• Sarasi

BIM juli 2025

Drar igång tråden för den som redan nu vill starta en lista. Avvaktar dock med att lägga in mig själv tills mensen i juni kommit så jag vet när det kan vara beräknat. 

Hoppas på många härliga semesterplus!

• Svar på tråden BIM juli 2025
  • Anonym (Amanda)

Fick ett brev från kvinnohälsan idag om att man vill ta om sköldkörtelproverna. Ingen mer information än så. Jag vet att jag tidigare 2021 fick lite högt TSH värde en gång 4.4 som dom tog om och då va på 2.8? Så gissar på att det är detta som spökar igen. Och har läst och förstått att det kan ge problem till att ens bli gravid.. Även läst att man gärna ska ligga under 2.5 just för fertilitetens skull. 

Någon som vet något mer om just detta? 

• Vallmo93
    Anonym (Amanda) skrev 2025-06-26 17:35:22 följande:

Fick ett brev från kvinnohälsan idag om att man vill ta om sköldkörtelproverna. Ingen mer information än så. Jag vet att jag tidigare 2021 fick lite högt TSH värde en gång 4.4 som dom tog om och då va på 2.8? Så gissar på att det är detta som spökar igen. Och har läst och förstått att det kan ge problem till att ens bli gravid.. Även läst att man gärna ska ligga under 2.5 just för fertilitetens skull. 

Verkligen ingen expert på detta men har sedan 4 veckor tillbaka fått börja med Levaxin för sköldkörteln. Mitt TSH har legat runt 4,5 - 5 (som mest 9, men tror det berodde på tidigare sjukdom 2mån innan provtagning som kan påverka), samt att jag har väldigt höga värden av antikroppar mot sköldkörteln.

Endokrinologen som jag träffar säger att antikropparna inte spelar större roll (även om jag hört här inne att det också kan påverka fertilitet..) men däremot så skrev han ut levaxin egentligen direkt när jag sa att vi försöker bli gravida (för TSH värdet). Dessa nivåer är ju egentligen inte fruktansvärt höga, och ligger egentligen inom referens, men tror som du säger att forskning ändå visat att inför och under graviditet så är det bra om det ligger under 2,5. 

Så bra att de ändå når ut till dig om det 🤗 Vad jag har hört så är det inte alla läkare som tar det på allvar och väldigt många som får kämpa för att ens få ta prover för det etc. Speciellt om det går genom vårdcentral, där brister det.
  • Anonym (Amanda)
    Vallmo93 skrev 2025-06-26 17:55:50 följande:
    Verkligen ingen expert på detta men har sedan 4 veckor tillbaka fått börja med Levaxin för sköldkörteln. Mitt TSH har legat runt 4,5 - 5 (som mest 9, men tror det berodde på tidigare sjukdom 2mån innan provtagning som kan påverka), samt att jag har väldigt höga värden av antikroppar mot sköldkörteln.

Endokrinologen som jag träffar säger att antikropparna inte spelar större roll (även om jag hört här inne att det också kan påverka fertilitet..) men däremot så skrev han ut levaxin egentligen direkt när jag sa att vi försöker bli gravida (för TSH värdet). Dessa nivåer är ju egentligen inte fruktansvärt höga, och ligger egentligen inom referens, men tror som du säger att forskning ändå visat att inför och under graviditet så är det bra om det ligger under 2,5. 

Så bra att de ändå når ut till dig om det 🤗 Vad jag har hört så är det inte alla läkare som tar det på allvar och väldigt många som får kämpa för att ens få ta prover för det etc. Speciellt om det går genom vårdcentral, där brister det.

Tack för svar! Ja det kändes inte som dom tog det direkt på allvar när jag fick 4.4 på TSH 2021 och det va på vårdcentralen. Nu har vi försökt bli gravida i strax över 2 år utan resultat så då fick jag komma in och ta prover den 17/6 inför en fertilitetsutredning och fick nu det här brevet där det bara står att jag har en bokad tid 10/7 för att ta om sköldkörtelproverna. Ingen mer information än så, inget om hur proverna låg osv. Så blir såklart lite orolig och nervös.  

Samtidigt så hittar jag ju information om folk som blir Gravida snabbt efter insättning av levaxinet. Så ja.. mycket tankar blir det. Och nu 2 veckors väntan. 

• Vallmo93
    Anonym (Amanda) skrev 2025-06-26 18:19:44 följande:

Tack för svar! Ja det kändes inte som dom tog det direkt på allvar när jag fick 4.4 på TSH 2021 och det va på vårdcentralen. Nu har vi försökt bli gravida i strax över 2 år utan resultat så då fick jag komma in och ta prover den 17/6 inför en fertilitetsutredning och fick nu det här brevet där det bara står att jag har en bokad tid 10/7 för att ta om sköldkörtelproverna. Ingen mer information än så, inget om hur proverna låg osv. Så blir såklart lite orolig och nervös.  

Samtidigt så hittar jag ju information om folk som blir Gravida snabbt efter insättning av levaxinet. Så ja.. mycket tankar blir det. Och nu 2 veckors väntan. 

4,4 är inte jättehögt i vanliga fall, och nästan inom referens. Så om ni inte försökte bli gravida vid 2021 när du hade den provtagningen så förstår jag lite att de inte såg allvaret i det då. Men såklart - vad jag förstår så är det ändå lite över referens när man försöker bli gravid. Min läkare ex. skrev inte ut levaxin till mig när jag kom dit första gångerna 2023 - men sa åt mig att komma tillbaka när jag försökte bli gravid - och då skrev han ut det direkt.

Hoppas du får lite mer svar när du ska tillbaka dit snart! Men tror inte du behöver oroa dig 🤗 Är dina värden lite höga så får du nog levaxin ❤️
  • Elisand
    Surrkusen1 skrev 2025-06-26 15:43:41 följande:
    BIM-Lista
    1/7 - Jullan00
    1/7 Ebba921
    2/7 Surrkusen1
    3/7 - majsipajsi
    3/7 - Hoppaspånr1
    5/7 - Lily96
    9/7 - Vallmo93
    9/7 Juliflicka
    9/7 - Lovve123
    11/7 - Nanathalie
    13/7 - Nm25
    14/7 - Amanda 
    14/7 - Elisand
    15/7 - Hejasommaren
    18/7 - Syren93
    18/7 - ElsaCross
    19/7 - Valkyrian
    20/7 - Saras
    20/7 - Siripiri 
    22/7 - Loviisa92
    28/7 - Lillrömpa

nu lägger jag in mig själv här! jag har bim 2/7, gifter mig imorgon och tänker ta ett test på söndag/måndag beroende på hur länge jag kan vänta! ☺️
    jag har varit lite fundersam kring alkohol nu under bröllopet men samtidigt så är det strax över en vecka efter äl så de borde väl gå bra med något glas? 
    Grattis i förskott till giftemålet! Hoppas ni får en fin dag och länge leve kärleken❤️ 
    Jag skulle säga att det går bra med något glas, men jag är ingen expert och är dessutom nykterist själv haha.. Men överlag så är det väl så att det är upprepade saker under graviditeten/försök till graviditet som är skadligt och inte enstaka händelser. Njut av er dag!
  • Juliflicka

Det kanske finns tidigare inlägg som detta men jag undrar hur ni förhåller er till alkohol/nikotin nu unfer tiden ni inväntar BIM?
    Givetvis bör man väl avstå allt om man hoppas på en graviditet men vi har testat i 14 månader och det går inte stanna livet varje månad för jag blir fuckad i huvudet tillslut 😅

• Anonym (Gro)
    Juliflicka skrev 2025-06-26 20:32:01 följande:

Det kanske finns tidigare inlägg som detta men jag undrar hur ni förhåller er till alkohol/nikotin nu unfer tiden ni inväntar BIM?
    Givetvis bör man väl avstå allt om man hoppas på en graviditet men vi har testat i 14 månader och det går inte stanna livet varje månad för jag blir fuckad i huvudet tillslut 😅

Nikotin påverkar blodkärlen och blodkärlen och kan leda till sämre produktion av progesteron som är det hormon som bäddar slemhinnan så den är fördelaktig för ety ägg att fästa och det hormon som bibehåller kroppen i gravidläge. Inte heller osannolikt att det påverkar äggkvaliteten i och med att äggstockarna behöver resurser för att äggen ska mogna bra. Rekommenderar starkt att sluta med det, inget roligt heller att tampas med abstinens samtidigt som graviditetsymtom. Kanske helt klart värt att sluta om det också är den pusselbiten som fattas för att det ska gå för er. Jag var tvungen att ge upp koffein helt för att det skulle funka för oss.
  • Ebba921
    Surrkusen1 skrev 2025-06-26 15:43:41 följande:
    BIM-Lista
    1/7 - Jullan00
    1/7 Ebba921
    2/7 Surrkusen1
    3/7 - majsipajsi
    3/7 - Hoppaspånr1
    5/7 - Lily96
    9/7 - Vallmo93
    9/7 Juliflicka
    9/7 - Lovve123
    11/7 - Nanathalie
    13/7 - Nm25
    14/7 - Amanda 
    14/7 - Elisand
    15/7 - Hejasommaren
    18/7 - Syren93
    18/7 - ElsaCross
    19/7 - Valkyrian
    20/7 - Saras
    20/7 - Siripiri 
    22/7 - Loviisa92
    28/7 - Lillrömpa

nu lägger jag in mig själv här! jag har bim 2/7, gifter mig imorgon och tänker ta ett test på söndag/måndag beroende på hur länge jag kan vänta! ☺️
    jag har varit lite fundersam kring alkohol nu under bröllopet men samtidigt så är det strax över en vecka efter äl så de borde väl gå bra med något glas? 

Njut av er dag och att fira något så fint som kärleken ❤️ en fertilitetsexpert sa till mig att om man dricker max 3 glas i veckan ska det inte påverka. Så ett, två, tre glas på ditt bröllop känns ju givet! 

Ha en underbar dag imorgon ❤️

• Siripiri

Tror Jenny Koos/Vulverine har Nämnt något om att man inte ska ligga över 2, så ifall du gör de hoppas jag dem skriver ut levaxin☺️ 
  • Ebba921

Det här med sköldkörteln verkar vara omdiskuterat! Jag har nu hört om så många som kämpat med att bli gravida i år och även de med många missfall som direkt lyckats bli gravida och behålla barn med Levaxin. Kanske en slump/placebo - eller så fungerar det för de som ligger lite för högt - vem vet? 

Jag har haft över 4 tidigare och nu fått Levaxin för ett värde på 3,6. De ville att jag skulle komma snäppet närmre 2.5 för de påstod att värdet kan påverka möjlighet att bli och behålla graviditet. Jag landade på 2,6 av lägsta dosen levaxin och nu är de nöjda. För sänker de mer så finns risken istället för hjärtflimmer och problem med andra delar av kroppen med andra ?skador?. Första månaden med Levaxin (maj) blev plus men som tyvärr inte stannade och nu återstår det att se denna månad. Lycka till med provtagning! Skönt att veta 🙏

Svar på tråden BIM juli 2025