändå inte roligt eller hur jag ska beskriva det. Min lust dör. Jag hade kunnat gå flera år som singel, utan sex då min lust är så förknippad med en person.
    Onani säger mer om din egentliga sexlust än din sexlust med partners. 
    Gillar du det sällan så har du förmodligen låg lust bortsett hormoner. 
    Jag vet att P-piller kan vara en sak som gör att folk får låg sexlust. Sen kan olika faser i livet ha olika nivåer. Kanske finns mer saker man kan göra. 
  • Anonym (Alla)

Så är det väl i för princip alla att i början i "psykosfasen" knullar man varje dag, sen går det över.

Helt orealistisk förväntning att det kommer att pågå så för alltid, så fungerar ingen.

Svar på tråden Varför funkar jag såhär?!