Goneril skrev 2025-05-28 10:06:49 följande:
Konkreta bevis? Det finns väl inte en enda tråd som som förväntas leda saker i bevis? Vi befinner oss på ett fritt forum och inte framför skranket; det vill jag upplysa dig om eftersom du tycks ha missat den detaljen. Enda undantaget här, och det ligger inte på den här nivån, är återgivande av statistik. Den kräver förstås utbildning för att tolka adekvat, ingår i ekonomiutbildningen för övrigt. Dessutom har du missat en annan detalj i mitt inlägg och det är den ironiska undertonen. Hur har vi det med uttolkningen av sarkasm i skönlitteratur till exempel? Inte för sent att börja fundera på det! Börja gärna med Georg Orwells Animal Farm! Hur kommer det sig att yngre har så rudimentära litterära kunskaper? Jag gissar att du är en av dem, vi äldre med ordentlig skolgång i bagaget urskiljer sarkasm utan svårighet.
Så varför skriver du då på ett sätt som antyder att det är så självklart att de är med varandra enbart av ytliga skäl? Du är inte ens öppen för möjligheten att det faktiskt kan vara så att de tycker om varandra? Av någon anledning känner du väldigt starkt för att skriva på ett nedlåtande sätt både vad gäller mannen, hans nya, och mot mig. Du kan aldrig vinna på det sättet, oavsett hur mycket utbildning du påstår att du har. Hela din text består tyvärr av härskartekniker. Gör om, gör rätt.
Du verkar väldigt angelägen om att undervisa andra, men det blir svårt att ta det på allvar då din ton är så nedlåtande. Att gömma sig bakom ironi och sarkasm när någon ifrågasätter det man skriver är en klassisk reträtt. Hela din text osar fördomar och härskartekniker, där du desperat försöker få dig själv att framstå som bättre, klokare, med gissningar gällande mina kunskaper.
Att se fler möjligheter än den mest cyniska är inte naivt, det är bara ett bredare perspektiv. Alltså, gällande mannen och den nya tjejens relation. Att direkt utgå från att deras relation enbart har ytliga motiv är lite märkligt, då man missar det bredare perspektivet och inte känner personerna i fråga. Varför vara så nedlåtande?
Jag läser nog sarkasm bättre än du tror, och det är fullt möjligt att göra det utan att behöva namedroppa Orwell för att låta bildad.